"Днес вкарвах на заден колата на жена си в гаража и в един миг разбрах, че не гледам в огледалата за обратно виждане, а очаквах сигнала на парктроника. Проблемът е, че старата кола на жена ми не е оборудвана с такъв и е безполезно да се чака звуков сигнал от него".
В социалните мрежи и в автомобилните форуми може да намерите много истории от този вид, в които хората се оплакват от това как се пристрастяват към новите автомобилни технологии и губят бдителността си по пътя. Статистиката също отчита тази тенденция: от 2008 г. насам броят на автомобилите по пътищата, оборудвани с парктроник и камери за обратно виждане, се е удвоил. Но броят на инцидентите при маневри на заден ход е намалял едва с 8%. Защо тогава толкова полезни технологии не помагат автомобилите да станат по-безопасни?
Оказва се, че проблемът е в човешката психика - в склонността да спрем да контролираме това, което вече се контролира от нещо друго. Казано по-просто - като разполагаме с различни спомагателни системи в колата, започваме да разчитаме на тях, преставаме сами да контролираме процес и "изключваме мозъка си". В резултат на това всеки пети шофьор, "пристрастен" към някои автомобилни асистенти, поне веднъж попада в инцидент заради тях.
Човешките същества безусловно повярваха на всички тези технологии. И като следствие, това, което трябваше да предотврати разсейването, ни направи по-невнимателни. Само си спомнете колко инцидента се случиха през последната година с автомобили с автопилот. Разследването на причините за тези инциденти показа, че всички те са станали поради срив в неконтролируемия от човека автопилот.
Човешкият мозък е невероятен! Той филтрира външна или ненужна информация. По време на нормалния процес на шофиране той е в състояние на активиране, следейки внимателно ситуацията на пътя. Но веднага след като се включи някакво устройството, способно да направи нещо за нас, ние изхвърляме от главата си мислите за риска и оставяме живота си в ръцете на технологията. Изглежда, че в този случай, изобретените технологии се обръщат срещу нас, като не увеличават сигурността, а напротив - лишават ни от предпазливост.
Според група учени от Американския университет във Вирджиния обаче, тези проблеми могат да бъдат решени просто - с монтирането в автомобилите само с ръчна скоростна кутия. Те доказаха този факт емпирично при хора с така наречения Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност (СДВХ).
Симптомите при този синдром са трудност с концентрацията и възприемането на информация, импулсивност, прибързаност, хиперактивност и намаляването на интелигентността. Тестовете доказаха, че дори хора, страдащи от СДВХ, показват значително по-добра концентрация на внимание в пътната обстановка, когато шофират автомобил с ръчна скоростна кутия.
Автомобил с лост за превключване на скоростите и с педал на съединителя изисква от човек да използва всичките си четири крайника и в пълна степен да "задейства" мозъка си. По този начин се запазва концентрацията на вниманието, намалява се разсейването и възможността за използване на различни джаджи при управлението на автомобила.
За съжаление, днес производството и продажбите на автомобили, оборудвани с ръчни трансмисии, непрекъснато намаляват. Някои автомобилни компании, като Audi например, пък обявиха, че напълно ще спрат производството им през следващите години.