IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Автомобилните технологии, които отиват в миналото

Мястото им вече заемат иновации, които улесняват шофирането

Автомобилните технологии, които отиват в миналото

Трудно е да следят всички иновации, които се появяват в автомобилите. Понякога това са истински технологични пробиви, като автоматичната аварийна спирачна система например. Или технология, продиктувана от законови изисквания. А понякога тези промени отразяват тенденциите в електронното оборудване. Ярък пример е изчезването на касетофона, който отстъпи място на мултимедийните системи.

Автомобилните технологии, които отиват в миналото

Често такива иновации се появяват без излишна публичност, но по някакъв начин това става мното бързо и често тези основни промени могат да се видят чак при покупката на нов автомобил. Ето някои автомобилни технологии, които скоро напълно ще заменят съществуващите.

На мода: Безключов достъп и стартиране на двигателя

Автомобилните технологии, които отиват в миналото

Тази функция позволява на водачите да влязат в колата и да стартират двигателя, без да вадят ключа от джоба си. Функцията все още не е съвършена и постоянно се доработва. Въпреки това е много удобна, а технологията навлиза във все повече модели.

В миналото отива: ключът за стартиране на двигателя

"Изчезването" на ключа за стартиране на двигателя е очевиден - през 2008 г. тази технология беше стандартна за 89% от новите автомобили. Десет години по-късно са останали само 38%.

На мода: Старт-стоп система


Автомобилните технологии, които отиват в миналото

Старт-стоп системата е технология, предназначена за автоматично изключване и рестартиране двигателя на автомобила, като намалява продължителността на работа на двигателя на празен ход. Целта й е да пести гориво, да намалява вредните емисии и шума.

В миналото отива: Двигателят без старт-стор система

Тракането на двигателя, работещ на празен ход, скоро няма да може да радва любителите на този звук. Ако през 2008 г. само 3% от новите автомобили бяха снабдени с двигатели със старт-стоп система, през 2018 г. те вече са 40%.

На мода: двигател с турбокомпресор

Автомобилните технологии, които отиват в миналото

Турбокомпресорите позволяват на производителите да създава двигатели с по-голяма мощност, без да увеличават оборотите и подобрен разход на гориво. Първоначално такива двигатели бяха създавани най-вече за корабите. След това технологията беше адаптирана за автомобилите, а първи ги получиха спортните коли. Преди 10 г. само 10% от новите автомобили бяха с такива двигатели, а през 2018 г. те вече са 45%.

В миналото отива: Атмосферният двигател

Според повечето автомобилни експерти, бъдещето в индустрията принадлежи на елекрическите двигатели и ДВГ с турбокомпресор.

На мода: Ксенонови и LED фарове

Автомобилните технологии, които отиват в миналото

Днес почти всички са запознати с предимствата на ксеноновите и светодиодните фарове, а битката е именно между тях, оставяйки в историята халогенните фарове. През 2008 г. само 24% от новите автомобили бяха оборудвани с ксенонови или LED фарове, а 10 години по-късно - 51%.

В миналото отиват: Халогенните фарове

Те доминираха в автомобилното производство десетки години, но явно технологията вече остарява и се заменя от нова.

На мода: Цифров приборен панел

Автомобилните технологии, които отиват в миналото

Съвременният цифров панел е истинският мозък на автомобила, способен да отговаря за стотици функции. Той е естетичесен, универсален и осигурява невероятен комфорт.

В миналото отива: Анологовият приборен панел


Той е примитивен и заемат твърде много място, като се има предвид, че всеки аналогов датчик изпълнява само една функция.

На мода: Електромеханична ръчна спирачка


Автомобилните технологии, които отиват в миналото

При закупуване на нова кола, човек може да се сблъска с факта, че в салона няма лост за ръчна спирачка. Сега в много нови автомобили той е заменен от кръгъл бутон, който предава сигнал на спирачката по електронен път. Много удобен и ефективен вариант.

В миналото отива: Лостът за ръчната спирачка

Благодарение на електронната ръчна спирачка, производителите не само увеличиха полезното пространство между предните седалки, но и се отърваха от всички жила и кабели, които свързваха "обикновената" ръчна спирачка в салона със спирачните механизми, разположени на задните колела.

0 от 500
  • #12
    3 rate up comment 1 rate down comment
    мастодонт ( преди 5 години )
    до тинтири-минтири-2 Баш тъй си е пичага, *** само за Тесла си в грешка. Може да погледнеш как изглежда мотора на модел 3 след 1 милион КМ тест. Още 1 подробност - дават 8 години пълна гаранция на колата, за всичко, дори и батерия. Имаше един таксиджия, за 6 години сменил 3 батерии, може да провериш за какво става дума. Всичко което казваш е точно, но не и за тесла.
  • #11
    8 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Браво, Тинтири, пак си им го казал хубаво, но няма кой да те чете, а само се ядосват, че си много остър. Тук пишат предимно фенове на iPhone 19, IoT, on-line пазаруване, AI и виртуалната реалност и си мислят, че всичко това може да се нахака в колите, без да им се влоши в един момент животът. Защото всичко описано в статията реално не е никакво улеснение и по-ефективно решение, а гъзарийка като смисъла от фанелката с пайети в чалготеката.
  • #10
    12 rate up comment 0 rate down comment
    gabron ( преди 5 години )
    в БГ всичките тия технологии които смятате че ще изчезнат ще преобладават поне още 20 години....
  • #9
    15 rate up comment 6 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 5 години )
    Абе не че нещо... ама щом електромоторите имат 1 млн км... Тесла що дава 80 хил гаранция имено на моторите? Сори чиче, ама механичните части са в пъти по-надеждни и при правилна експлоатация са неубиваеми, докато електрониката даже да стои в гаража и да не мърда колата пак старее и се прецаква. ... абе вие все едно нямате компютри и телефони :D
  • #8
    30 rate up comment 3 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 5 години )
    И ако се разровите, че видите, че точно тия иновации причиняват изключително много проблеми и си взимаш на здрава глава болест! Безключов достъп = разно на лесна кражбаЕлектрическа спирачка = трудна центровка, "захапванки", пътна помощ и т.н.Старт-стоп = ускорено в пъти износване на двигател и части. Лед светлините са ад за насрещния, Ел приборите са ден до пладне, а инфотейнмът отвлича от шофиранетоВМЕСТО ПРОГРЕС ИМАМЕ РЕАЛНА ДЕГРАДАЦИЯ!!!
  • #7
    12 rate up comment 3 rate down comment
    Ра$$$ово Ломско ( преди 5 години )
    До оня Ха-хО, с надеждната електроника: виж, не знам колко си напред с "елетрониката", но като грамотност си пълна Нула!!
  • #6
    18 rate up comment 2 rate down comment
    Брандо ( преди 5 години )
    Гледайте си новите телефони ! Десет годишен си е цяо чудо !
  • #5
    16 rate up comment 3 rate down comment
    мастодонт ( преди 5 години )
    до "Хахаха".Г-не само да ви информирам, че масово производителите на памети залагат срок на компонентите от по 5 години. дори със сложни алгоритми живота на тези модули не минава 10.един автомобил след 12-15 години употреба започва да дава сериозни дефекти именно в тези части. не в кабели, не в процесори, не в ел.двигатели.ае със здраве
  • #4
    11 rate up comment 1 rate down comment
    марсианец ( преди 5 години )
    както и ръчната скоростна кутия.някои производители дори не добавят лост за скорости вече ;)
  • #3
    10 rate up comment 19 rate down comment
    Хахаха ( преди 5 години )
    Господин "тираджия", електрониката е най надежданта част в един автомобил и ако енпаравена качествено няма проблем да издържи и 100г.Повредите стават там където има износване на механични части.Електромоторите на новите коли също имат живот минимум 1 милион километра.Казано накратко, новите автомобили са в пъти по надеждни от старите.Недостатъка е че ако нещо все пак се счупи след изтичане на гаранцията ремонта е по скъп в сравнение със стара кола.