Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

Защо VW плати на Tatra за "Бръмбара", а Mercedes се измъкна?

Компанията от Щутгарт също копира легендарния модел, но иск срещу нея няма

Защо VW плати на Tatra за

За легендарния VW Beetle (известен като Бръмбар) се знае всичко. Култовият автомобил на XX век е един от най-популярните в историята, но не така стоят нещата с една друга машина, без която Бръмбара просто нямаше да го има. Това е Tatra V570, която е създадена в началото на 30-те години като евтин автомобил за масово производство.

Tatra|

Чешката кола е проектирана от  инженерите Ханс Ледвинка и Ерих Убелакер и представлява автомобил със задно разположение на мотора и задно предаване, който се задвижва от прост 2-цилиндров мотор с въздушно охлаждане. Машината е видяна от германския конструктор Фердинанад Порше, който и обръща специално внимание.

Tatra

Твърди се, че самият Хитлер също е харесал тази Tatra, тъй като нейната конструкция може да бъде използвана за основа на "народен" автомобил за Германия. Явно Порше се е вслушал в препоръката на фюрера и само няколко години след това се появява KdF-Wagen, който по-късно се превръща в "Бръмбара" на Volkswagen.

Beetle
Колата на Volkswagen поразително прилича на чешкия модел.

Немската кола поразително прилича на Татру V570 - както външно, така и технически. Впоследствие дизайнът е променен, но основните технически решения си остават същите. Съответно, това води до иск от страна на Tatra, но до решение не се стига, тъй като Германия окупира Чехия.

След края на Втората световна война обаче искът е подновен и Volkswagen няма шанс за измъкване, тъй като неговата кола поразително прилича на тази на чехите. Според някои данни, Volkswagen плаща 1 млн. марки на Tatra, а според други източници - сумата е 3 млн. марки, които са преведени на Tatra през 1961 г.

Beetle
Германците си плащат за копирането, макар и доста по-късно.

Поразителното в случая е, че има още един автомобил, който поразително прилича на Tatra V570. Това е Mercedes 170 V от 1936 г. (на снимката долу). При него нетрадиционно за марката моторът е отзад, а предната част е в стила на чешкия автомобил и на немското му копие. От Mercedes-Benz 170 V до наши дни оцеляват няколко бройки, като една от тях се намира в музей в Амстердам и е доказателство за това, че искът на Tatra е трябвало да бъде насочен и към Daimler-Benz. 

Mercedes-Benz 170V

Защо обаче не се стига до подобно развитие на нещата? Фердинанд Порше няма отношение към Mercedes-Benz в средата на 30-те години, така че той не може да бъде упрекван. Най-вероятно, чехите не подават иск срещу Mercedes, тъй като техният модел не е толкова масов както този на Volkswagen.

Tatra
Благодарение на Tatra V570 се появяват два автомобила, като единият е сред най-успешните в историята.

Не е изключено да е повлиял и фактът, че при цялото си външно сходство Tatra V570 и MB 170 V се различават значително технически. В крайна сметка обаче само Volkswagen плаща за решението на Фердинанд Порше да използва чужди идеи за автомобил, който се превърна в легенда.

 

0 от 500
  • #5
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Мемфис ( преди 2 седмици )
    Ако руснаците започнат да плащат за крадени технологии, няма да им останат пари дори за една водка! Какви са тези чехи, всичко създадено в тези земи е от германци!
  • #4
    1 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    приличат си дотолкова че имат 4 гуми и два кръгли фара татра и трабант като са толкова големи революционери в автоиндустрията да са ги произвеждали продали в милиони екземпляри а не да се оплакват ама те ни откраднаха автомобила
  • #3
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Съдльо ( преди 3 седмици )
    Мже би за малкото бройки мерцедеси е нямало да получат сериозна сума и не си е струвало.
  • #2
    8 rate up comment 6 rate down comment
    Марло ( преди 3 седмици )
    Ще мине време, но ще излезе наяве истината и за другата голяма кражба на Фолксваген, а именно Голф-а. Първоначално е конструиран в ГДР като прототип на Трабант Р603. Фолксваген по-късно донякъде се откупува, като дава лиценза си за четиритактовите двигатели за Трабант 1.1 и Вартбург 1.3 през 1988 г.
  • #1
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Брандо ( преди 3 седмици )
    Какво значи „ се измъкна” ? Все едно сега Панамера да има претенции към АМG GT4 !