В наши дни пазарът на ретро автомобили изобилства от фалшификати, алармират експерти. Това, че някоя класика се оказва такава, собствениците откриват съвсем случайно. И често по-късно заради това ги обвиняват във фалшификация.
Такъв е случаят през 2013 г. с реставратора на автомобили Майк Крейг и неговият перлено бял Corvette 427 от 1967 г. След като купува колата в не лошо състояние за 97 000 долара и инвестирал много работа и 20 000 долара в нея, собственикът решава да покаже своето творчество на годишната среща на Националното сдружение на реставраторите на Corvette.
Още първият ден от изложбата обаче се оказва истински ужас за Крейг. "Струваше ми се, че върху мен падна бетонна стена - такова впечатление направиха думите на ръководителя на срещата, който каза, че моят Corvette е фалшификат. Никой не искаше да чуе чия е вината. Всички просто ме нарекоха измамник", разказва той.
През февруари 2019 г., нещо подобно се случва с прочутия американски комик Джери Зайнфелд, който е даден на съд от компания Fica Frio Limited за продажбата на фалшиво Porsche Carrera GT от 1958 г. за 1.54 милиона долара. Експертизата показва, че всъщност този автомобил не е сред направените 56 бройки Porsche 356 Series GS/GT, а по-малко значителен екземпляр на модела 356. Зайнфелд също се оказва жертва в тази ситуация. Той купува въпросната кола три година по-рано, а сега съди продавача.
Експертите казват, че никой не знае колко фалшиви класики има в момента на пазара. Ето един пример - обявени за продажба и в ръцете на колекционери са 100 бройки от невероятно редкия британски едноместен спортен автомобил MG K3 Magnette. А всъщност, от този модел са произведени само 33. Оказва се, че 67 са фалшификати. И подобно "утрояване" е част от бързо растящия пазар на фалшиви ретро автомобили.
Ситуацията се усложнява от модата на така наречените "гаражни находки", поради което много хора остават с впечатлението, че покупката на рядка кола е проста работа, ако имат пари. Нищо чудно, че мошениците използват това, като измислят различни измамни схеми. Ето някои от тях.
През 2015 г. американската правозащитничка Мерседес Брюър си купува Bentley Speed Six от 1930 г. от британски оторизиран дилър, продаващ ретро автомобили. Чак след като откарва у дома автомобила, за когото плаща над 642 000 долара, нейни познати установяват, че колата е сглобена от части от различни коли. Оригинално е само шасито.
Използвайки този метод, например, едно Ferrari 250 GTE може да се превърне във Ferrari 250 GTO (имат идентично шаси и двигател). Разликата между буквата “Е” и “О” в този случай е 35 милиона долара. Разбира се, това е малко гротескен пример, защото от GTO са направени само 39 бройки и историята на всяка от тях е известна. Ето по-реалистичен пример - трансформацията на Ferrari 250 GTE във Ferrari Spider California. От такъв фалшификат не могат да бъдат спечелени милиони, но няколко десетки хиляди - доста лесно.
Ето още един начин. Купувате си Мустанг Fastback от 1965-1966 г. Намирате си емблема и детайли от Shelby, като дискови спирачки с метални накладки. Слагате всичко това на вашия Mustang Fastback, прилагат специфичната цветова схема и още няколко "трика" и в крайна сметка ще получите Shelby GT350, чиято цена е огромна. Този номер, разбира се, няма да мине на някой познавач. Хората, които не познаван нюансите обаче, ще се вържат. По същия начин се правят и фалшиви Shelby Cobra.
Клонингът пък е копие на колекционерски автомобил, който първоначално неговият създател нарича копие, а не оригинал. Но какво се случва с такива автомобили години след смяната на няколко собственика? Шансът някой да се изкуши да го предаде като оригинал е огромен. И такива случаи има много.
Друг метод е "подправянето на самоличността", който е най-сложният, но и този, който може да донесе най-голяма печалба на мошениците. Наскоро във Франция се опитаха да продадат много рядкото Ferrari 275 GTB/4 от 1967 г. След като колата бе обстойно прегледана от експерти, те отсъдиха, че тя е оригинално. Един от историците обаче започна да се съмнява и в крайна сметка откри доказателство, че въпросният автомобил със същия номер шаси е изгорял в началото на 70-те години.
Оказа се, че със същите документи измамниците са създали отново това, което някога е изгоряло. Те използвали шаси от Ferrari 330 GT, на базата на което сглобили GTB/4 и създали напълно нова "самоличност" на автомобила. Измамата е разкрита след внимателно проучване историята на автомобила и физически преглед, който разкрива несъответствие между компонентите на конструкцията.
Измамниците не винаги инвестират много време и пари, за да създадат фалшификат. Понякога е достатъчно само да върнат показателя на километража на, например 3500 км. Разликата в цената на класическия автомобил с нисък и голям пробег може да бъде огромна. Ето защо, мошениците подправят сервизната книжка и всички други документи с датите на техническото обслужване, както и подписи и печати. И след това продават колата като изминала не 350 000, а 3500 км. В този случай автомобилът не е фалшив, но мошениците измъкват много пари от купувача.
В днешно време всеки колекционерски автомобил има своя собствена проследена история. Може да бъде проверена както с помощта на специалисти, така и самостоятелно. Професионалистите казват, че ако не може да съставите историята на една кола, или в нея има бели петна от няколко години, най-вероятно автомобилът е фалшив.
Проблемът е в това, че днес има много малко знаещи и опитни специалисти, които могат да проверят автентичността на историята на една рядка кола. Дори аукционните къщи не винаги са в състояние да извършат цялостна проверка на такива автомобили. Така че, който иска да си купи някоя класика, той също ще трябва да си направи домашното.
Например, като Тод Моричи, американски колекционер, който миналата година реши да си купи рядко Maserati за 3 милиона долара. Преди да хвърли толкова много пари, той поръча проверка на състава на сплавта, от която е направено шасито. Според информацията, тя трябва да се състои от стомана с 10% примеси от хром и молибден. Експертизата обаче показа съвсем различен състав, който доказа, че автомобилът е фалшификат.