fallback

Брекзит без сделка = крах за британската автомобилна индустрия

Големите страхове на производителите са два: по-високите тарифи и хаосът с доставките на части

Автопроизводителите, базирани във Великобритания, се конкурират силно, за да продават продуктите си. Когато обаче стане дума за Брекзит, те се обединяват в едно мнение. Всяка сделка, променяща договореностите по британските граници - през които годишно се движат милиони части и автомобили, или които въвеждат тарифи за индустрия, която обичайно работи с малки маржове, би навредила. Най-лошата перспективата обаче е Брекзит без сделка, отбелязва в анализ авторитетното списание The Economist.

Този вариант би довел до незабавна несигурност по отношение на функционирането на веригите за доставки и налагане на високи тарифи за автомобилите и частите според правилата на Световната търговска организация (СТО)

Други проблеми също се издигат над световния автомобилен пазар - от забавянето на продажбите в Китай до по-строгите правила за емисиите. Honda, която на 18 февруари обяви, че през 2021 г. ще закрие единствения си европейски завод за производство на коли в Суиндън, обвини за решението си повсеместното преминаване на индустрията към електромобилите. Тревогите около Брекзит обаче несъмнено също изиграха роля в решението на Honda.

Несигурността около излизането на Великобритания от  ЕС вече навреди на индустрията. Данните от британското Дружество на производителите и търговците на автомобили показват рязък спад на инвестициите - от 2,5 млрд. паунда през 2015 г. до едва 589 млн. паунда през първата половина на 2018 г.

Брекзит бе посочен като фактор от Nissan за отмятането й да произвежда следващото поколение на всъдехода X-Trail SUV в Съндърланд и на Jaguar Land Rover за последните съкращения на работници. Брекзит без сделка ще доведе до по-нататъшно преструктуриране. Ford обобщи отношението на индустрията на 13 февруари, като заяви, че подобен вариант ще бъде "катастрофален". Американската компания, която сега прави само двигатели във Великобритания, смята да премести производството си в чужбина.

Брекзит без сделка поражда два страха сред автомобилните производителите. Първият е налагането на тарифи по правилата на СТО - средно 10% за автомобили и 4.5% за части. Това ще повиши цената на вноса и износа и ще засегне търсенето. Вторият, по-неминуем е, че при този вариант ще настъпи хаос по пристанищата, защото камионите ще бъдат спирани за нови митнически проверки и от двете страни на Ламанша ще се образуват огромни задръствания. Над половината от произведените на Острова през 2018 г. 1,5 млн. автомобили са изнесени за ЕС,  а голям процент от частите, с които са направени - внесени от блока. Това веднага ще създаде проблеми при Брекзит без сделка.

Заводите за автомобили са замислени, проектирани и построени така, че да използват части, които постоянно и навременно се доставят с камиони. Ако един не успее да пристигне и колата не може да бъде завършена, поточната линията спира - няма как на нея да висят полу-сглобени коли, докато не дойде необходимата част.

В завода си в Оксфорд BMW произвежда 1000 бройки Mini на ден. Всяка от тях се състои от 4000-5000 части. Докарването на 4 млн. части с 200 камиона дневно във фабриката е голямо логистично предизвикателство. Три пети от тях пристигат през Дувър или тунела под Ламанша. Съдържанието им се разтоварва директно в съответната част на производствената линия. Пратките не са от едни и същи части, а само за колите, които ще бъдат направени този ден или час.

Процесът е сходен при всички автомобилни производители. Nissan се нуждае от 5 млн. части всеки ден, от които 85% се внасят. Honda доставя 2 млн. части дневно в Суиндън. Jaguar Land Rover използва 25 млн. отделни части на ден. Toyota произвежда 600 коли на ден и има нужда от 2 млн. части, напъхани в 34 000 кутии, много от които пристигат на 50 камиона. Непрекъснатият поток от части означава, че японската компания разполага с инвентар на място за четири часа производство. И почти всичко това идва през Ламанша.

Някои компании вече са планирали да спрат производството си около деня на Брекзит - 29 март, в очакване на вероятни прекъсвания. BMW издърпва годишния ремонтен период от лятото и ще спре производството на Mini за четири седмици. Jaguar Land Rover заяви, че ще спре производството за една седмица през април. Но други имат по-малко място за маневриране. Заводът на Toyota в Бърнастън, където се произвежда новата Corolla, ще трябва да работи на пълен капацитет през март. Всяко затваряне ще бъде изключително пагубно за модела.

Временното спиране е едно нещо. Но ако Брекзит без сделка доведе до постоянни разходи за производителите, те ще трябва да преразгледат позициите си. Преструктурирането на веригите за доставки, за да се заобиколят забавянията и тарифите, ще отнеме години, ако изобщо бъде възможно. Много доставчици просто не оперират във Великобритания и за да бъдат убедени да започнат да правят това, ще трябва да повярват че автомобилната индустрия на Острова вероятно ще процъфтява в дългосрочен план. Брекзит без сделка обаче вероятно ще доведе до точно обратното.

fallback
  • #3
    анонимен ( преди 5 години )
    логистиката много умни са я мислили ако един камион спука гума поточната линия спира и работниците играят джобен тенис
  • #2
    анонимен ( преди 5 години )
    Островните *** да го дуxaт! Получават това, което си поискаха!
  • #1
    анонимен ( преди 5 години )
    И това е само 1 от индустриите, които ще бъдат засегнати...
fallback
Последни