В северозападната част на Канада се намира провинция Юкон. Това е планински край, с много езера, девствена природа, с дълги зими и с един от най-суровите климати на планетата. Именно там е измерена най-ниската температура в историята на Северна Америка откакто се правят метеорологични наблюдения - минус 63 градуса по Целзий.
Сигурно се питате защо ви пращаме на такава климатична екскурзия? Поради простата причина, че и в тази мразовита канадска провинция има собственици на електрически автомобили, колкото и странно да е това. И, по тяхно мнение, такива коли в студа демонстрират несравними предимства!
Да, те потвърждават, че при ниски температури електрическият автомобил губи част от пробега си. Собствениците на електрички в Юкон обаче са много доволни от покупката си и с удоволствие разказван, че при такива студени условия за тях тези коли са по-добри от автомобилите с двигатели с вътрешно горене.
Едно от основните предимства е простото, бързо и гладко стартиране на автомобила, дори и след една нощ на улицата. Както казва собственикът на Tesla Model 3 Майк Саймън, в неговия край температури от порядъка на минус 40 градуса по Целзий е обикновено явление. Купил е електрическата си кола преди година и половина и оттогава не е имало ден, в който да съжалява.
" Моята кола работи при всякакви температури. На сутринта двигателят стартира без никакви проблеми и никога не издава отвратителни шумове. А проблема със загубата на резерв на енергия реших като си купих батерия с по-голям капацитет. Това е достатъчно за ежедневните ми пътувания до и от работата, пазаруване, карането на децата на училище и разходки", споделя Саймън.
Друг юконец - Андре Шейн, хвали не по-малко своя електрически автомобил Nissan LEAF от 2012 г. По думите му, колата адекватно се справя с трудностите на студеното време, като дори при адски мраз показва достатъчен пробег от 80 км с едно зареждане на батерията.
"Това ми е достатъчно за целия ден, за да заведа децата на училище сутрин, да отида на работа, а вечер да направя същото в обратен ред. Зареждам я през нощта. Освен това автомобилът има таймер, който настройвам, за да започне салонът да се затопля още рано сутрин", разказва Шейн.
Разбира се, засега в Юкон електрическият автомобил е рядък "звяр". На над 37 000 души население са регистрирани едва 12 такива коли. Има само две обществени станции за зареждане. Ето защо колите на ток в тази канадска провинция повече са представени от хибридите.
Такива истории може би опровергават аргументите на противниците на използването на електрически превозни средства при ниски температури. Жителите на Юкон добре знаят това Разбира се, когато избирате на какво гориво трябва да работи вашето превозно средство, е нужно да вземете предвид множество фактори, включително стил и начин на живот. Но в крайна сметка все още да си мислим, че електрическите автомобили не са подходящи за употреба в студените зими, явно не е правилно.