Шофьорите не ги харесват, но жителите на кварталите в градове настояват за поставянето им. Тези устройства са проектирани да осигуряват безопасност, но понякога причиняват сериозни вреди на автомобилите и техните пътници.
Става дума само за легналите полицаи, изкуствените пътни нередности, които научно се наричат устройства (елементи) за принудително намаляване на скоростта. И макар ние буквално всеки ден да ги виждаме по пътищата всеки ден, знаем много малко за тях. Ето някои интересни факти, които вероятно сте пропуснали.
Изобретени са от Нобелов лауреат
Първото устройство за намаляване на скоростта се появява през 1906 г. в американския град Чатъм, щата Ню Джърси. Изграден е от общински работници на един от градските пътища и е представлявал асфалтов хълм с височина около 13 см. През 1953 г. американският Нобелов лауреат по физика Артър Комптън проектира "неравност за намаляване на скоростта", лед като забелязал, че шофьорите преминават прекалено бързо край Вашингтонския университет в Сейнт Луис, щата Мисури, където по това време работи като лектор.
Имат различни имена по света
Във Великобритания и САЩ те се наричат "спящ полицай" (sleeping police officer), "мълчалив полицай" (silent policemen) или "скоростна неравност" (speed bump). В Нова Зеландия се казват "вибрираща бариера" (judder bar), в Пуерто Рико - "мъртвец" (muerto), в Аржентина - "магарешки гръб" (espalda de burro), в Испания - "цицина" (golpe), в Мексико - "запушалка" (топовете), а в Канада - "вълни" (undulations).
Как е правилно да бъдат преминати
Експертите твърдят, че много шофьори преминават неправилно легналите полицаи, като така увеличават износването на колата си. Техният съвет е: като наближите този ограничител на скоростта, забавете до минимална скорост, а самия легнал полицай преминете с увеличаване на скоростта. При спиране теглото на автомобила се прехвърля към предната му част. Ако легналият полицай бъде преминат в процеса на спиране, предните колела силно ще се ударят в него. При ускоряване теглото на автомобила леко се измества назад, като дава възможност на колата да преодолее препятствието по-гладко.
Всяка конструкция си има особености