IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Малко известни факти за легналите полицаи

Най-смешно ги наричат в испаноговорящите страни

Шофьорите не ги харесват, но жителите на кварталите в градове настояват за поставянето им. Тези устройства са проектирани да осигуряват безопасност, но понякога причиняват сериозни вреди на автомобилите и техните пътници.

Става дума само за легналите полицаи, изкуствените пътни нередности, които научно се наричат устройства (елементи) за принудително намаляване на скоростта. И макар ние буквално всеки ден да ги виждаме по пътищата всеки ден, знаем много малко за тях. Ето някои интересни факти, които вероятно сте пропуснали.


Изобретени са от Нобелов лауреат


полицай-3


Първото устройство за намаляване на скоростта се появява през 1906 г. в американския град Чатъм, щата Ню Джърси. Изграден е от общински работници на един от градските пътища и е представлявал асфалтов хълм с височина около 13 см. През 1953 г. американският Нобелов лауреат по физика Артър Комптън проектира "неравност за намаляване на скоростта", лед като забелязал, че шофьорите преминават прекалено бързо край Вашингтонския университет в Сейнт Луис, щата Мисури, където по това време работи като лектор.


Имат различни имена по света


полицай-5


Във Великобритания и САЩ те се наричат "спящ полицай" (sleeping police officer), "мълчалив полицай" (silent policemen) или "скоростна неравност" (speed bump). В Нова Зеландия се казват "вибрираща бариера" (judder bar), в Пуерто Рико - "мъртвец" (muerto), в Аржентина - "магарешки гръб" (espalda de burro), в Испания - "цицина" (golpe), в Мексико - "запушалка" (топовете), а  в Канада - "вълни" (undulations).


Как е правилно да бъдат преминати


полицай-2


Експертите твърдят, че много шофьори преминават неправилно легналите полицаи, като така увеличават износването на колата си. Техният съвет е: като наближите този ограничител на скоростта, забавете до минимална скорост, а самия легнал полицай преминете с увеличаване на скоростта. При спиране теглото на автомобила се прехвърля към предната му част. Ако легналият полицай бъде преминат в процеса на спиране, предните колела силно ще се ударят в него. При ускоряване теглото на автомобила леко се измества назад, като дава възможност на колата да преодолее препятствието по-гладко.


Всяка конструкция си има особености


полицай-4
 
 
Всеки вид легнал полицай има своя собствена способност за намаляване на скоростта на автомобила. Някои са в състояние да "накарат" колата да намари с 8-10 км/ч, а други - до 40-50 км/ч. Оттук и различното им предназначение - някои са подходящи само за монтаж на паркинги, включително подземни. Други - за да забавят автомобилите на опасни участъци от пътя или на места с големи задръствания. Ето защо дизайнът им е толкова различен - от традиционни ламели по цялата ширина на пътя, до квадратни, кръгли, триъгълни и дори ромбовидни елементи. Понякога градските власти се опитват да надхитрят шофьорите, използвайки фалшиви легнали полицаи - 3D-рисунки, които при наближаване приличат на обемисти предмети.


0 от 500
  • #10
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 2 години )
    Особено в БГ, където се ползват "полицаи" предвидени за ограничаване между 5 и 15 км на главен път и такива извън всякакво законодателство тип направи си сам, и такива слагани около болнични заведения спиращи линейките - това е върха на безумието по пътя!
  • #9
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Аз ( преди 3 години )
    Бихте ли ни казали модел и година на колата, която чупи стъкла при усукване?
  • #8
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Българина ( преди 3 години )
    Легналите полицаи са ЗЛО.Сложете един знак 40км/ч и камерка - същият ефект имат.
  • #7
    2 rate up comment 3 rate down comment
    До Петър ( преди 3 години )
    Това е грешка ! Така се посуква купето и се пука предното стъкло. ЛИЧЕН опит.
  • #6
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Qwerty ( преди 3 години )
    Има ли някакъв стандарт. Често в България се срещат с височина 50 см и повече. Ремонтите плащаме от джоба си.
  • #5
    10 rate up comment 1 rate down comment
    Петър ( преди 3 години )
    Най-лесно се минават с комбинация от спиране преди препятствието, минаване с малко газ и позициониране на гумите от едната страна максимално близко до бордюра, където легналия полицай е най-нисък или липсва.
  • #4
    2 rate up comment 0 rate down comment
    До #1 ( преди 3 години )
    Годен ли си за подобни оценки?
  • #3
    41 rate up comment 3 rate down comment
    sw51 ( преди 5 години )
    единственото средство за налагане на ограничение на скоростта което не може да се заобиколи с подкуп и работи нон-стоп 24/7. Изключително ефективно. След поставяне на такова в близост до офиса, скоростта на преминаващите автомобили падна драстично и с нея опасността от инциденти. Преди прелитаха с поне 70-80км/ч. Подкрепям с две ръце.
  • #2
    45 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    Опасно е ако летиш ниско или си гледаш телефона вмето пътя. Ако шофираш разумно, не е проблем. В града все-пак ограничението е 50км/ч,
  • #1
    16 rate up comment 66 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    този нобелов лауреат да ляга на пътя по тъпо и опасно ограничаване на скоростта не е измислено