Гумите с добре запазен протектор и дълбоки канали намаляват чувствително риска от аквапланинг. Но дори и те не са стопроцентова застраховка. Затова спазвайте няколко прости правила при мокри пътища.
Първо, намалете. Няма конкретна скорост, която да ви предпази. Но разликата между 85 и 100 километра в час увеличава риска от аквапланинг с близо 40 процента. Разумната политика е да държите под 90 км/ч.
Второ, следете внимателно пътя, не се разсейвайте и бъдете подготвени.
Трето, ако все пак колата поднесе, запазете хладнокръвие. Паническите и прибързани действия са опасни.
Обикновено можете да познаете аквапланинга още преди поднасянето заради рязко повишения шум от мотора, когато колелата се въртят без съпротивление. В този момент всякакви резки движения са опасни. Докато колелата нямат сцепление, няма никакъв смисъл да скачате на спирачките или да навъртате волана. Това само ще влоши нещата, защото не се знае къде и как колелата ще захапят отново.
Ако само едно от колелата стъпи на сухо и сте навили волана, най-вероятно ще се завъртите. Натискането на спирачките само ще увеличи налягането върху водния слой и ще направи "възглавницата" по-дебела.
Затова не пипайте още спирачките и дръжте волана изправен. Отпуснете леко газта и изчакайте връщането на сцеплението. Тогава вече започнете да спирате и с умерени движения насочете автомобила в безопасна област от пътя.
Тези тестове за спиране върху мокра настилка, проведени от американския Институт за пътна безопасност, добре показват от какво значение е дълбочината на протектора, ако пътят не е сух
Правилната маневра зависи от конкретната ситуация, разбира се, но ако запазите присъствие на духа, можете да намалите много щетите. Все пак рискът да се окажете в такава ситуация е в пъти по-малък, ако отметнете двете най-важни неща: ниска скорост и добри гуми.