fallback

Три прости правила срещу аквапланинг

Добрите гуми и разумната скорост намаляват драстично риска. Но какво да правите, ако все пак ви се случи

Гумите с добре запазен протектор и дълбоки канали намаляват чувствително риска от аквапланинг. Но дори и те не са стопроцентова застраховка. Затова спазвайте няколко прости правила при мокри пътища.  

Първо, намалете. Няма конкретна скорост, която да ви предпази. Но разликата между 85 и 100 километра в час увеличава риска от аквапланинг с близо 40 процента. Разумната политика е да държите под 90 км/ч.

Второ, следете внимателно пътя, не се разсейвайте и бъдете подготвени.

Трето, ако все пак колата поднесе, запазете хладнокръвие. Паническите и прибързани действия са опасни.

Обикновено можете да познаете аквапланинга още преди поднасянето заради  рязко повишения шум от мотора, когато колелата се въртят без съпротивление. В този момент всякакви резки движения са опасни. Докато колелата нямат сцепление, няма никакъв смисъл да скачате на спирачките или да навъртате волана. Това само ще влоши нещата, защото не се знае къде и как колелата ще захапят отново.

Компании като Continental работят усилено, за да елиминират риска от аквапланинг по пътя към "Визия Нула" - едно бъдеще без никакви фатални инциденти на пътя. Концептуалният аквапланинг асистент на Conti ползва видеокамерите на автомобила, специални сензори в главините и в самите гуми, както и данни от спирачките, за да разбере доста по-рано от шофьора кога водата на пътя става опасна. Очаква се първите такива системи да започнат да се вграждат в нови автомобили още догодина

Ако само едно от колелата стъпи на сухо и сте навили волана, най-вероятно ще се завъртите. Натискането на спирачките само ще увеличи налягането върху водния слой и ще направи "възглавницата" по-дебела.

Затова не пипайте още спирачките и дръжте волана изправен. Отпуснете леко газта и изчакайте връщането на сцеплението. Тогава вече започнете да спирате и с умерени движения насочете автомобила в безопасна област от пътя.

Тези тестове за спиране върху мокра настилка, проведени от американския Институт за пътна безопасност, добре показват от какво значение е дълбочината на протектора, ако пътят не е сух

Правилната маневра зависи от конкретната ситуация, разбира се, но ако запазите присъствие на духа, можете да намалите много щетите. Все пак рискът да се окажете в такава ситуация е в пъти по-малък, ако отметнете двете най-важни неща: ниска скорост и добри гуми.

 

fallback
  • #5
    анонимен ( преди 4 години )
    Аз като завали дъжд и спирам защото е опасно да се движиш с над 1км/ч
  • #4
    анонимен ( преди 4 години )
    Скоростта на плаване на всяка тествана от АDAC гума се измерва и определя аквапланинг характеристиките на конкретния профил. Тестовете се провеждат при дълбочина на водата 7 мм и при дълбочина на протектора около 8мм. Стойностите на скоростта на плаване варират между 75 и 85 км/ч, като само при тесни гуми (с широчина 155 мм) тя е над 90 км/ч. След проливни дъждове водата на пътната настилка може да е повече от 7мм Следователно в такива условия трябва да поддържаме скорост много по-ниска от 80 км
  • #3
    анонимен ( преди 4 години )
    #2 По-скоро шофьори, като теб са опасни! по-добре се придвижвай с обществен транспорт, защото не само за себе си си опасен, но и за останалите участници в движението!
  • #2
    анонимен ( преди 4 години )
    скорости над 60 км.ч. при дъжд е меко казано опасно
  • #1
    анонимен ( преди 4 години )
    Има верни неща, но има и големи глупости. След скоростта едно от най-важните неща е никога да не карате на круиз контрол при мокро и хлъзгаво време. Винаги го изключвайте! Обезателно и задължително!!! Има разлика при аквапланинг при предно, задно и 4х4. при предно не се спира а се подава леко и контролирано газ. При задно, ако го направите ще се завъртите почти сигурно. Там се намалява скоростта контролирано, но не със спирачка, а с моторната спирачка. При 4х4 нещата са най-безопасни.
fallback
Последни