IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Как Aston Martin направи най-мощния и най-идиотски автомобил на света

Купето Vantage не успя да постигне целите си и вече е напълно забравено

Как Aston Martin направи най-мощния и най-идиотски автомобил на света

В наши дни британският производител Aston Martin удивително приличат на Джеймс Бонд - той е сипматичен, вежлив и внимателен. Преди година обаче компанията успя да направи най-мощния, но и най-идиотски атомобил на планетата.

През 1987 г. Ford купи 75% от Aston Martin, а 7 години по-късно придоби и останалите 25%. През 1994 г. британската марка беше включена в групата  Premium Auto Group на Ford, в която влизаха Lincoln, Volvo, Jaguar и Land Rover. Това начинание беше обречено на неуспех още от самото начало, тъй като е нелепо да се опиваш да държиш по един покрив Jaguar и Aston Martin. Те са конкуренти от дълго време и няма как да живеят заедно. Логично, няколко години по-късно групата се разпадна.

Aston Martin Vantage

Преди обаче Ford да се откаже от Aston Martin, наля огромни пари в него. Британската компанията прави луксозни и много комфортни автомобили, които се сглобяват на ръка. Съответно производството им струва страшно много пари, а в същото време те не са особено търсени на пазара. Това се отнася и за модела Vantage, който се появява през 90-те години на миналия век. Той не е толкова важен от историческа гледна точка, още повече, че в наши дни никой не го помни. Но за времето си е най-мощнят автомобил в света.

Всъщност Vantage се произвежда от 1993 до 2000 г., но историята му започна още от 1989 г., когато британски започват да продават друг модел - Virage. Това е първата напълно нова спортна кола на Aston Martin от 2 десетилетия. Тя е финансирана от Ford, но е изцяло собствена разработка на британската марка. И е първана крачка към използване н олекотени конструкции и високи технологии.

Шасито е стоманено, а каросерията - алуминиева. В 5,3-литровия V8 се използва същия блок, на който Aston Martin залага от десетилетия. Разликата е, че моторът получава 32 клапана от Callaway. Тази фирма е избрана, след като първо британците се спират на Cosworth, но се отказват, след като чуват цената.

Aston Martin Vantage

Колата трябва да бъде е модерна и да разполага с най-съвременни технологии. Дори те, по стандартите на 80-те години, обаче са остарели. Да, има климатик и подгряване на седалките, но пък няма ABS. За нейното проектиране е използвано компютърно моделиране, но когато трябва да бъде създаден пълноразмерен макет, той е направен от дърво и тежи няколко тона. 

От Aston Martin твърдят, че са се съсредоточили върху намаляване на теглото, но Virage тежи 1950 кг. А създаденият след него Vantage е още по-тежък - 2200 кг. Факт е, че шасито е ново, но всъщност то повтаря това на седана Lagonda от 1976 г. Автомобилът използва остаряла система DeDion за задното окачване, а в същото време Honda Civic (не говорим за пряк конкурент като Ferrari) разчита на двойни напречни носачи.

Интериорът на Virage е доста странен, тъй като е пълен с елементи от други марки - кормилна колона от GM, бутони и превключватели от Ford, дръжки на вратите от Jaguar, фарове от Audi и задни светлини от Volkswagen. Когато трябва да се постави въздушна възглавница, тя е взета от Ford Taurus.

Разбира се, Virage има и достойнства. Едно от тях е мекото окачване, което обаче се превръща в проблем. При рязък старт колата просто кляка и всичкият чакъл под нея отива във вътрешната страна на калниците. Това обаче не притеснява британзите, които са убедени в качествата на автомобила и започват да работят върху негова спортна версия. Нейното създаване отнема цели 4 години.

Aston Martin Vantage

Така през 1993 г. се появява Vantage. По това време Virage развива 330 к.с., но Vantage получава 550 к.с. Теци цифри са типични за суперкола, която развива над 320 кч/ч, но не и за голямо купе с 4 врати. Мощността е получена благодарение на използването на две турбини в двигателя, но тя създава и сериозни проблеми.

На първо място, автомобилът е направен на базата на Virage, който не е особено приятен за каране. В Aston Martin се опитват да оправят това, като втвърдяват окачването на Vantage, поставят по-големи гуми, добавят 6-а предавка на трансмисията, а също и допълнителни спойлери отпред и отзад, които трябва да напправят колата по-стабилна.

Това обаче се оказва недотатъчно. Периодът е тежък на марката, тъй като тя е изцяло зависима от Ford. Компанията няма дори технически директор и е принудена да се обръща към легендата в автомобилните спортове Том Уокиншоу, който по това време работи за Jaguar. Окачването на Vantage е по-твърдо от Virage, но пък продължава да е по-меко от това на всички модели на пазара, с изключение на Rolls-Royce. А трансмисията е взета от GM, като е същата, която използва Chevrolet Corvette ZR1.

Aston Martin Vantage

Как се справя колата на пътя? Експерти от CAR Magazine я тестват заедно с Ferrari 456GT на мокър път с много завои в Уелс и са шокирани. Докато Ferrari-то уверено преминава през участъка, Aston-ът е нестабилен и предизвиква паника у пътника на дясната седалка. Приемуществото на системата с две турбини се превръща в недостатък, тъй като мощността идва прекалено рано и шофьорът не знае какъв въртящ момент ще бъде прехвърлен на задните колела. А това на мокър участък е много опасно. 

Всички, които са карали този Aston Martin са категорични, че колата има доста проблеми, а освен това е и много скъпа. В компанията обаче имат друга работа по това време - разработката на DB7, който дебютира през 1994 г. И вместо да решат очевидните проблеми на Vantage, те му дават допълнителна мощност.

Aston Martin Vantage

Идеята в случая е, че охлаждането на големия V8 с два турбокомпресора Eaton Roots не ефективно. Затова е добавен допълнителен интеркулер, който в комбинация с нова изпускателна система добавя още 50 к.с. Така през 1998 г. Aston Martin предлага на пазара пакет V600, който развива 600 к.с. Този автомобил е купен от 56 човека, но по непонятни причини компанията произвежда още 25 бройки.

Година по-късно британците са принудени да се откажат от Vantage, тъй като новите норми за безопасност и екология го правят непродаваем. Все пак, преди да бъде пенсиониран модела, Aston прави прощална серия. Това са 40 коли, сглобени на ръка и получили името Le Mans. Те са посветени на 40-годишнината от победата на марката в легендарното състезание през 1959 г. Цената им е 232 950 паунда, което обърнато в днешни пари е малко над 500 000 долара.

Aston Martin Vantage

Машините от тази серия развиват 600 к.с. и 814 Нм въртящ момент, имат амортисьори Koni, пружини Eibach, спирачки AP Racing с вентилируеми дискове, по-твърди стабилизатори, нови въздухозаборници и др. Това е най-бързият Aston Martin в историята и най-мощният автомобил в света. По това време McLaren вече не продава F1, а нито едно Ferrari, Lamborghini или нещо подобно не развива 600 к.с. Максималната скорост е 320 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 3,95 секунди.

Оказва се, че Le Mans всъщност не е толкова бърз. Джон Баркър от списание EVO прави 20 опита за ускорение от място до 100 км/ч и не успява да слезе под 4,6 секунди. По време на демонстрация пред публика Vantage Le Mans успява да вдигне едва 240 км/ч, което е доста далеч от обявените предварително 320 км/ч.

Самият автомобил дори трудно може да бъде определен като красив, но въпреки това, грабва с нещо. Странното е, че именно добрата стара Англия успява да направи най-мощната кола на света, която на всичко отгоре изглежда и като антика. Мнозина я определят като "тухла на колела" и са категорични, че тя няма място в автомобилния свят, тъй като е прекалено неудобна и много скъпа, въпреки, че е по-зле оборудвана дори от малолитражка.

Aston Martin Vantage

От Vantage са произведени 260 бройки в най-различни изпълнения, като цената на всеки от тях е 6-цифрена в британски паундове. И той така и не става любимец на клиентите, а си оставя едно напомняне към отдавна отминала епоха...

Снимки: Jalopnik

0 от 500
  • #4
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Шакарон ( преди 9 месеца )
    Двуратката е уникална, на това бих казал, че хваща сериозно окото. Едно много студено и респектиращо излъчване!
  • #3
    2 rate up comment 0 rate down comment
    sime ( преди 9 месеца )
    Към "журналиста" Петър Захариев. Много си прост и явно понятие си нямаш от автомобили, това са два механични компресора а не "турбини", поне да беше погледнал снимките на двигателя...
  • #2
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 9 месеца )
    а пък превода как са го правили не знам - кви са тия търбокомпресори бре хора - не се излагайте, снимката поне не виждате ли
  • #1
    10 rate up comment 0 rate down comment
    Аноникой ( преди 9 месеца )
    Реших да гугълна модела за повече информация и с учудване открих, че тази статия е на почти 5 години ... Превода ли ви отне толкова време?