Напоследък бившата Чехословакия все по-често е наричана средноевропейския Детройт. Това не е случайно. Никъде другаде в Европа производството на автомобили не изживява такъв бум. Никъде другаде в Европа не са разположени толкова много автомобилни фирми на относително малка територия.
Вчера беше официално открит най-новият завод на PSA Peugeot Citroën в словашкия град Търнава. Перспективите са за още производители, като в двете страни през 2010 г ще бъдат произвеждани над 2 милиона автомобили годишно.
Досега Чехия произвеждаше повече автомобили, но в последно време Словакия започна да я догонва. Растящото автомобилно производство носи само облаги за икономиките на двете страни. Брутният вътрешен продукт расте, безработицата намалява, подобрява се търговския баланс на двете страни. В Търнава се произвежда Peugeot 207 още от лятото. PSA затваря завода си в английския град Ryton и инвестира в новия завод, изграден на зелено край Търнава, 700 милиона евро. Капацитетът на новия завод е 300 хиляди автомобили годишно. Само след месец предстои тържественото откриване на още един автомобилен завод в Словакия. Този път ще го открие Киа. Неговият капацитет е също за 300 хиляди автомобили годишно. След това предстои откриването и на завод на Хюндай в Чехия.
Така в бившата федерация на чехи и словаци ще се произвеждат модели на седем автомобилни фирми - Шкода в Млада Болеслав, Квасинах и Врхлаби, Тойота, Пежо и Ситроен в Колин, Фолксваген в Братислава, Пежо в Търнава, Киа в Жилина, Хюндай в чешкия град Ношовице. През тази година Чехия изпревари Италия по брой на произведени автомобили на един жител, а само след няколко години Словакия ще стане номер едно в света по този показател. Какво привлича световните производители на автомобили в средна Европа? Естественият отговор е висококвалифицираната работна сила, имаща традиции в отрасъла и сравнително ниската работна заплата. Докато в Германия средната часова ставка в отрасъла е 45 евро, в Чехия заплащането в отрасъла е около 7 евро на час. Разликата е доста висока, но трябва да се знае и това, че работната заплата има относително малък дял в стойността на един автомобил - максимум 15%.
Предимство за Средна Европа е и доброто географско разположение, както и отличната инфраструктура, която предлагат двете страни. Гъста мрежа от железопътни линии, нови магистрали и всичко останало, което може да предостави една съвременна инфраструктура. Още днес автомобилният отрасъл е ключов за двете страни, а в бъдеще ще играе все по-важна роля. Сега 20% от промишленото производство на Чехия идва от автомобилостроенето, в Словакия 25%. В Чехия скоро в отрасъла ще са заети пряко над 150 хиляди души, в Словакия около 100 хиляди. Ако към това прибавим косвено заетите, (които са много повече) и членовете на семействата, ще се види до каква степен производството на автомобили влияе върху живота на хората в този район на Европа.