

Новият ван 5008 е с типичната предна маска на Peugeot, която придава на автомобила елегантност и в същото време излъчва сила. Това отличава MPV моделът на Peugeot от останалите в този клас, който така или иначе продължава да се унифицира и като дизайн, и като възможности.

Peugeot 5008 e с механиката на семейство 308. Ванът е дълъг 4500 мм и има колесна база 2730 мм. Използваната платформа е леко удължено копие от 308SW. По размерите си автомобилът се разполага по средата в един доста наситен клас, (да споменем само Citroen C4 Picasso, Opel Zafira, Ford C-Max, VW Touran).
Колата се предлага на българския пазар в две версии на обзавеждане – Confort Pack и Premium с цена започваща от 39 527 лева (за бензиновия 1.6 VTi Confort Pack) и стигаща до 50 406 лева (за дизеловия 2.0 HDi Premium). Автомобилът се предлага с шест двигателя – четири дизелови и два бензинови.
Дизеловите са с обем 1.6 и 2.0 литра, които имат по две версии. При по-малкият разликата идва главно от скоростната кутия, в единия случай механична с шест степени, в другия полуавтомат, като мощността е 110, съответно 112 к.с., а максималният въртящ момент в единия случай е 240, а в другия 260 Nm .

При двулитровият двигател има две версии на мощността – 150 к.с. и 163 к.с. и максимален въртящ момент 340 Nm. Бензиновите двигатели са също с един работен обем – 1.6 литра, но се различават качествено, защото по-слабият е тип VTI с мощност 120 к.с. и максимален въртящ момент 160 Nm, а по-силният е тип ТНР с мощност 156 к.с. и максимален въртящ момент 240 Nm.
Предоставеният ни от Пежо България за теста беше бензиновата версия с обем 1.6 THP с мощност 156 к.с. Той е напълно достатъчен дори когато автомобилът е екстремно „натоварен” със седем пътници. При двама-трима в купето колата показва доста добра динамика и маневреност за своите размери и тегло. Всъщност това е най-динамичната версия на модела, която ускорява от място до 100 км/час за 9.6 секунди.

Механичната скоростна кутия с шест степени работи леко и точно, чувствителността на волана е отлична. Екипът ни направи теста по маршрута София – Велико Търново – Елена и обратно, грубо около 600 км по различни пътища. Като се вземе предвид голямото задръстване докато излезем от София и движението в населени места, може да се определи, че сме имали смесен цикъл на градско и извънградско движение. Според производителят тази версия на Peugeot 5008 има среден разход при смесен цикъл от 7.3 литра на 100 км. При нас за изминатите 600 км, разходът отчетен на бордния компютър беше 8.0 литра на 100 км.

Като цяло впечатленията ни се покриват с очакванията – един комфортен и практичен семеен автомобил. Мястото на шофьора е изключително удобно, високо с много добра видимост напред и назад. Всички бутони и лостове за управление са разположени удобно и са лесно достъпни за водача. Информацията за работата на автомобила е ясна и лесно достъпна.
За това допринася много новата технология с head-up дисплей. При стартиране на двигателя на равнището на очите на водача, зад волана, се появява малък прозрачен екран, на който се изписва скоростта на движение. След като скоростта надхвърли 70 км/час се появява индикация за отстоянието в секунди до предната кола при съответната скорост на движение. Без да се натрапва, тази информация е доста полезна и дава възможност на водача да държи по-безопасно отстояние от предния автомобил.

Удобство предоставят и такива системи като асистентът за паркиране или компютърът, който напомня удобния момент за превключване на скоростната кутия нагоре или надолу. Панорамният покрив (но както и при другите модели на Peugeot той не се отваря) е впечатляващ и дава чувство за светлина и обем. Изобщо автомобилът е със всички съвременни технологии облекчаващи живота на водача.

Мястото за хората на втория ред седалки е доста удобно, като има достатъчно простор за трима възрастни. Двете седалки на третия ред са по-малки, могат да поемат двама възрастни, но определено с редица условности и по възможност за по-късо разстояние. Две деца обаче няма да имат никакви проблеми на третия ред.

Като говорим за третия ред, той буквално изчезва в пода на багажника, като го оставя абсолютно равен. Достъпът до него е много улеснен, като двете странични седалки от втория ред се свиват леко и предоставят възможност за сядане на третия ред. Всъщност всички седалки (естествено без тази на водача) могат да се сгънат и да направят от вана лекотоварен автомобил с възможност за пренасяне на багаж с доста дълги размери, а подът зад водача остава изцяло равен.

Заключението ни за Peugeot 5008 след теста може да се обобщи така – съвременен, комфортен, достатъчно динамичен, много практичен, на приемлива цена.