На 15 септември се навършиха 125 години от рождението на легендарния италиански конструктор и дизайнер Еторе Бугати (Ettore Bugatti). Днес марката Bugatti е духовен наследник на спортните автомобили от началото на миналия век.
Нито една марка преди или след Bugatti не е била така пряко свързана със спорта, не е така явно превъзхождала другите, както Bugatti между двете световни войни. От 1925 до 1927 г. Bugatti печели всичко в което участва - 1851 състезания, от изкачване на планини до Grands Prix, като много често автомобилите на марката заемат и трите челни позиции в състезанието.
Toва се дължи в голяма стемен на превъзходните двигатели, които Еторе Бугати конструира. През 1926 г. Bugatti печели 12 състезания от вригата Grands Prix, а също пет поредни пъти е номер едно на много популярното по това време състезание-обиколката на остров Сицилия, Targa Florios. Автомобилите Bugatti са популярни благодарение на тяхната мощност, надеждност, на вниманието отделяно от конструкторите при създаването на всеки детайл. Bugatti произвежда автомобили победители, а именно те са и най-популярни сред купувачите, обхванати от една нова за времето спортна автомобилна мода. Или с други думи Bugatti между двете световни войни се равнява от днешна гледна точка на Porsche и Ferrari взети заедно. Еторе Бугати е роден в Милано през 1881 г. и е син на известен художник. По моторизираните превозни средства си пада още в юношеските години. Първото му докосване до този нов феномен за времето си, е една моторна триколка, която притежава на 19 г. На нейна база Bugatti създава първият си автомобил през 1900 г. През следващите няколко години той конструира автомобили за известни производители, като натрупва опит и добра репутация в бранша. След редица блестящи успехи за други фирми, Bugatti отваря собствена фабрика за автомобили в Елзаския град Мьолсхайм през януари 1910 г. Всяка една от колите, които Bugatti произвежда е обозначавана с буквата Т (от Тип/Type), като това се отнася за шасито и скоростната кутия.
Интересно е обаче, че още тогава Еторе открива принципа на използване на едно шаси с много различни купета. Вероятно най-популярното Bugatti е Type 35, двуместен роудстер, най-често боядисан в синьо, докато безспорно най-славното Bugatti е Type 41, - Кралското (Royale). Това е огромен автомобил с 13.0 литров (!) двигател и осем цилиндъра. Произведени са само 6 автомобили от този модел, като на времето си един е струвал между 6500 и 7500 британски лири, огромна за тези години сума. През 1988 г. обаче, един от тези автомобили Royale е продаден на търг за 15 милиона долара. И до днес три от шестте Bugatti Royale се намират в частни колекционери. През 30-те години идва златното време за Bugatti. Еторе сменя изцяло моделите произвеждани дотогава, като на тяхно място се появява T57, който поставя основата на нова серия. Така до 1939 г., когато Втората световна война слага край на производството. Еторе се мести в Париж, а германците превръщат завода в Мьолсхайм във военен. След края на войната Bugatti си връща завода и има планове за производство на малък автомобил с ниска цена, но неочаквано през 1947 г. Еторе Бугати умира. Неговият син Роланд се опитва да продължи и дори произвежда модела Т101, но няма успех. Фабриката започва да произвежда части за самолетна фирма и през 1963 г. е продадена на Hispano-Suiza. През 90-те години на м.в. започва новата ера в историята на Bugatti. Италианецът Артиоли възстановява марката, като представя прототип ЕВ 110 показан на изложението в Париж през 1991 г.
Същинското производство започва през 1993 г. Постигнат е успех, като само през първата година са продадени над 100 автомобили, всеки един на цена от над 300 000 долара. Днес марката Bugatti e в групата Volkswagen. Опасенията, че уникалните спортни качества на автомобилите Bugatti могат да изчезнат в „народната" марка засега не се оправдават. Появява се модела ЕВ 112, който е съчетание от лукс и спортни качества.
Днес Bugatti предлага на пазара най-бързата и най-скъпа серийна кола в света - Veyron, способна да развие повече от 400 км/час и струваща 1 000 000 евро.