Екипът на медията се зае с тест на два автомобила с хибридно задвижване и един, екипиран с дизелов двигател. Трасето включва градски, междуградски път и автомагистрала.
Журналистите определят Toyota Prius като високотехнологично бижу. Колата търпи негативи за не добрите материали в купето и посредственото пътно поведение.
Резултатът на Insight е почти аналогичен с този на Prius, но в класирането Honda се нарежда на по-ниското стъпало.
Peugeot 308 е определен като обикновен, но най-качествен от тестваните автомобили. Той губи по отношение на екологичността и технологичните си достойнства.
По време на теста, Prius се нарежда на първо място по-отношение на икономичността със среден разход от 5,5 л/100 км. Второто място е за Insight и 308 с 6,2 л/100 км. среден разход.
Крайното класиране на L’Automobile обаче изглежда така - 1. Peugeot 308, 2. Рrius и 3. Insight.
В изводът от теста няма изненади. Хибридите нямат равни в градски условия, но при извънградско каране, ползата от тях не е толкова голяма, а пътното им поведение отстъпва на "обикновените"/"истинските" коли.
Цялото ревю на L’Automobile:
Далече от хомологираните стендове, с които производителите получават колкото реалистични толкова и сюрреалистични стойности на разходите на гориво, френските журналисти сравняват добронамерено (както самите те определят теста) Toyota Prius, Honda Insight и Peugeot 308.
Маршрутът е Париж-Лил-Париж (градски, междуградски път и автомагистрала). Шофирането е без прекалено високи или ниски скорости, или с други думи, според ограниченията на скоростта.
Тестът стартира по автомагистралата към град Лил. Температурата на въздуха преминава 30 °С, което означава, че климатиците няма да мързелуват...
Журналистите от L’Automobile описват Toyota Prius, като научнофантастичен роман. Освен електродвигател, по-мощен с 12 к.с. от предходната версия, и по-голям 4-цилиндров бензинов двигател (1.5 л, 77 к.с. / 1.8 л, 98 к.с.), Toyota разполага с вентилация, която се захранва при спиране чрез слънчеви панели, вградени в покрива. Като прибавим трансформиране на кинетичната енергия в електрическа за презареждане на батериите; водната помпа, която работи само при необходимост; водна система, която позволява да се използва топлината на изпускателната система за по-бързо подгряване на двигателя и купето; усъвършенствано охлаждане на батерията (никел-метал хидридна), получаваме малко авангардно хибридно бижу.
Insight е далеч по-мъдър. Неговият 4-цилиндров двигател - 1.4 л, 88 к.с. е по-скромен, а електрическият (14 к.с.), захранван също от никел-метал хидридна батерия е по-малък. Това обяснява отчасти по-малкото с около 200 кг тегло спрямо Toyota. За сметка на това, при липса на съединител между двата двигателя, бензиновият върти на празни обороти, дори когато Honda използва само електрическия. Не разполагаме с удоволствието да се движим безшумно из града както в Toyota Prius, а само с това да използваме системата Start&Stop.
Сигурно е, че пред тези технологични чудеса, дизеловият 1.6 Hdi, 110 к.с. изглежда като Кроманьонец. Все пак той разполага с 16 клапана, двоен разпределителен вал с ролкови кобилици и хидравлични ресори, система за директно впръскване на горивото с обща рампа второ поколение, турбокомпресор с променлива геометрия и 6-степенна скоростна кутия. Жалко е, обаче, че производителите инвестират толкова в дизеловите двигатели, изоставяйки бензиновите, които са по-чисти, по-лесни за почистване и не отделят вредни частици.
След 2 часа спокойно управление - Prius, най-спокойният от тримата участника, се движи с лекота между червените тухли на град Лил. Той разполага с много силни козове : напълно безшумен, когато е спрял (всичко се изключва), потегляне с електродвигателя и бордови компютър, който ви информира за всичко. Презареждане на батерията, екологичност и икономичност във всяко отношение. Богат избор на режими на управление – Нормален, Есо или Power - Prius ви информира много по-добре от новините в 20ч. Може би, за да отклони вниманието ни от твърдите пластмаси, които се напукват по-бързо, отколкото можем да го напишем. Жалко, защото интериорът е приятен, много модерен и удобен.
Honda прилича на Toyota в много отношения. Освен изпълнението, малко под това на Prius (в някои случаи направо евтино) и удобните отделения за вещи, Insight също се опитва да отклони вниманието чрез малки зелени „икони“ в таблото. Като се започне от скоростомера, чийто фон е осветен в зелено („аз консумирам умерено“) или в синьо („пия като смок“) и се стигне до изображенията на млади дървета, върху които растат листа, когато караме разумно. Направо страхотно!
Очевидно, в 308 всичко е банално! Всъщност, той е с много по-добро изпълнение от екологичните си събратя, но бордовият компютър с миниатюрни червени диоди, като че ли се срамува да се храни с дизел. Въпреки това, този дизел почти не се чува и което е най-странно, много по-малко от 4-цилиндровия на Honda, когато кутията с вариатор CVT го кара да вие, за да постигне някакво ускорение, и по-малко от Toyota, също със CVT, който пее с всички клапани. Разбира се, тази скоростна кутия е по-добра в сравнение с предходния модел, но нивото на шума е все още много високо.
Километри по-късно предстои изпитанието на път извън града - връщането в Париж по малките пътища, все така с умерено темпо и в режим Есо на японските модели. По отношение на удобството при управление, класацията се оформя бързо : Peugeot 308, Toyota Prius, Honda Insight.
На борда на французина, човек има усещането, че се намира в „истински“ автомобил. Изключително добре овладян шум от търкалянето на колелата, приятен и ефикасен контакт с пътя, сигурно и твърдо окачване, което изпълнява отлично ролята си, много отзивчив дизел с отличен въртящ момент... Картината се разваля единствено от скоростната кутия – костелива и управлявана посредствено.
Toyota се е развила в положителна посока спрямо предходната версия и в режим Power показателите са много достойни. Твърдото и неточно управление, обаче, както и голямото тегло правят колата доста тромава. Освен това амортисьорите не са ефикасни и шумовете от търкалянето на колелата са много силни.
Ниски показатели, лошо окачване, неточно управление и твърде шумен, Honda се отличава единствено с голямата си лекота. Той остава далече зад Prius и на светлинни години от 308 в това отношение.
За сметка на всичко останало, Insight се оказва много икономичен. По време на теста, той се класира на второ място, заедно с Peugeot 308, с 6,2 л/100 км среден разход, а Prius е първи с 5,5 л/100 км. Според изчисления по протокола ISO 9001, Honda е първи с 6 л/100 км среден разход, пред 308 (6,7 л/100 км) и пред Prius, който е най-лаком – 7 л/100 км.
Хибридите се отличават един от друг най-вече в града. Докато дизеловият двигател „харчи“ 7,5 л/100 км, Honda и Toyota се задоволяват, съответно, с 4,9 л и 5,9 л.
В сравнение със скромния (6,7 л/100 км) Peugeot 308, Рrius и Insight (класирането е в този ред), консумират повече(освен в града) и най-вече показват доста по-ниско ниво на пътното поведение.
Всъщност превишавайки 4 метра дължина, двата японски модела попадат в много взискателния сегмент на компактните семейни автомобили и се противопоставят на образци като 308.
Може би е време хибридите да атакуват сегмента на градските модели, където ще заемат по-достойно място...