IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Финансови резултати на някои автомобилни фирми

Световната икономическа и финансова криза продължава вече повече от година. В автомобилния бранш това се усеща по спада на продажбите.

Финансови резултати на някои автомобилни фирми
Естествено влиянието на кризата не е еднакво и отделните автомобилни производители показват различни резултати и сега се намират в доста отличаващи се една от друга икономически ситуации. Това е причината да ви покажем преглед на актуалното състояние на някои от популярните производители от Европа и Азия. ГерманияVolkswagen Group, най-големият производител на автомобили в Европа, въпреки кризата и спада на продажбите, продължава да се държи в зоната на печалбите. 


За първите 6 месеца на годината печалбите на групата са 1.2 милиарда евро. В сравнение със същия период на миналата година това е спад от цели 65%. Голямата част от тези печалба (928 млн. евро) е реализирана през второто тримесечие на годината. Тези данни показват, че макар и засегнат от кризата, концерна Volkswagen не е претърпял тежки загуби. Отделните марки в групата показват различни резултати. 


При Audi има отбелязана печалба от 823 милиона евро (спад спрямо миналата година от 33%, спад на продажбите с 13.6%), при Volkswagen печалбата е от 216 милиона евро (спад спрямо миналата година от 83%), при Skoda Auto също има реализирана печалба от 135 милиона евро (-65%). SEAT обаче е на загуба от 159 милиона евро (през миналата година испанската марка е била с печалба, макар и само от 2 милиона евро). На загуба е и Bentley -114 милиона евро (през миналата година печалба от 85 милиона евро). Стопанската дейност на Lamborghini е част от баланса на Audi. Въпреки спада на продажбите с 37%, фирмата е реализирала печалба от 157 милиона евро.


Porsche изживява последиците от непремерения опит да превземе Volkswagen. От миналогодишната печалба за полугодието от 8.6 милиарда евро, сега е на загуба в размер на 5 милиарда евро.
Концернът Daimler AG, който обхваща марките Mercedes-Benz, Smart и Maybach, реализира загуби през второто тримесечие в размер на 1 милиард евро. Въпреки това, на борсата акциите на концерна покачиха цената си. Това се дължи на предварителните прогнози, които рисуваха по-черни краски за състоянието на Daimler. 


За разлика от другите немски марки, за автомобилите на Merceds-Benz не се дават държавни бонуси при закупуване на нов автомобил и връщане на стар. Затова производството на концерна за първите 6 месеца пада с 34% спрямо същия период на миналата година. През второто тримесечие обаче, с появата на новото поколение на Е-Клас, нещата започват да се обръщат. Повиши се ликвидността и се подобриха някои други икономически показатели на Daimler AG. Благодарение на преструктуриране и други икономии, фирмата е спестила 4 милиарда евро. Според президентът на Daimler, Дитер Зетче, най-тежката част от кризата вече е зад гърба им.


BMW е на печалба през първото полугодие на 2009. Въпреки нейния спад със 76% спрямо миналата година, печалбата е от 121 милиона евро. Продажбите на групата падат с 18%. Баварската фирма извършва тежки промени, включително и съкращение на 7% от заетите във фирмата и прекратяване на ангажиментите си във F1 от следващата година.
Франция и Италия

Групата PSA Peugeot Citroеn завърши полугодието със загуби от 733 милиона евро. Проблемите при тях обаче са по-дългосрочни, като още през второто полугодие на миналата година загубите бяха над един милиард евро. За първите 6 месеца на тази година продажбите им падат с 18%. Според анализи на самата група, състоянието им няма да се подобри значително до края на годината.


При полудържавната група Renault, загубите са в подобни размери. За първите 6 месеца те с 946 милиона евро, като прогнозите и при тях не са розови. Според босът на Renault, Карлос Гон, загубите са дошли и заради големите инвестиции на групата, направени за бъдещи продукти. Според него сега фирмата се готви за времето след кризата.


Fiat Group отбелязва печалба от 262 милиона евро за първото полугодие на 2009 г. Това обаче е спад с цели 86% в сравнение с първите 6 месеца на миналата година. При повечето от марките влизащи в групата (Fiat, Alfa Romeo, Lancia и Fiat Professional), състоянието е подобно на общото. Има и различия, например спад в продажбите на Maserati от 48 %, докато продажбите при Ferrari почти не се променят в сравнение с миналата година (-6 %), печалбата също пада с 24 %, но все пак я има в размер на 124 млн. евро.
Япония и КореяАвтомобилните фирми в източна Азия отчитат финансовата година от април до април. Затова при тях можем да покажем някои данни само за календарното второ тримесечие на 2009 г.(първо тримесечие на финансовата им година).


Toyota Motor е реализирала за първите три месеца от финансовата година загуби в размер на 571 милиона евро. Само допреди година печалбата за първите три месеца беше 2.6 милиарда евро. От фирмата очакват през идните месеци загубите да намаляват. Продажбите на Toyotа за първите шест месеца на календарната година са паднали с 26%. Въпреки това Toyota удържа преднината пред GM (само с около 10 хиляди автомобила произведени в повече) и остава най-големият производител в света.


Hondа успява да реализира печалба за времето от април до юни (185 милиона евро), въпреки големия спад на продажбите. Това е успех за втората по големина японска фирма, защото преди няколко месеца всички анализатори вещаеха загуби за Honda. Причина за по-добър от очаквания резултат е пазарния успех на хибридния модел Insight, който за тези месеци е най-продаваният автомобил в Япония. За цялата финансова година сега се прогнозира печалба за Honda от над 514 милиона евро. 


Nissan също така остана (макар и трудно) в зоната на печалбите, като реализира за първите три месеца на финансовата година печалба от 85 милиона евро. Това е с 86% по-малко от реализираната печалба през първите три месеца на миналата финансова година. За цялата финансова година обаче, от Nissan прогнозират да са на загуба.
Suzuki реализира печалба в размер на 16 милиона евро през първите три месеца на тази финансова година. За същото време Mitsubishi реализира загуби от 216 милиона евро и спад на продажбите от 32%.


Hyundai е една от малкото автомобилни фирми, която се чувства добре в кризата. Печалбата през първите три месеца на тази финансова година се увеличава с 48% до рекордните 463 милиона евро. Така печалбите на корейската фирма надхвърлиха значително прогнозите на редица аналитици. Hyundai е сред много малкото производители, които успяват през тази година да продадат повече автомобили в сравнение с миналата. 

Очаква се продажбите на Hyundai през тази календарна година да се повишат с 8 до 10%. Очаква се именно през тази година за първи път Hyundai да надхвърли границата от 3 милиона продадени автомобили.
0 от 500
  • #10
    0 rate up comment 0 rate down comment
    shavv ( преди 16 години )
    Отоговарям ти-по резултатите тук никой от германците не е намазал.Недай да се палиш във необоснован ентусиазъм!
  • #9
    0 rate up comment 0 rate down comment
    alonso ( преди 16 години )
    Щом хюндай пусна кола в силно германския клас (Е-класа,5-та серия) в Щатите и на третия месец се изравни с продажбите на 5-та серия,какво да говорим!
  • #8
    0 rate up comment 0 rate down comment
    kiko ( преди 16 години )
    Нали VW бяха на печалба (ле ле ,как се продавал голфа) и "мачкаха"!Каква печалба , смях минус 83%,хи,хи,хи!
  • #7
    0 rate up comment 0 rate down comment
    chavv ( преди 16 години )
    Германското правителство вкара над 2млрд евро в автомобилната си промишленост давайки по 2500евро на калпак при връщане на старата кола - хайде сега отговорете кой от ФВ, МБ и БМВ прави по-евтини коли и съответно най-много намаза от това? ;)Браво на немците, реагираха първи и най-адекватно.
  • #6
    0 rate up comment 0 rate down comment
    A U D I R8 ( преди 16 години )
    Нали АУДИ бяха на загуба е отварячи?
  • #5
    0 rate up comment 0 rate down comment
    КУРСК ( преди 16 години )
    Абе автомобилния сектор не е чак толкова зле, какво са тръгнали да се оплакват. Единствения начина скъпите компании да излязат по-бързо от кризата е като намалят цените и да махнат ненужни екстри, като подгряване течността на чистачките.
  • #4
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Емо ( преди 16 години )
    Напълно нормално! В криза да има ръст на евтините, но качествени автомобили, за сметка на ненужният и вече непосилен лукс.
  • #3
    0 rate up comment 0 rate down comment
    L. ( преди 16 години )
    Е като ще гледаме Дачия, да видим и Лексус.
  • #2
    0 rate up comment 0 rate down comment
    ИЛИЯНСКИ ( преди 16 години )
    Щеше ми се да видя просто информативно,как се движи Дачия.Струва ми се че и те са нагоре като Хюндай
  • #1
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 16 години )
    Изумително !Хюндай се развива и то с големи крачки и то в криза! Донякъде има логика. Когато има криза и финансите на хората намаляват нормално е да си купуват по евтини коли с голяма гаранция. Но квото и да кажем Хюндай се справя чудесно. В Германия друго изумление: Фолксваген с печалба от 1,2милиарда. като само Ауди им е донесъл печалба от 823милиона! Браво. Мерцедес със загуби от 1 милиард! БМВ все пак са на печалба от 121милиона в криза си е постижение.