IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Финансови резултати на някои автомобилни фирми

Световната икономическа и финансова криза продължава вече повече от година. В автомобилния бранш това се усеща по спада на продажбите.

Финансови резултати на някои автомобилни фирми
Естествено влиянието на кризата не е еднакво и отделните автомобилни производители показват различни резултати и сега се намират в доста отличаващи се една от друга икономически ситуации. Това е причината да ви покажем преглед на актуалното състояние на някои от популярните производители от Европа и Азия. ГерманияVolkswagen Group, най-големият производител на автомобили в Европа, въпреки кризата и спада на продажбите, продължава да се държи в зоната на печалбите. 


За първите 6 месеца на годината печалбите на групата са 1.2 милиарда евро. В сравнение със същия период на миналата година това е спад от цели 65%. Голямата част от тези печалба (928 млн. евро) е реализирана през второто тримесечие на годината. Тези данни показват, че макар и засегнат от кризата, концерна Volkswagen не е претърпял тежки загуби. Отделните марки в групата показват различни резултати. 


При Audi има отбелязана печалба от 823 милиона евро (спад спрямо миналата година от 33%, спад на продажбите с 13.6%), при Volkswagen печалбата е от 216 милиона евро (спад спрямо миналата година от 83%), при Skoda Auto също има реализирана печалба от 135 милиона евро (-65%). SEAT обаче е на загуба от 159 милиона евро (през миналата година испанската марка е била с печалба, макар и само от 2 милиона евро). На загуба е и Bentley -114 милиона евро (през миналата година печалба от 85 милиона евро). Стопанската дейност на Lamborghini е част от баланса на Audi. Въпреки спада на продажбите с 37%, фирмата е реализирала печалба от 157 милиона евро.


Porsche изживява последиците от непремерения опит да превземе Volkswagen. От миналогодишната печалба за полугодието от 8.6 милиарда евро, сега е на загуба в размер на 5 милиарда евро.
Концернът Daimler AG, който обхваща марките Mercedes-Benz, Smart и Maybach, реализира загуби през второто тримесечие в размер на 1 милиард евро. Въпреки това, на борсата акциите на концерна покачиха цената си. Това се дължи на предварителните прогнози, които рисуваха по-черни краски за състоянието на Daimler. 


За разлика от другите немски марки, за автомобилите на Merceds-Benz не се дават държавни бонуси при закупуване на нов автомобил и връщане на стар. Затова производството на концерна за първите 6 месеца пада с 34% спрямо същия период на миналата година. През второто тримесечие обаче, с появата на новото поколение на Е-Клас, нещата започват да се обръщат. Повиши се ликвидността и се подобриха някои други икономически показатели на Daimler AG. Благодарение на преструктуриране и други икономии, фирмата е спестила 4 милиарда евро. Според президентът на Daimler, Дитер Зетче, най-тежката част от кризата вече е зад гърба им.


BMW е на печалба през първото полугодие на 2009. Въпреки нейния спад със 76% спрямо миналата година, печалбата е от 121 милиона евро. Продажбите на групата падат с 18%. Баварската фирма извършва тежки промени, включително и съкращение на 7% от заетите във фирмата и прекратяване на ангажиментите си във F1 от следващата година.
Франция и Италия

Групата PSA Peugeot Citroеn завърши полугодието със загуби от 733 милиона евро. Проблемите при тях обаче са по-дългосрочни, като още през второто полугодие на миналата година загубите бяха над един милиард евро. За първите 6 месеца на тази година продажбите им падат с 18%. Според анализи на самата група, състоянието им няма да се подобри значително до края на годината.


При полудържавната група Renault, загубите са в подобни размери. За първите 6 месеца те с 946 милиона евро, като прогнозите и при тях не са розови. Според босът на Renault, Карлос Гон, загубите са дошли и заради големите инвестиции на групата, направени за бъдещи продукти. Според него сега фирмата се готви за времето след кризата.


Fiat Group отбелязва печалба от 262 милиона евро за първото полугодие на 2009 г. Това обаче е спад с цели 86% в сравнение с първите 6 месеца на миналата година. При повечето от марките влизащи в групата (Fiat, Alfa Romeo, Lancia и Fiat Professional), състоянието е подобно на общото. Има и различия, например спад в продажбите на Maserati от 48 %, докато продажбите при Ferrari почти не се променят в сравнение с миналата година (-6 %), печалбата също пада с 24 %, но все пак я има в размер на 124 млн. евро.
Япония и КореяАвтомобилните фирми в източна Азия отчитат финансовата година от април до април. Затова при тях можем да покажем някои данни само за календарното второ тримесечие на 2009 г.(първо тримесечие на финансовата им година).


Toyota Motor е реализирала за първите три месеца от финансовата година загуби в размер на 571 милиона евро. Само допреди година печалбата за първите три месеца беше 2.6 милиарда евро. От фирмата очакват през идните месеци загубите да намаляват. Продажбите на Toyotа за първите шест месеца на календарната година са паднали с 26%. Въпреки това Toyota удържа преднината пред GM (само с около 10 хиляди автомобила произведени в повече) и остава най-големият производител в света.


Hondа успява да реализира печалба за времето от април до юни (185 милиона евро), въпреки големия спад на продажбите. Това е успех за втората по големина японска фирма, защото преди няколко месеца всички анализатори вещаеха загуби за Honda. Причина за по-добър от очаквания резултат е пазарния успех на хибридния модел Insight, който за тези месеци е най-продаваният автомобил в Япония. За цялата финансова година сега се прогнозира печалба за Honda от над 514 милиона евро. 


Nissan също така остана (макар и трудно) в зоната на печалбите, като реализира за първите три месеца на финансовата година печалба от 85 милиона евро. Това е с 86% по-малко от реализираната печалба през първите три месеца на миналата финансова година. За цялата финансова година обаче, от Nissan прогнозират да са на загуба.
Suzuki реализира печалба в размер на 16 милиона евро през първите три месеца на тази финансова година. За същото време Mitsubishi реализира загуби от 216 милиона евро и спад на продажбите от 32%.


Hyundai е една от малкото автомобилни фирми, която се чувства добре в кризата. Печалбата през първите три месеца на тази финансова година се увеличава с 48% до рекордните 463 милиона евро. Така печалбите на корейската фирма надхвърлиха значително прогнозите на редица аналитици. Hyundai е сред много малкото производители, които успяват през тази година да продадат повече автомобили в сравнение с миналата. 

Очаква се продажбите на Hyundai през тази календарна година да се повишат с 8 до 10%. Очаква се именно през тази година за първи път Hyundai да надхвърли границата от 3 милиона продадени автомобили.
0 от 500
  • #30
    1 rate up comment 0 rate down comment
    ex-co ( преди 16 години )
    Бай Кольо,схващам логиката ти,но ще те разочаровам.Дизелите на хюндай не идват от централата им в Германия,там се занимават с дизайна и интериора.Двигателите идват от техния R&D Center в Корея.Напиши в търсачката 'Hyundai U2-engine' и 'Hyundai R-engine' и виж какво излиза.Само за сведение,де!
  • #29
    0 rate up comment 0 rate down comment
    54987 ( преди 16 години )
    525td кво стана ве ? Що пак избяга? Като ти казах ,че си жена и то страхлива друг път не се прави на битка ,като ти си страхлив. И като лъготиш кви БМВ-та имаш за 100 000лв. мислиш ли ,че ти повярвах? "ЧАкай ме на Метро в 17.00ч. да ти покажа БМВ-ти си и носи 1000лв." от 16.45ч. до 17.15ч. чаках в дъжда да ти видя БМВ-то. И бой щеше нещо да ме биеш дето не ти вярвах. И кво стана? Ни БМВ ни бой? Май ти треперят партенките и само пред монитора си мъж. *** страхлив.
  • #28
    0 rate up comment 0 rate down comment
    VW ( преди 16 години )
    Кви заводи бе те Тойота уволниха още в края на миналата година половината си работници заради кризата. Кви заводи са строели? Като говорите някой пъэт ей така на изуст само се излагате. Относно Шкода искам да кажа ,че Фолксваген изобщо не са ги провалили. Достатъчно е само да видите кви бяха Шкодите преди да ги купи Фолксваген и тогава приказвайте.
  • #27
    0 rate up comment 0 rate down comment
    бай Кольо ( преди 16 години )
    А бе,корейци,корейци,имайте предвид,че и много немци работят за Hyundai.Навържете фактите.Дали е случайно,че дизеловата им листа слага в джоба си дори и тази на Toyota,да не говорим за другите?!Коя японска марка сама си произвежда дизелите,напълно назависима?Само Хонда и те имат един 2.2 и до там.Иначе Toyota са на Isuzu,Mazda-PSA,Nissan-Рено,Mitsubishi-старите ПД на VAG,Suzuki на Fiat.Корейците не се обвързаха с никой и спечелиха.
  • #26
    0 rate up comment 0 rate down comment
    fabia lux ( преди 16 години )
    До колкото знам Hyundai е полудържавна,а конкретно автомобилната Hyundai Motor е еднолична собственост.
  • #25
    0 rate up comment 0 rate down comment
    chavv ( преди 16 години )
    от какво да се паля?! Просто обяснявам че "добрите" резултати на ФВ са пряко следствие от държавната подкрепа на Германското правителство.Тойота губят пари защото продават Приуса и доста други на 0-ва печалба - инвестираха в много заводи и се опитват да баласират с помощта на правителството - и те са "народна" компания като ФВ.Всъщност и Хюндай са полу-държавна фирма (ей сега чакам феновете да цъкат минусчета :D), ама корейците бачкат яко - много мразат японците и искат да ги минат....
  • #24
    0 rate up comment 0 rate down comment
    fabia lux ( преди 16 години )
    Аз очаквах и Шкода,точно като корейците като корейците,добри цени-добро качество,да имат високи продажби,но не става.Според мен VW ги провали.Голяма грешка,че станаха зависими от VAG и нямат нищо тяхно,нито двигатели нито платформи.В това отношение Hyundai не си губиха времето в безмислени съюзи и станаха напълно независими.На вълка за това му е дебел врата.Жалко за Шкода,винаги съм ги харесвал като фирмичка.
  • #23
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Slavo ( преди 16 години )
    Е то акъл трябва навсякъде. Даже и когато човек е сам в тоалетната!!! Ама едно е да си умен, а друго е да си умен на когото помагат. А и виж само с акъл къде са Корейците и къде са Французите.
  • #22
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 16 години )
    Не става само със стимул. Президента на САЩ наля 21 милиарда в GM. и въпреки това GM обяви фалит и разпродаде марките си. Само да ти кажа ,че с 21 милиарда щяхме да направим толкова нови марки и заводи за коли ,колкото поста има тук. Така ,че не става само с държавна помощ, трябва и акъл.
  • #21
    0 rate up comment 0 rate down comment
    ............ ( преди 16 години )
    Бе то и ти може да продадеш два самасвала ябълки за 100лв. и да си на загуба 500лв. а Аз предпочитам да продам 1 чувал ама да изкарам 500лв. Така ,че ако искат и по-2лв. да продават колите и да продават 100 пъти повече коли от сега ама щом са на загуба тоя бизнес няма да е за дълго.