IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Финансови резултати на някои автомобилни фирми

Световната икономическа и финансова криза продължава вече повече от година. В автомобилния бранш това се усеща по спада на продажбите.

Финансови резултати на някои автомобилни фирми
Естествено влиянието на кризата не е еднакво и отделните автомобилни производители показват различни резултати и сега се намират в доста отличаващи се една от друга икономически ситуации. Това е причината да ви покажем преглед на актуалното състояние на някои от популярните производители от Европа и Азия. ГерманияVolkswagen Group, най-големият производител на автомобили в Европа, въпреки кризата и спада на продажбите, продължава да се държи в зоната на печалбите. 


За първите 6 месеца на годината печалбите на групата са 1.2 милиарда евро. В сравнение със същия период на миналата година това е спад от цели 65%. Голямата част от тези печалба (928 млн. евро) е реализирана през второто тримесечие на годината. Тези данни показват, че макар и засегнат от кризата, концерна Volkswagen не е претърпял тежки загуби. Отделните марки в групата показват различни резултати. 


При Audi има отбелязана печалба от 823 милиона евро (спад спрямо миналата година от 33%, спад на продажбите с 13.6%), при Volkswagen печалбата е от 216 милиона евро (спад спрямо миналата година от 83%), при Skoda Auto също има реализирана печалба от 135 милиона евро (-65%). SEAT обаче е на загуба от 159 милиона евро (през миналата година испанската марка е била с печалба, макар и само от 2 милиона евро). На загуба е и Bentley -114 милиона евро (през миналата година печалба от 85 милиона евро). Стопанската дейност на Lamborghini е част от баланса на Audi. Въпреки спада на продажбите с 37%, фирмата е реализирала печалба от 157 милиона евро.


Porsche изживява последиците от непремерения опит да превземе Volkswagen. От миналогодишната печалба за полугодието от 8.6 милиарда евро, сега е на загуба в размер на 5 милиарда евро.
Концернът Daimler AG, който обхваща марките Mercedes-Benz, Smart и Maybach, реализира загуби през второто тримесечие в размер на 1 милиард евро. Въпреки това, на борсата акциите на концерна покачиха цената си. Това се дължи на предварителните прогнози, които рисуваха по-черни краски за състоянието на Daimler. 


За разлика от другите немски марки, за автомобилите на Merceds-Benz не се дават държавни бонуси при закупуване на нов автомобил и връщане на стар. Затова производството на концерна за първите 6 месеца пада с 34% спрямо същия период на миналата година. През второто тримесечие обаче, с появата на новото поколение на Е-Клас, нещата започват да се обръщат. Повиши се ликвидността и се подобриха някои други икономически показатели на Daimler AG. Благодарение на преструктуриране и други икономии, фирмата е спестила 4 милиарда евро. Според президентът на Daimler, Дитер Зетче, най-тежката част от кризата вече е зад гърба им.


BMW е на печалба през първото полугодие на 2009. Въпреки нейния спад със 76% спрямо миналата година, печалбата е от 121 милиона евро. Продажбите на групата падат с 18%. Баварската фирма извършва тежки промени, включително и съкращение на 7% от заетите във фирмата и прекратяване на ангажиментите си във F1 от следващата година.
Франция и Италия

Групата PSA Peugeot Citroеn завърши полугодието със загуби от 733 милиона евро. Проблемите при тях обаче са по-дългосрочни, като още през второто полугодие на миналата година загубите бяха над един милиард евро. За първите 6 месеца на тази година продажбите им падат с 18%. Според анализи на самата група, състоянието им няма да се подобри значително до края на годината.


При полудържавната група Renault, загубите са в подобни размери. За първите 6 месеца те с 946 милиона евро, като прогнозите и при тях не са розови. Според босът на Renault, Карлос Гон, загубите са дошли и заради големите инвестиции на групата, направени за бъдещи продукти. Според него сега фирмата се готви за времето след кризата.


Fiat Group отбелязва печалба от 262 милиона евро за първото полугодие на 2009 г. Това обаче е спад с цели 86% в сравнение с първите 6 месеца на миналата година. При повечето от марките влизащи в групата (Fiat, Alfa Romeo, Lancia и Fiat Professional), състоянието е подобно на общото. Има и различия, например спад в продажбите на Maserati от 48 %, докато продажбите при Ferrari почти не се променят в сравнение с миналата година (-6 %), печалбата също пада с 24 %, но все пак я има в размер на 124 млн. евро.
Япония и КореяАвтомобилните фирми в източна Азия отчитат финансовата година от април до април. Затова при тях можем да покажем някои данни само за календарното второ тримесечие на 2009 г.(първо тримесечие на финансовата им година).


Toyota Motor е реализирала за първите три месеца от финансовата година загуби в размер на 571 милиона евро. Само допреди година печалбата за първите три месеца беше 2.6 милиарда евро. От фирмата очакват през идните месеци загубите да намаляват. Продажбите на Toyotа за първите шест месеца на календарната година са паднали с 26%. Въпреки това Toyota удържа преднината пред GM (само с около 10 хиляди автомобила произведени в повече) и остава най-големият производител в света.


Hondа успява да реализира печалба за времето от април до юни (185 милиона евро), въпреки големия спад на продажбите. Това е успех за втората по големина японска фирма, защото преди няколко месеца всички анализатори вещаеха загуби за Honda. Причина за по-добър от очаквания резултат е пазарния успех на хибридния модел Insight, който за тези месеци е най-продаваният автомобил в Япония. За цялата финансова година сега се прогнозира печалба за Honda от над 514 милиона евро. 


Nissan също така остана (макар и трудно) в зоната на печалбите, като реализира за първите три месеца на финансовата година печалба от 85 милиона евро. Това е с 86% по-малко от реализираната печалба през първите три месеца на миналата финансова година. За цялата финансова година обаче, от Nissan прогнозират да са на загуба.
Suzuki реализира печалба в размер на 16 милиона евро през първите три месеца на тази финансова година. За същото време Mitsubishi реализира загуби от 216 милиона евро и спад на продажбите от 32%.


Hyundai е една от малкото автомобилни фирми, която се чувства добре в кризата. Печалбата през първите три месеца на тази финансова година се увеличава с 48% до рекордните 463 милиона евро. Така печалбите на корейската фирма надхвърлиха значително прогнозите на редица аналитици. Hyundai е сред много малкото производители, които успяват през тази година да продадат повече автомобили в сравнение с миналата. 

Очаква се продажбите на Hyundai през тази календарна година да се повишат с 8 до 10%. Очаква се именно през тази година за първи път Hyundai да надхвърли границата от 3 милиона продадени автомобили.
0 от 500
  • #20
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Tisho ( преди 16 години )
    Нещо не четеш докрай. Тойота миналата година има печалба 2.6 милиарда евро! Според теб толкова ли са смъкнали цените, че да минат на такава загуба. Да, сега продават на по-ниски цени, но основното нещо е, че прозивеждат по-малко, а имат огромни капацитети. И сега, колкото и по-малко да произвеждат, пак са номер 1 по продажби.
  • #19
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Slavo ( преди 16 години )
    Значи така- Хюндай, Фиат, Хонда и Нисан са добрите автомобилни компании. Без помощ от страна на техните държави са трупали печалба. Колкото до Немците- нека са благодарни на умната държава, която ги стимулира, иначе отиваха при Французите.
  • #18
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 16 години )
    Аман от бакшиши бе.Цинити на Худайти били многу добри.
  • #17
    0 rate up comment 0 rate down comment
    .......... ( преди 16 години )
    Хора незнам кой кво печели ама най-ми стана чудно и смешно как Тойота си продава колите ? Въпреки ,че са с най-големи продажби от всички марки а са на загуба над 500 милиона! Това значи ,че или продават под себестойноста(може би ,за да подбият пазара) или незнам.. Квото и да е е най-малкото комично. Разбирам ,че искат да бият другите с евтини цини явно ама в не може да продаваш най-много а да губиш ,все едно може и да губя ама да съм в играта! А Хюндай се е справил доста по-добре от тях.
  • #16
    0 rate up comment 0 rate down comment
    V32 ( преди 16 години )
    VAG трябва максимално бързо да се отърве от гадния цирей Seat.Просто испанците не стават.Икогато бяха част от Фиат се забатачиха така.ТЪППА ФИРМА, OUT!!!
  • #15
    0 rate up comment 0 rate down comment
    smoky ( преди 16 години )
    taka de,evropeiskite koli sa jilavi.....a v USA????? palen kolaps za amerikanskite bijuta,ne kolite im sa nekonkorentni,a maznite amerikantsi,koito gi marzi dasi izvadiat ratsete ot гъзъъъъ.sviknali sa vsi4ko na gotovo,nali sveta e tehen.yanki go home......................neka v usa da karat dacia ,i da vidat hubavolie...
  • #14
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Radostin ( преди 16 години )
    Ами цените на Hyundai не са никак дъмпингови,най-много 10% под тези на Форд и Опел.Гаранцията от 5 год. явно не е рекламен трик,защото по предварителни резултати от прегледите в Швеция,Англия и Испания,i-серията на корейците се представя по-добре от най-добрите до сега,Тойота и Хонда.И моя апел към аутомедия е да излага колкото може повече новини,а не избирателно,както до сега.
  • #13
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Autodrisnia.bg ( преди 16 години )
    Ще роним ли сълзи,ФОЛЦА не РУЛИРА , не са първи по продажби!Ама как,... нали голфа така се бил продавал,че Европа била а ха,а ха на границата на истерията!Поне по тона на статията тук в Аутомедия.До тези които пишете статиите:усещайте се малко и се опитайте да си прикривате нездравата VAG-пристрастност,защото ,... СТАНАХТЕ СМЕШНИ!
  • #12
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 16 години )
    Все пак като изключим Мерцедес Германците са си на печалба. За разлика от доста други компании, които са на загуба. Фолксваген може и да имат спад в продажбите но все пак 1,2 милиарда печалба си е доста добра печалба. Намазали са яко . Е верно ,че от тая печалба се дължи като гледам най вече от Ауди които са спечелили 823 милиона евра. Само Хюндай е на далавера. Ама в криза хората свиват разходите и купуват най-евтиното . А Хюндай е оптимален вариант. Евтини с 5г. гаранция и не лошо качество.
  • #11
    0 rate up comment 0 rate down comment
    mr. X ( преди 16 години )
    мой човек,ако следиш реалните новини,не тези в Аутомедия,щеше да знаеш,че в най-голямата търговска война в авто бранша в Щатите не участва европейска фирма,а е между Тойота и Хюндай.И това не е от вчера.