Цената на петрола продължава да расте и вече малко са тези, които се надяват чудото да стане и нещата да се върнат назад. Нещо повече, очакванията са производството на нефт да достигне скоро своя пик и да се окаже, че търсенето вече неможе да бъде задоволено. Това е основната причина да се търсят заместители на петрола, главно като гориво за автомобилите.
Често се говори за огромните перспективи на водородното гориво, но в същото време се оказа, че едно друго гориво е доста по-напред в приложението си, особено в Южна и в Северна Америка. Става въпрос за етанола, биогоривото, което може да се смесва с бензин и дизел и да се получава екологично гориво. Само допреди 3-4 години етанолът, като компонент на горивото за автомобили, бе разпространен само в десетина страни по света. Сега обаче изглежда, че неговото разпространение ще има много по-широка география. Досега най-много етанол като гориво се използва в Бразилия и САЩ. В скоро време можем да очакваме етанолът да навлезе агресивно и в Европа, Китай, Идия, Япония ...
Етанолът се изработва от селскостопански суровини, главно захарно цвекло и царевица. Етанолът има някои определени предимства пред класическите горива. При него изгарянето е по-пълно и отпадните газове са много по-малко. Така се решава проблема с вредните емисии в околната среда. Наред с това, етанолът е висококалоричен, горивото в което влиза има по-високо октаново число. От особена важност е факта, че енергията притежавана в определено количество етанол, е повече от тази, потребна за да се произведе това количество. Така се създава възможност за подобряване на целия енергиен баланс на планетата. Най-голям опит с производството на био-гориво има Бразилия. Там етанол за гориво се произвежда още през 80-те години на миналия век. Над 80% от продаваните в Бразилия нови автомобили към края на века са били приспособени за ползване на био-гориво. Държавата подкрепя подобно развитие и със закон задължава рафинериите да смесват бензина и дизеловото гориво с определено количество етанол. Тази политика се оказа доста успешна, особено днес, когато цената на петрола расте. Сега Бразилия е доста по-малко зависима от скъпото гориво и от неговия внос. В Бразилия има вече няколко големи заводи за производство на етанол. Подобна политика сега започват да провеждат и в Китай, Индия и Австралия.
В САЩ етанолът също е популярен, като се смесва с бензин в съотношение 15:85 и се продава на бензиностанциите под означението Е85. Потреблението на тази био-смес вече е толкова голямо, че нарежда САЩ веднага след Бразилия по употреба на етанол. Ford и General Motors вече произвеждат редица модели с двигатели способни да изгарят етанол или по-точно смес от бензин и етанол, споменатата Е85. GM планира за 2007 г. да произведе 250 000 такива автомобили, а през 2008 техният брой ще бъде вече половин милион. Европа все още изостава в тази област. Изключението е Швеция, която снижи потреблението на нефт през последните десетина години благодарение употребата на етанол. Нещата скоро може да се променят и тук обаче, защото от етанола вече се интересуват и европейските производители на автомобили.
Renault например представи модела Clio Hi-Flex (на базата на Cliо II), който е предназначен за бразилския пазар. Благодарение на технологията Flex Fuel автомобилът може да ползва и бензин и етанол, в каквото и да е съотношение. По-слабата версия е с двигател имащ обем 1 литър и мощност 76 к.с., а по-силната надхвърля 110 к.с. и има обем 1.6 литра. От Renault обещават до 2009 г. половината от бензиновите мотори предлагани с новите им модели да са способни да горят био-смес до съотношение етанол:бензин 85:15. При дизеловите двигатели французите обещават смес с до 30% етанол.
Шведският Сааб още от 2005 година предлага модела 9-5 2,0t BioPower с мощност 180 к.с. Сега вече може да се закупи и модела 9-5 Aero BioPower с турбо-двигател, имащ обем 2.3 литра и мощност 310 к.с., което е с 50 к.с. по-висока мощност в сравнение с бензиновия вариант. Сааб разработи специална система Trionic, която подобрява запалването на сместа. Предимство на системата е възможността да се зарежда както бензин, така и био-смес от типа на Е85, без да се прави нищо от водача. В Сааб считат, че етаноловото гориво ще се наложи като изгоден междинен вариант, докато разработките на водородното гориво достигнат нужното равнище. Планира се още до 2008 година в Европейския съюз да се появи гъста мрежа от станции предлагащи био горива. Производството на етанол в световен мащаб расте. Сега около 80% от него се използва за гориво, а около 17% за производство на алкохолни напитки.