IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

МОЖЕ ЛИ ДА СЕ РАЗЧИТА НА ЕЛЕКТРОНИКАТА?

Една от характерните особености на съвременните автомобили е растящото присъствие на електронно оборудване в тях. Неговото наличие показва съвременното развитие в отрасъла и е предназначено да улесни водача и да направи пътуването по-сигурно и комфортно. Тази цел обаче не винаги е постижима, нещо повече, в много случаи сложната електроника носи по-скоро проблеми, отколкото комфорт и радост.

МОЖЕ ЛИ ДА СЕ РАЗЧИТА НА ЕЛЕКТРОНИКАТА?
Това личи от публикация в списанието на Австрийският Автомобилен клуб OAMTC - Auto Touring. Там става въпрос за случай, при които без причина при управление в дъжд се отваря централното заключване, за темпомати, които ускоряват когато преминават покрай електронно оборудване по пътя или за мигачи включващи се аварийно при по-ниски температури на въздуха. По тази причина Австрийският Автомобилен клуб избира 500 коли на свои членове и им прави пълно изследване на електронното оборудване. „Оказва се, че проблеми имат почти всички, независимо от марката, независимо от цената", казва главния техник в Клуба Макс Ланг. Прави впечатление, че проблемите с електрониката се отстраняват най-трудно и изискват най-дълга работа в сервиза. Всяка констатирана повреда в електрониката е изисквала средно по пет посещения в сервиз докато бъде отстранена. Сред най-сложните повреди са тези в електрониката на модула управляващ двигателя. Оказало се, че от 500 анализирани автомобили една четвърт са имали повече от 6 посещения в сервиз предизвикани от проблеми с електрониката. Това се дължи на все по-многобройните и все по-сложни електронни модули участващи в управлението на съвременните автомобили. Volkswagen Golf от 1992 г. е оборудван само с три електронни системи, днешният му наследник притежава поне 26 електронни модули. „Много зависи и от това, колко често една електронно система се използва", казва Макс Ланг. „Който често използва автоматичната система за настройка на седалката, например, се сблъсква по-рано с проблем в нея". Според Австрийският Автомобилен клуб е нужно да се подобри значително надеждността на използваната в автомобилите електроника. В противен случай изключително важни за безопасността на пътниците системи, каквато например е системата за контрол на стабилността (ESP), могат не просто да не действат, но да действат така, че да правят пътуването опасно. За проблемите в електрониката на редица автомобили стана ясно през последните дни, когато доста марки викат свои модели на задължителен преглед в сервизите. Toyota обяви проблеми в електрониката управляваща усилвателя на кормилната уредба при някои свои модели - Avensis, Prius и Corolla, изработени от 2003 до 2005 г. Става въпрос за повече от 1 милион тойоти пръснати по целия свят. Chevrolet обяви проблем с въздушната възглавница на спътника отпред при малкия Матиз при автомобили изработени от юни 2004 до октомври 2005. Според фирмата в сервизите трябва да бъдат заменени целите модули на еърбега. В противен случай може да се стигне при задействането му и до нараняване на пътника. Проблем обяви и Мазда. При моделите Mazda 5 и Mazda 6 имащи двулитрови дизелови двигатели изработени между септември и декември 2005 г. има опасност от внезапно спиране на двигателя по време на движение. След това не е възможно той да бъде стартиран отново. Volkswagen обяви за проблеми при Jetta и New Beetle в Съединените щати. При тези модели в даден момент могат да престанат да функционират стоповете. В сервизите са извикани 360 000 автомобили. Daimler Chrysler обяви, че в 111 687 автомобили от модела Jeep Grand Cherokee има проблеми в подгряването на предната седалка, които могат да доведат до запалването й. Разбира се, могат да се изброяват още много подобни случаи от последните години. Едно обаче е ясно, сложната електроника може да улесни, но често и да усложни живота на шофьорите. Тя е причина за оскъпяване на автомобилите, за по-дългият им престой в сервизите и за повече грижи от страна на собствениците им, е заключението на Австрийският Автомобилен клуб.  
0 от 500