Философията на основателят на Lotus Motor Cars Колин Чапман беше базирана на съвършената аеродинамика и ниското тегло, не толкова на мощния двигател. От 1958 г. до смъртта на Чапман през 1982 г. фирмата печели с тази философия 79 победи в стартове на Формула 1, както и седем победи между марките, участвали в състезанията.
Може да се каже, че тази философия се изповяда от фирмата и днес. Потвърждение на това е модела Lotus Elise - най-успешната спортна кола в историята на компанията. Теглото на Elise e само 902 кг.
Ускорението от 0 до 100 км/час е за 4.9 секунди, а максималната скорост е 241 км/час. И това се постига с обикновен двигател с обем 1.8 литра и четири цилиндъра, взет от серийното производство на Тойота. Това е същият мотор, който задвижва новото поколение на Тойота Селика. Единствената разлика е софтуеърната система за управление на двигателя, разработена от Лотус. Двигателят е разположен зад шофьора, пред задната ос и има максимална мощност от 190 к.с. при 7800 об/мин. Скоростната кутия е също от Тойота, като е променена само системата за превключване, за да стане пътят на превключвателния лост по-къс. Тези факти обаче не бива да ви заблуждават, че Lotus Elise e една проста компилация между спортен дизайн на фирмата и агрегати на Тойота.
Главното достижение на модела е неговото шаси и неговото купе, които са изцяло разработка на Лотус. Купето е създадено на база фибро-стъкло и композитен материал от полиестер. Това го прави леко и в същото време изключително здраво. Шасито от своя страна е конструирано изцяло от алуминий. Интересно е, че по него няма заварки, а механичните връзки са много малко. Частите му са съединени чрез технология използвана в строителството на космически кораби. Невероятно е, но теглото на това шаси е само 68 кг. Разположението на шофьора е в шасито, което личи от интериора - страничните панели на самото шаси формират страничните панели на интериора.
Цялото табло, както и отделните уреди и елементи по тях са еманация на инженерното изкуство и съвременния индустриален дизайн. Базисната версия е изчистена като интериор, като на преден план е алуминият, докато по-високата степен на оборудване внася в купето кожа и други материали, които го закриват. Трудно може да се каже кой вариант е по-добър. Влизането в двуместното купе /както и излизането/ може да се окаже предизвикателство, особено за по-едрите индивиди, но след като човек веднъж се е промъкнал, вътре се чувства доста удобно. Видимостта на пътя е отлична. Ако има и друг пасажер, и особено когато и покривът е затворен, може да изпитате известно чувство на клаустрофобия, защото почти докосвате рамената си, а главите ви са близко до платнения покрив /има и вариант с твърд покрив/, макар разстоянието да е достатъчно.
На пътя обаче забравяте бързо за всичко това. Ускорението е невероятно, а двигателят има кадифено мек ход. Колкото по-високи са оборотите толкова по-добре работи двигателят. Не се предлага темпомат или система за контрол на стабилността, няма и спирачен асистент. Най-фрапиращата липса обаче е тази на усилвател на кормилната уредба, нещо нечувано в съвременното автомобилостроене. При Lotus Elise обаче, усилване на кормилната уредба просто не е нужно. Колата е изключително лека и това би бил излишен разход на средства. Вземането на завой може да се окаже трудна работа единствено поради по-високата скорост, а не поради нужното физическо усилие. Окачването е напълно независимо и на четирите колела. Направено е максимално твърдо, като за спортен автомобил, но в същото време комфортът при движение не се губи. Изобщо Lotus Elise e удоволствие за спортно настроените шофьори, а поведението на пътя надминава всички очаквания. Може да се споменат и някои негативи - багажникът е прекалено малък, намира се зад двигателя и до него се достига през същия капак, който покрива и мотора. Преден багажник липсва, като свободното място отпред е заето изцяло от радиатора. Все пак мястото в купето при двама пасажери е ограничено. Но всичко това не са важни неща за истинските любители на спортните автомобили, а Lotus Elise e без съмнение един от най-добрите спортни екземпляри на пазара днес.
Лотус APXЛотус Европа