Японската фирма Genepax показа в Осака електромобил, който използва за гориво вода.
Както съобщава агенция Reuters, на опитния автомобил е нужен само един литър вода за да се движи един час със скорост 80 км/час. Според информацията дадена от създателите на автомобила, той може да използва каквато и да е вода – дъждовна, речна или дори морска.
Технологията е наречена Water Energy System (WES). Тя има същата логика както и останалите двигатели с горивни елементи, при които се използва водород за гориво. Главната особеност на системата Genepax е това, че при нея се използва колектор от електроди мембранен тип (MEA), който е произведен от специален материал, способен с помощта на химическа реакция да „раздели” водата на водород и кислород. Този процес е аналогичен на технологията за производство на водород чрез реакция между металхидрид и вода. Основната разлика при WES е това, че водорода се извлича от водата за по-продължително време. Освен това за MEA не е нужен специален катализатор, а платина, при това в количество не по-голямо от нужното и за обикновена филтрираща система при бензиновите автомобили. При тази система няма нужда от използването на преобразовател на водорода и от водородни резервоари с високо налягане. Именно те са един от основните проблеми пред водородните автомобили.
Освен пълната липса на вредни отпадъци, двигателят Genepax има много по-дълъг живот. „Двигателят ще продължи да работи дотогава докато разполагате с бутилка вода, за да зареждате от време на време”, казва генералният директор на Genepax Киоси Хирасава (Kiyoshi Hirasawa). „Голямото предимство е свързано с това, че за зареждане на акумулаторите не е нужна специална инфраструктура или зарядни станции, както е за повечето съвременни електромобили”, казва той. Показаният в Осака автомобил е един единствен екземпляр и създателите му ще го използват за да получат патент за изобретението си. Следващата стъпка на Genepax е да се постигне споразумение за сътрудничество с голям производител на автомобили, за да се намали стойността на технологията за сметка на големия обем на производство. От японската фирма не дават подробности колко би могла да струва подобна система.