Безспорно, една от най-очакваните автомобилни премиери е таза и възроденото спортно купе Toyota Supra. Моделът ще бъде представен по време на автосалона в Детройт през януари, като за първи път в историята си ще получи двигател на BMW. Защо обаче японците не поставят собствен мотор на Supra, а разчитат на външна помощ? Отговор на този, а и на други въпроси, дава главният инженер на проекта Тецуя Тада.
„Основното при този автомобил е двигателят. През цялата си история Supra се е предлага с редови 6-цилиндров мотор, който придава идентичност на модела. Клиентите очакват точно това и ние трябва да им го дадем”, обяснява Тада.
Именно двигателят обаче се оказва проблем при рестартирането на проекта, защото Toyota вече не произвежда такъв тип двигатели с 6 цилиндъра. Така японците ще използват 3,0-литров агрегат с турбо от роудстъра BMW Z4, за който вече се знае, че ще развива над 300 к.с. Колко точно са те, Тада не уточнява, но е категоричен, че моторът предлага перфектен баланс и ниска вибрация, което прави шофирането още по-вълнуващо.
Новият двигател е разработен за BMW 3-Series и Z4, както и за самата Supra, като използва редица нови технологии за подобряване на мощността. В същото време той отговаря на всички стандарти за вредни емисии, както е само част от помощта, която Toyota получава от BMW при разработката на модела. Supra също така ще ползва 8-степенна автоматична скоростна кутия, шаси и редица други механични компоненти от баварците, като това е част от споразумението между двете компании, подписано още през 2012 г.
В Toyotа обаче ще могат да настроят всичко по свой вкус. С тази задача се заема главният тест-пилот на компания Хервиг Даенънс – белгиец, който е изучил занаята от покойния вече Хирому Нарусе. Легендарният японец е считан за гуруто на тест-пилотите, като задава стандартите в професията. Именно той прави настройките на един от най-забележителните спортни автомобили в историята - Lexus LFA.
Впрочем, сериозна роля за настройките играе и големият шеф на компанията - Акио Тойода, който редовно тества колата през последните 3 години и дава свои идеи. Според Тада, едва в последните месеци Тойода е започнал да се усмихва, след като тества автомобила, което е доказателство, че нещата започват да се получават.
Интересното е, че в разработка на новата Supra активно участва спортното подразделение на Toyota – Gazoo Racing, което обаче не разполага със собствен двигател за такива автомобили. За модела GT86 се разчита на 4-цилиндров „боксер” от Subaru, но според Тада, който е и главен инженер на Gazoo Racing, нещата скоро ще се променят.
„Gazoo Racing в момента разработва няколко спортни двигателя”, обяснява инженерът, като не дава подробности дали те са електрифицирани или са нови версии на вече съществуващи мотори на Toyota. Все пак Тада признава, че електрификацията играе важна роля в плановете на компанията.
Знае се още, че възродената Toyota Supra ще получи 4 адаптивни амортисьора още в базовия си вариант. Това автоматично ще снижи окачването на автомобила със 7 мм, което ще го направи още по-стабилен на пътя. Купето ще има и активен заден диференциал, като това ще подобри сцеплението.
Снимки: Toyota