"Много продуктивни разговори с Китай!", писа американският президент Доналд Тръмп в Twitter, след като договори китайците да намалят вносните мита за произведени в САЩ автомобили. Тези мита бяха 25% доскоро, Пекин ги увеличи до 40% в резултат на започнатата от Тръмп търговска война, а сега ще ги намали до 15%.
Благодарение на завода си в Спартанбърг, Южна Каролина, BMW е най-големият износител на автомобили от САЩ
Само че този успех на президента не е в услуга на щатските автомобилни производители, а на германските, коментира Джилиън Тет в The Financial Times. Повечето американски автомобилни компании, като се започне с Ford и се приключи с Tesla, имат или вече строят собствени заводи в Китай. Над две трети от 270-те хиляди автомобила, които миналата година САЩ са изнесли в най-многолюдната държава в света, всъщност са произведени на американска земя от германските гиганти. Най-големият износител на автомобили от САЩ изобщо е BMW, благодарение на завода си в Южна Каролина. На второ място е Daimler чрез завода в Алабама.
Така че големите печеливши от споразумението с Пекин са трите германски гиганта, чиито шефове Харалд Крюгер, Дитер Цетше и Херберт Дийс бяха предупредили Белия дом, че може да преместят американските си заводи в Китай, ако се запазят 40-процентовите мита.
Шефовете на германските автомобилни гиганти бяха част от делегацията на Меркел при посещението й в Белия дом. Вляво: главният изпълнителен директор на BMW Харалд Крюгер
Междувременно ефектите от търговската война на Тръмп нанасят сериозни щети на местните производители General Motors и Ford. Те предупредиха, че въведените по-високи мита за стомана и алуминий ще увеличат разходите на щатските им заводи с около 1 милиард долара догодина.
Това само за пореден път доказва, че в днешната епоха на глобализирана търговия и безкрайно сложни международни доставки всяка търговска война би имала непредвидими последствия, коментира Тет.