Постепенната забрана на дизеловите автомобили заради подобряване на екологичната обстановка е все по-модерна най-вече в Германия. Ограничения за стари дизели вече действат в Хамбург, Берлин, Франкфурт, Щутгарт, Кьолн, Бон и Есен, но това не е довело до подобряване на качеството на въздуха, съобщава изданието presseportal.de, като уточнява, че в някои градове – като Хамбург, например, нивата на въглероден окис дори са се увеличи. Преди забраната те са били 39 микрограма на кубичен метър, а сега вече са 48.
Какво обаче се случва извън пределите на Германия, където също започват постепенно да действат сериозни ограничения? Как жителите на големите градове на Европа ще дишат по-добре, се опитва да установи изследване на друго германско издание - Automobilwoche.de.
Париж
Във френската столица действат строги правила за дизеловите коли. Автомобилите, регистрирани за първи път до 2001 г., както и бензиновите, регистрирани преди 1997 г., нямат право да влизат в града. От средата на 2019 г. тези мерки ще станат още по-строги, като властите въвеждат нови паркинги, на които влизащите в града ще оставят колите си и ще се прекачват на градския транспорт.
В дългосрочна перспектива кметът на Париж – Ана Идалго, има намерение да превърне историческия център на града в пешеходна зона. Планът засяга цели 4 района на мегаполиса, в които са разположени най-големите забележителности.
Рим
За влизане в историческия център с автомобил трябва специално разрешение, което се дава само на местни жители и то срещу заплащане. Строги правила действат и в други части на страната. Северна Италия вече обяви война на старите дизели през студените месеци на годината. От октомври до март в Пиемонт, Ломбардия, Венето и Емили-Романия ограничения на този тип коли са по-сериозни в сравнение с другите месеци.
Брюксел
В белгийския мегаполис е разработен дългосрочен план за подобряване на качеството на въздуха. От началото на година има забрана за влизане на дизелови коли със стандарт Евро-1 в голяма част от града. През 2022 г. ще бъдат забранени колите с Евро-4, а от 2025 г. в столицата на Белгия ще може да влизат само превозни средства със стандарт Евро-6. Ограниченията се контролират с помощта на камери, като глобата е 350 евро.
Осло
Норвегия поощрява покупката на електромобил с намаление на данъците и това се оказва много успешна стратегия. Почти половината нови автомобили, регистрирани в страна, са на ток. През 2025 г. в Норвегия не би трябвало да се движат коли на всякакви гориво, произведени от нефт. Паркирането и сега е сложно и скъпо, като идеята е Осло да стане изцяло пешеходен град.
Копенхаген
Кметът на града – Франк Йенсен, иска през 2019 г. да забрани движението на дизелови автомобили в столицата на Дания. Единствено за собствениците на превозни средства с Евро-6, които са жители на града, ще бъде направено изключение. В Дания пълната забрана на дизелови превозни средства трябва да влезе в сила през 2030 г.
Стокхолм
В столицата на Швеция се планира въвеждането на екологични зони в центъра, в които движението ще се регулира в зависимост от нивата на вредни емисии. Засега няма крайно решение как ще се случва това, но властите вече препоръчаха на местните жители да не си купуват дизелови превозни средства.
Мадрид
В столицата на Испания първото ограничение влезе в сила още през декември 2016 г., като то засегна определите транспортни средства. Сега властите смятат да отидат още по-далеч, като забранят влизането в центъра на града на автомобили, които не са собственост на местни жители. Ограничението ще засегне и магистралата Гран Виа, като движението ще бъде позволено единствено на таксита, автобуси, микробуси и електромобили.