Падащите листа са много красив елемент от есенния пейзаж, който е любим на фотографите. Те обаче крият и голяма опасност, става ясно от експеримент, проведен от инженерите на Ford.
Експертите от компанията са били наясно какво да очакват от движение по сняг или лед, тъй като от години тестват автомобилите си при подобни условия в скандинавските държави. Изследване на това колко хлъзгави са самите листа обаче, досега не е провеждано.
За целта, екипът на Ford е проведе необичаен експеримент, като потрива с листа изпитателния полигон на компанията в Белгия. След това се активира специален прибор, който определя коефициент за пързаляне на пътното покритие. Съответно той се свързва с автомобила, който преминава по изследвана повърхност.
Експериментът показва, че в голяма част от случаите листата са не по-малко хлъзгави от замръзнал сняг. Коефициентът на триене (плъзгане) се измерва в µ (мю) – колкото по-хлъзгаво, толкова по-ниски са стойностите. По време на изпитанията се оказва, че коефициентът на триене достига 0,3-0,4 мю, колкото е при движение по покрит със замръзнал сняг път.
„Това може да се разглежда като забавен експеримент, но изводите от него са напълно сериозни – коментира Еди Кастил, инженер от европейското подразделение на Ford. – Повечето хора са наясно, че трябва да намалят скоростта при движение по сняг, но малцина го правят, когато стъпят върху настилка, покрита с паднали листа. А те са не по-малко хлъзгави и съответно не по-малко опасни”.
Снимка: Motor