Остават едва две-три години до сроковете, в които водещите автомобилни компании ни обещават да предложат напълно автономни коли. Но все още голяма част от тази технология е обвита в мъгла - как точно ще действа, колко ще струва, как ще я регулира законът? КОЛЕЛА зададе тези въпроси на един от хората, които са най-наясно с отговорите: Елмар Фрикенщайн, старши вицепрезидента на BMW Group за автономното управление.
Г-н Фрикенщайн, BMW обяви, че ще предложи максималното ниво 5 на автономност още през 2021 година. Актуална ли е още тази дата? Нужен ли е още някой технологичен пробив, преди това да стане възможно?
- Ние разработваме гъвкава платформа, което означава, че говорим едновременно за нива 2, 3, 4 и 5. Работим паралелно върху всички тях. Трябва да са на една и съща платформа, иначе няма как да намалим цената и да постигнем нужните синергии.
Eлмар Фрикенщайн (вляво) на откриването на специалния развоен център за автономно управление в Мюнхен. Снимки BMW
Каква ще е цената на първите напълно автономни автомобили? Луксозна опция ли ще е тази технология, или от самото начало ще е сравнително достъпна?
- Първата ни стъпка ще е да предложим това решение в бъдещото BMW iNext, през 2021. Разбира се, трябва да намалим и себестойността, и разхода на енергия, и вредните емисии. Затова сме на път да индустриализираме всички тези компоненти. Но преди всичко трябва да разработим софтуерния алгоритъм. Това е ключовата технология за автономното шофиране. Затова създадохме специален развоен център за машинно обучение и изкуствен интелект.
Миналата година шефът по развойната дейност Клаус Фрьолих ни каза, че изчислителната мощ за автономно управление все още представлява сървър с височина 2 метра. Подобрихте ли размерите оттогава?
- Работим по решение, специално разработено за архитектурата на автомобила. Чрез партньорството ни с Intel и Mobileye съм сигурен, ще че го намерим преди 2021. Интеграцията на хардуера в автомобила е важна, но, както вече казах, основната работа е по бекенда, по софтуерния алгоритъм. Първо трябва да съберем всичката възможна информация от улицата. После да обучим невралните мрежи и едва тогава да тестваме в симулация алгоритъма.
Марката BMW винаги е наблягала на удоволствието от шофирането, и дори в бъдеще обещавате шофьорът да има избор и да може да кара сам. Но самото присъствие на автономната технология няма ли да доведе до упадък на шофьорските умения - така, както дигиталните клавиатури ни отучиха да пишем на ръка?
- Това не е проблем за шофьора. Той може да кара, когато иска. Ако отива до планината на разходка например. А когато не иска, да речем в трафика, трябва само да натисне един бутон. Никой не иска да шофира в задръстване, нали? Така че това е идеалното решение за клиентите ни.
И все пак това, че ще шофираме по-малко, няма ли да ни направи по-лоши шофьори?
- Не мисля. Ако шофьорът има избора и възможността да управлява сам, няма причина уменията да се влошат. Поне не в следващите 15-20 години.
Друг голям проблем е свързан с отговорността. Кой е отговорен, ако самоуправляващата се кола блъсне някого? Имате ли ваше решение, ваше предложение за законодателите?
- Ние ще започнем с ниво 3 като автопилот за магистралата и съм сигурен, че ще намерим такова решение на основните пазари - в Европейския съюз, САЩ и Китай. С ниво 4 и 5 ще започнем на определени улици в само няколко града по света - може би пет-шест града. Чак след това ще започнем да го разширяваме там, където има предложено добро решение на проблема и където има подкрепа от властите.
Цената на автономната технология се определя от няколко ключови компонента, начело с лазерите. Поевтиняха ли те в достатъчна степен?
- Най-важните компоненти са лазерите и DSU, тоест суперкомпютрите. Преди три години един лазер ни струваше около 70 000 евро. С новите твърдотелни лазери до 2020 година ще успеем да смъкнем тази цена до около 200-500 евро. Тоест при сензорите себестойността спада чувствително. Същото ще се случи и със суперкомпютъра благодарение на работата ни с Intel и Mobileye.
Повечето дигитални пътни карти днес имат точност от порядъка на 1 метър. Колко трябва да се повиши тя за автономното управление?
- Заедно с HЕRE сме се фокусирали върху създаването на карта за Европа с висока резолюция, в момента търсим подходящ партньор и за Китай. Тази карта е с точност около 10 сантиметра. Това е достатъчно за алгоритъма, който отговаря за автономното управление.