IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Най-ценният цвят за всяка марка (Част I)

Защо компаниите си имат "официални" цветове и откъде идват те

Най-ценният цвят за всяка марка (Част I)

Историята на повечето автомобилни марки е свързана с използването на един или повече цветове за най-важните им модели, които остават като „техни” през годините. Има и примери, които са на границата на легендата – като „британското състезателно зелено”, което днес се използва все по-рядко.

Да видим обаче как се свързват цветовете и какво значат те за марките, които са заложили на тях.

Рали синьо

Най-ценният цвят за всяка марка (Част I)

Започваме с една неокласика – синьото на Subaru от 90-те години до днес. Точното име на този цвят е World Rally Blue, използван от Prodrive в световния рали шампионат и предпочитан за серийните WRX STI модели. Интересното е, че това синьо има особена версия – Mica Blue, която се е използвала при легендата 22В.

А синият цвят на Subaru, както и другата класика – тютюневите на цвят джанти, имат своето логично обяснение – това са цветовете на основния спонсор на тима през 90-те години – цигарената марка 555.

Два официални цвята за Alpina

Най-ценният цвят за всяка марка (Част I)

Компанията, натрупала слава с доработка на моделите на BMW използва два „официални” цвята за колите си – тъмносиньо и тъмнозелен металик. Но това важи за серийните модели. Официалният състезателен цвят на Alpina е яркозеленото.

За първи път тъмносиньото е използвано в края на 70-те години при моделите В7 Turbo, а днес е невъзможно да си поръчате серийно BMW в тези цветове, те са запазени за Alpina. А при тунинг компанията се предлагат като опция, струваща над 3000 евро.

Течното жълто на Renault Sport

Най-ценният цвят за всяка марка (Част I)

Яркото жълто на Renault Sport има официално име и то е Liquid Yellow, като жълтото се използва от компанията още от 70-те години, когато дебютира Renault RS01 – първият автомобил в историята на Формула 1 с турбо мотор. Т.нар. „слънчево жълто” след това се използва и през 1978 година в „24 часа на Льо Ман”, където стартира прототипът Alpine A442B, а първият сериен автомобил в този цвят е спортният Spider от 90-те години.

Състезателните цветове на Renault са жълто, черно и бяло, а днес слънчевото жълто е като запазена марка на моделите, създадени от Renault Sport – Clio RS и Megane RS. Така просто няма как да ги пропуснете на пътя. Този цвят преобладава и на борда на болидите на компанията във Формула 1.

Брус Макларън и оранжевото

Най-ценният цвят за всяка марка (Част I)

Дълги години феновете на McLaren във Формула 1 бяха убедени, че стоманено сивото с малко черно по края е официалният цвят на тима. Всъщност, това бяха цветовете на основния спонсор West, както преди това на борда гордо грееха бялото и червеното на Marlboro.

Всъщност оригиналният цвят на McLaren е оранжевото, избрано от основателя на компанията Брус Макларън още в края на 60-те години. Точното име на цвета е Papaya Orange и днес този цвят се използва както при серийните модели на британската марка и във Формула 1, но едва ли може да сбъркате колите с папая.

Небесносиният избор на Еторе Бугати

Най-ценният цвят за всяка марка (Част I)

Всъщност небесносиньото е официалният състезателен цвят на френските автомобилни компании от началото на XX век. Точната година е 1904, малко след като на Острова са си избрали зеленото.

Легендата за съпругата на Еторе Бугати разказва, че тя е била страстен почитател на цигарите Gitanes и сравнявала цвета на всяка кола с този на кутията папироси. Ако те не съвпадали, тя държала колата да се пребоядиса отново. Тази история няма потвърждение, но и до днес Bugatti използва небесносиньото за свой цвят.

Утре: За „британското състезателно зелено” и „състезателното червено” на Ferrari.

0 от 500
  • #3
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 месеца )
    Кой каквото го кефи. Но най-добър цвят по принцип е класическият бял неметалик цвят. Защо? Най-евтин, най-лесен за поддръжка /буквално всеки може да пръсне бялата си кола със спрей/, пести пари /климатика на бялата кола смуче много по-малко от този на черната/ и участва в най-малко катастрофи /белият цвят се вижда най-добре през цялото денонощие/.
  • #2
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Коко ( преди 10 месеца )
    Синьо Subaru друго не признавам като цвят на тая марка
  • #1
    8 rate up comment 0 rate down comment
    // ( преди 10 месеца )
    Знам, че синьото и "тютюневите" джанти са нарицателни на Субару WRX STI, но не знаех, че причината е спонсорът им от 90те.