fallback

Коя е най-готината кола, дошла от Япония?

Ще ви подскажем: става дума за пазарен провал, произведен в едва 1176 бройки

Япония е дала много на автомобилния свят: примерно най-продавания модел в историята (Toyota Corolla), рали легенди като Mitsubishi Lancer Evo и Subaru Impreza WRX, първите масови хибриди и най-продавания до момента електромобил (Nissan Leaf). Но създавала ли е някога наистина готина кола, нещо, с което да се появите в Кан или на езерото Комо и да съберете одобрителните кимвания на снобите? Всъщност - да. Запознайте се с Mazda Cosmo.

СЪС СИГУРНОСТ НЕ ТОВА ще е моделът, за който ще се сетите, когато ви кажат "Mazda". Cosmo е един от най-редките модели на производителя от Хирошима и, с едва 1176 продажби, трудно може да се нарече пазарен успех. Но автомобилният редактор на GQ Мат Джоунс го смята за "най-готиния" японски автомобил изобщо, и ни се струва, че това не е без основания.          ПРОТОТИПЪТ НА COSMO е представен на Токийския автосалон преди 54 години и предизвиква доста повдигнати вежди. Дотогава Mazda прави главно лекотоварни машини и малки градски автомобилчета. Преходът към двуместно спортно купе с новаторски двигател се струва на мнозина твърде смел. Но тъкмо това е целта на компанията: да създаде автомобил, който да й служи като визитна картичка и да я утвърди като напредничава и дръзка.       Роторен, или още Ванкелов, двигател       ПРЕЗ 1967 СЕ ПОЯВЯВА и първата серийна кола, продавана на някои пазари като Cosmo (в чест на космическата надпревара), а на други като 110S). Тъкмо с нея Mazda за пръв път въвежда роторния двигател, изобретен току-що от германеца Феликс Ванкел. С триъгълни ротори вместо добрите стари бутала, този мотор предлага малък обем и висока мощност, макар и на цената на доста солиден разход. В началото японците го правят в съвместно предприятие с германската NSU и френската Citroen, но постепенно остават единствени на този фронт.             Първата Cosmo е с двигател с обем 982 куб. см и мощност 110 конски сили. Максималната скорост е 185 км/ч, доста добро постижение за 60-те години. Цената е относително висока, около 4100 щатски долара, но все пак доста под тази на конкурента Toyota 2000GT. Освен това Cosmo намира удобна вратичка в японското законодателство, където по онова време има драстична разлика в данъка за автомобили с обем под и над един литър.              COSMO СЕ ХАРЕСВА И С с елегантния си дизайн, дело на Хайджи Кобаяши и Кеничи Ямамото. Но през 60-те години японските коли все още имат репутацията, с каквато се ползват днес китайските, да речем. Извън Страната на изгряващото слънце никой не иска да инвестира доста пари, за да се показва в спортна Mazda. За да привлекат внимание, японците решават да участват с две 110S на едно от най-тежките автомобилни състезания в света - 84-часовия Marathon de la Route на Нюрбургринг. Мощността на двете машини е ограничена на 130 конски сили, за да се увеличи издръжливостта, и наистина двигателят се представя блестящо. Едното Cosmo отпада в 82-ия час на състезанието заради счупено окачване, второто завършва на престижната четвърта позиция.       Второто, третото и четвъртото поколение на Cosmo никога не успяват да постигнат обаянието на първото      ПЪРВОТО ПОКОЛЕНИЕ СЕ ПРОИЗВЕЖДА в две различни серии до 1972 година, след което е спряно. Общо са сглобени едва 1176 коли - което обяснява и защо днес добре запазен екземпляр струда над 100 000 евро. По-късно Mazda още три пъти се връща към името Cosmo, но по-късните поколения нямат нито стила, нито чара на първото.

Въпреки всичко обаче 110S съвсем не е неуспех: този автомобил поставя Mazda на картата на сериозните производители и отваря пътя към по-късни модели с Ванкелов двигател - като любимата на тунерите RX7 и дори като 787B, с която Mazda спечели 24-те часа на Ман през 1991.

 

fallback
  • #12
    а\з ( преди 6 години )
    аз съм за нисан sunny 1992 300 ps 373nm
  • #11
    само 2 са ( преди 6 години )
    Само 2 неща са дошли от автомобилна Япония.. стария Fairlady Z 240 i Silvia S 15. Останалото не става.
  • #10
    Абе ( преди 6 години )
    Даже и Дошо знае, че най-добрата японска кола е продадената - Факт!
  • #9
    Анонимен ( преди 6 години )
    Обяснява мухите между ушите на някого ;)
  • #8
    ганчовец ( преди 6 години )
    от 507 BMW са продали 252 бройки. Само казвам заради коментара на шапшала по-долу, който явно е пропуснал в статията, че става въпрос за първи и спортен авомобил на Мазда с революционен/неналожен все още тип двигател.
  • #7
    Анонимен ( преди 6 години )
    Няма никакви оризари срещу вагонетки.*** си пише и си отговаря, за да поддържа някакъв интерес, защото коментарите от ден на ден стават все по-малко.
  • #6
    Loco ( преди 6 години )
    айде пак оризарите срещу вагонетките. Абе не може ли да се порадвате на една хубава кола, без значение откъде идва? като Уефски срещу Цецка е станало тука, аман от плиткоумни фенчета
  • #5
    Анонимен ( преди 6 години )
    БМВ 507 е от 1956-1959. Бая ги е надъхало япончетата. Казали са си: и ние ще направим такова! И 8-9 години по късно са направили това(по правичко и простичко за да е по лесно и евтино), като разбира се не се приема добре от хората и е пазарен провал както си пише в статията.
  • #4
    Анонимен ( преди 6 години )
    Имитация на 507 казваш?Защо ми се струва, че няма нищо общо с 507?По-скоро има прилика с Корвет от 1967-*** година.Това Фолксвагенопитеците не сте в час!
  • #3
    Анонимен ( преди 6 години )
    Имитация на BMW 507, но далеч не толкова готина. Статията недвусмислено се казва, че ГОТИН японски автомобил всъщност няма.
fallback
Последни