Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

Превишената скорост, агресията и невниманието на шофьорите са основни рискове на пътя според SDIndex за 2018 г.

Проектът “Индекс за безопасно шофиране” - SDIndex (Safe Drive Index) с актуален доклад за пътната безопасност

Превишената скорост, агресията и невниманието на шофьорите са основни рискове на пътя според SDIndex за 2018 г.

Българските шофьори имат висока оценка за себе си (национален SDIndex – 89.6/100) и тя често ги кара да действат самоуверено и да не забелязват реални опасности на пътя. Това показват актуалните данни и анализ от заключителния доклад от изследователския проект “Индекс за безопасно шофиране” - SDIndex (Safe Drive Index).

Превишената скорост, агресията и невниманието на шофьорите са основни рискове на пътя според SDIndex за 2018 г.

Данните бяха представени на специално събитие в София Хотел Балкан в присъствието на Ангел Попов, заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията; Бойко Рановски, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“; Алекси Кесяков, секретар на „Държавно-обществената комисия по безопасност на движението“; Мария Ботева, Отдел “Пътна полиция”, ГДНП, Пламен Димитров, председател на Управителния съвет на Дружеството на психолозите в България; Яна Спасова, Управител на изследователска агенция „Експлика” и Лазар Георгиев, изпълнителен директор на SDI Застрахователен брокер.

Водачите с индекс за безопасно шофиране под 74 (133 хил. души, 6% от всички активни водачи) са с високорисково поведение и следователно – с най-голям риск да попаднат в тежко пътно-транспортно произшествие. Това се дължи на факта, че те допускат и трите основни грешки, характерни за българските шофьори – агресивно шофиране, ниска концентрация и пренебрегване на ограниченията за скорост.

Агресивното шофиране, обаче е характеристиката, която се отнася за тях в най-голяма степен. Водачите в тази група са мъже и жени на различни възрасти, което позволява да се твърди, че рисковото поведение на пътя не зависи от демографските характеристики. Поведението зависи от спецификите на автомобила, стажа, годишния пробег на водачите, от психологическите им особености, от познатата културна среда. Тези водачи смятат, че рисковото шофиране е характерно за България и затова е допустимо да шофират по този начин.

В доклада са включени данни и от онлайн версията на изследването - SDIndex QUIZ, която е под формата на кратък тест за самооценка на шофьорското поведение.. За периода от стартирането му на 02.07.2018 г., до 30.09.2018 г., той е попълнен от над 22 000 души, което прави SDIndex QUIZ най-мащабното проучване за оценка на поведението на пътя, провеждано някога у нас. От всички попълнили анкетата 11 137 лица са отговорили на всички въпроси, вкл. са посочили и социално-демографска информация. Тестът е напълно анонимен и достъпен за всеки, който иска да провери колко рисков водач е, на www.sdindex.bg.

Нискорисковите водачи (над 1.4 млн. души, 60% от всички активни водачи) са с SDIndex над 90, т.е. над средния за страната. Според отговорите им в проучването, те реагират по-скоро правилно и рядко попадат в рисковани ситуации. Лицата с SDIndex над средния за страната са с равни дялове сред мъжете и жените шофьори. Преобладават във възрастовите групи над 50 г., както и сред хората с основно и по-ниско образование, сред лицата с по-ниски доходи, живеещите в селата и шофиращите автомобили с по-ниска мощност.

Проектът е инициатива на SDI Застрахователен брокер и се осъществява в партньорство с Министерство на вътрешните работи, Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Министерство на образованието и науката, Дружеството на психолозите в България.

Пълният текст на доклада от проучването SDIndex e достъпен за свободно сваляне от официалния сайт на проекта www.sdindex.bg. Организаторите на изследването – SDI, Експлика и APRA Porter Novelli, обявиха, че догодина проектът продължава, като в него ще бъдат отразени освен съществуващите и някои нови елементи от поведението на шофьорите.

 

Тагове: sdindex