Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

M3 GTR - BMW-то, което победи Porsche

Сезон 2001 в сериите ALMS роди един много рядък автомобил

M3 GTR - BMW-то, което победи Porsche

M3 е сред спортните и състезателните легенди на BMW – още от поколението E30, което остава един от символите на най-силните години на DTM и дори е силен спомен за рали славата на баварската компания. Естествено, по-голямата част на състезателните успехи на BMW са свързани с победите в състезанията с туристически автомобили, но и в надбягванията за GT коли, където, както ще си припомним, M3 също се изявява успешно.

M3 GTR, с което BMW победи Porsche

Американските спортни успехи на M3 от поколението Е46 не са особено популярни, но пък са интересни. Затова ще се върнем в началото на века, за да видим как BMW успя да разтълкува правилата на сериите ALMS (American Le Mans Series) и да нанесе сериозен удар на доминацията на Porsche зад Океана.

През 2000 година в GT класа в ALMS участват 17 коли, 16 от които са Porsche 911. Календарът включва 12 състезания, в които пилотите, каращи 911 печелят 11 победи. Единственото изключение е победата на M3 E46 на „Лагуна Сека”. Това обаче далеч не е достатъчно за BMW.

Така за сезон 2001 се появява ново М3, като за база отново е използвано поколението Е46. Но с една сериозна разлика – вместо състезателната версия на 6-цилиндровия редови двигател S54B32, новият автомобил – М3 GTR вече се задвижва от 4-литров V8 мотор P60B40. Страхотно решение, но проблемът е, че серийната версия на този двигател не присъства в нито една от колите М3, които се предлагат на американския и световния пазар. Нещо, което не е разрешено от правилата на ALMS.

Естествено, отборите, работещи с Porsche веднага подават протест срещу M3 GTR, тъй като в случая става въпрос за състезателна кола, базирана на прототип, а не на серийна версия на модела. В това отношение правилата на ALMS са крайно либерални: за да получи хомологация за участие в шампионата, един модел трябва да е постигнал поне 10 продажби на версията, която е основа на състезателната кола на поне два континента в рамките на 12 месеца.

Проблемът на BMW по това време е, че на практика не съществува сериен M3 GTR, дори да приемем, че 10 коли правят серия.

M3 GTR, с което BMW победи Porsche

Реакцията на BMW е изключително бърза. На бял свят се появяват 10 „серийни” M3 GTR с мотор P60B40 с мощност 380 конски сили и механична трансмисия. Цената обаче е умопомрачителна – 250 000 евро. Тук е и уловката – BMW създава тези коли, но няма никакво намерение да ги продава. Въпросът е, че в ALMS се убеждават в наличието на „серийна версия” и M3 GTR получава право да се състезава.

През сезона BMW M3 GTR записва 7 победи в 10 състезания, а двата тима, представляващи марката – BMW Motorsport и Prototype Technology Group (PTG) завършват на първо и трето място в класирането.

M3 GTR, с което BMW победи Porsche

В края на сезона от Porsche идва много силен натиск върху ALMS за промяна в правилата и за 2002 година – за хомологация вече са нужни 100 коли и 1000 двигателя.

BMW отново реагира светкавично – състезателната програма на M3 GTR в Щатите е закрита и всички състезателни коли се прибират в Европа. Макар и само с история от един сезон М3 Е46 GTR и днес е сред най-популярните, но и редки състезателни GT коли в Щатите и е на огромна почит сред феновете на марката.

Тагове: bmw porsche 911 alms bmw m3 gtr
0 от 500