fallback

Депутатите гласуваха промените в данък МПС

Групата на най-масовите и замърсяващи автомобили ще е с нищожно или дори нулево увеличение на таксите

С 95 гласа "за" и само 3 "против" парламентът прие на първо четене измененията в Закона за местните данъци и такси, с които от догодина се променя данък МПС. Както предвиждаше проектът на финансовото министерство, за пръв път се въвежда екологичен коефициент, по който ще се умножава дължимият данък. По този начин най-старите автомобили ще плащат повече данък за 2019, а най-новите - по-малко. "Стъпката е доста умерена", коментира председателят на парламентарната бюджетна комисия Менда Стоянова. "Не повече от 20-30% ще е ръстът на данъка на по-старите автомобили, които и по принцип са с по-нисък данък. Това няма да е голяма сума, която да утежни хората. Но като общество е крайно време да решим дали искаме да продължаваме да се тровим с този въздух и да продължаваме да даваме повече пари за здраве заради това". Що се отнася до екологичния ефект, стъпката е не умерена, а направо нищожна, както разясни Automedia.bg. Увеличението е в размер 30% само за най-старите автомобили с екологичен сертификат Евро 1 (тоест произведени до 1995 година). При това 30% е максималният размер, допустим от закона, а общините сами ще преценят дали да не приложат по-малка ставка (досегашната практика показва, че почти всички общини се придържат към ставки по-близо до позволения минимум, отколкото до максимума). За автомобили с Евро 2 (до 1999 година) екологичната "надценка" е между 10 и 20%. За Евро 3 (до 2004 година) - от 0 до 10%. Тоест за огромното мнозинство автомобили по пътищата, които са на възраст между 10 и 20 години, промяната в данъка ще минимална или дори няма да има промяна. ЕВРОСТАНДАРТИТЕ:Euro 1    въведен 1992Euro 2    въведен 1996Euro 3    въведен 2000Euro 4    въведен 2005Еuro 5    въведен 2009Euro 6    въведен 2014* Някои автомобили може да покриват и следващ стандарт, въведен по-късно от датата им на производство. Примерно има модели от 2012, които вече покриват Евро 6. Самото използване на евростандартите е твърде елементарен и несправедлив подход. В мнозинството държави в ЕС при изчисляване на данъка се използват емисиите на конкретния автомобил според модела и задвижването му, защото малолитражен Seat и Mercedes с 4-литров мотор могат да покриват един и същи стандарт, но емисиите им далеч не са еднакви.  

Тагове:
fallback
  • #4
    Анонимен ( преди 7 години )
    Ами нали така ще стане де.За новите коли ще има поне малка отстъпка от данъка.
  • #3
    GT ( преди 7 години )
    Ако искаш да стимулираш по някакъв начин купуването на по-нови коли, не беше ли логично, по някакъв начин, поне малко, да се намали и данъка на новите ? Така изглежда като пладнешки обир, а не като еколочина мярка!
  • #2
    Анонимен ( преди 7 години )
    На какво няма производство бе другарю?
  • #1
    Вечния кмет ( преди 7 години )
    Като нема производство, че се издържат от данъци.
fallback
Последни