fallback

Депутатите гласуваха промените в данък МПС

Групата на най-масовите и замърсяващи автомобили ще е с нищожно или дори нулево увеличение на таксите

С 95 гласа "за" и само 3 "против" парламентът прие на първо четене измененията в Закона за местните данъци и такси, с които от догодина се променя данък МПС. Както предвиждаше проектът на финансовото министерство, за пръв път се въвежда екологичен коефициент, по който ще се умножава дължимият данък. По този начин най-старите автомобили ще плащат повече данък за 2019, а най-новите - по-малко. "Стъпката е доста умерена", коментира председателят на парламентарната бюджетна комисия Менда Стоянова. "Не повече от 20-30% ще е ръстът на данъка на по-старите автомобили, които и по принцип са с по-нисък данък. Това няма да е голяма сума, която да утежни хората. Но като общество е крайно време да решим дали искаме да продължаваме да се тровим с този въздух и да продължаваме да даваме повече пари за здраве заради това". Що се отнася до екологичния ефект, стъпката е не умерена, а направо нищожна, както разясни Automedia.bg. Увеличението е в размер 30% само за най-старите автомобили с екологичен сертификат Евро 1 (тоест произведени до 1995 година). При това 30% е максималният размер, допустим от закона, а общините сами ще преценят дали да не приложат по-малка ставка (досегашната практика показва, че почти всички общини се придържат към ставки по-близо до позволения минимум, отколкото до максимума). За автомобили с Евро 2 (до 1999 година) екологичната "надценка" е между 10 и 20%. За Евро 3 (до 2004 година) - от 0 до 10%. Тоест за огромното мнозинство автомобили по пътищата, които са на възраст между 10 и 20 години, промяната в данъка ще минимална или дори няма да има промяна. ЕВРОСТАНДАРТИТЕ:Euro 1    въведен 1992Euro 2    въведен 1996Euro 3    въведен 2000Euro 4    въведен 2005Еuro 5    въведен 2009Euro 6    въведен 2014* Някои автомобили може да покриват и следващ стандарт, въведен по-късно от датата им на производство. Примерно има модели от 2012, които вече покриват Евро 6. Самото използване на евростандартите е твърде елементарен и несправедлив подход. В мнозинството държави в ЕС при изчисляване на данъка се използват емисиите на конкретния автомобил според модела и задвижването му, защото малолитражен Seat и Mercedes с 4-литров мотор могат да покриват един и същи стандарт, но емисиите им далеч не са еднакви.  

Тагове:
fallback
  • #24
    Противогаз ( преди 5 години )
    Ясно, пак ще сменям въгленовите филтри,пак ще се кара на вътрешна циркулация със затворени стъкла в града!Нямам намерение да дишам саждите на разни парвенюта с умрели премиум дизели!Постъпете като мен- здравето е най-важно!Да дишат рогачите с дизел пърдялниците !
  • #23
    GTE ( преди 5 години )
    Публикувано във факти.бг: Американските автопроизводители фалираха, защото не приеха , че динозаврите от два тона и половина с осмаци са обречени. Същото важи и за европейските, ако не спрат да бълват разточителни премиуми. Колата е леген, който трябва да бъде ефективен, практичен и безопасен
  • #22
    Петър Петров ( преди 5 години )
    Управляващите гледат само да се налапат и да станат още по-богати , а народа кучета го яли.
  • #21
    Абе ( преди 5 години )
    Понеже вече няма да се гледа, дали автомобилът има катализатор първата работа на повечето ще бъде да го изтърбушат и да го продадат за някой лев за компенсация на завишения данък.Това как ще помогне за подобряването на въздуха?
  • #20
    GT ( преди 5 години )
    до: GTEТова е хубава идея, но не съвсем. Така ще се вдигне цената на горивото, а от там и цените на повечето стоки. Дори и хората, които не карат коли ще ги плащат тези 5%. Последния абзац на статията мисля казва най-добре как трябва да е и как всъщност е в Дания, Германия и др. развити страни.
  • #19
    Анонимен ( преди 5 години )
    много правилно такса да се събира от общината и държавата от продадено гориво
  • #18
    GTE ( преди 5 години )
    В много Европейски държави няма такова нещо като годишен данък за МПС, например Полша. Но е заложен, като 5 евроцента във всеки литър гориво. Колкото повече караш и колкото по жадна е желязната ламя, толкова повече плащаш. Това е справедливо в по-голяма степен от нашия буламач.
  • #17
    До анонимния по-долу ( преди 5 години )
    Абе мозък, какво ревеш за несправедливия различен данък за нови и стари? Данъкът за новите е по-висок двойно - т.нар. имуществен компонент умножава по 2.3, ако е до 5 години, по 1.5, ако е до 10, и изобкщо не умножава, ако е по-стара. Сега малко ще намалее дънъкът на новите, но си остава двоен на трошките
  • #16
    Бръм ( преди 5 години )
    20 годишен таралясник 60 к.с, дето КАТ не го спира на ГТП, въпреки модерната техника дето я купи Фандъкова... данък от 22,40 ще скочи с цели 30 % малееееееее
  • #15
    уе ( преди 5 години )
    Та може да се окаже, че най-екологично и практично е използване на стара здрава кола на газ 80 к.с.(Астра, Голф), която е имала данък 25 лв. и сега става цели 32.50 лв.!!!
fallback
Последни