IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как трябва да се кара на дъжд?

Няколко съвета, който ще направят мокрото ви пътуване по-безопасно

Как трябва да се кара на дъжд?

Много водачи са на мнение, че управлението на автомобил на мокър асфалт почти не се отличава от това на суха настилка. Статистиката обаче сочи точно обратното – броят на катастрофите в дъждовно време скача 2,5 пъти, а задръстванията се увеличават с около 30%. Това явно показва, че има нещо особено на мокрия път.

Началото на дъжда е най-опасно

Как трябва да се кара на дъжд?

Първите 10 минути от валежа са най-опасни за шофьорите. Тогава по пътя има остатъци от масло, бензин, сажди и прах. Когато те се смесят с водата, става доста хлъзгаво – почти като на лед. След 10 минути дъждът измива асфалта и вече не е толкова хлъзгаво, затова шофьорите трябва да бъдат много внимателни особено в този период.

Увеличете дистанцията поне 2 пъти

Как трябва да се кара на дъжд?

Първото правило, след като завали, е увеличаване на дистанцията от движещото се отпред превозно средство. Оптималното разстояние е 2 пъти по-голямо от това при нормални условия на пътя, тъй като това дава повече време за реакция. Освен това, при мокра настилка спирачният път е поне два пъти по-голям.“

Внимавайте за аквапланинг

Първоначално намалете скоростта, ведага щом започне да вали. Ако сте се движили със 110 км/ч, намалете до 90. Ако скоростта ви е била 70 км/ч, нека слезе до 50. Така ще имате повече време да реагирате в случай на опасност.

Как трябва да се кара на дъжд?

Освен това, при движение на мокър асфалт се появява голям риск от аквапланинг. Това се случва, когато гумата на автомобила не успее да отклони водата и под нея се образува воден джоб. Той буквално повдига колата, като сцеплението с пътя изчезва. В този случай спирането или въртенето на волана са напълно безполезни.

Единственото, което помага, е естественото намаляване на скоростта. Воланът трябва да се държи здраво, да не се завива и да се махне крака от педала на газта. Ако намалите скоростта още при началото на дъжда, намалявате до голяма степен опасността от аквапланинг.

Включете фаровете вместо дневните светлини

Проверете дали са включени фаровете, а не само дневните светлини. Така ще ви виждат не само шофьорите, идващи срещу вас, но и тези зад вас, тъй като ще светнат и габаритите. Включете и задните светлини срещу мъгла, тъй като при силен дъжд габаритите може и да не бъдат забеляани. Погледнете колите пред вас и ако ги виждате лошо, то включете фаровете срещу мъгла. Ако видимостта е добра, оставете само габаритите.

Проверете си чистачките

Как трябва да се кара на дъжд?

Чистачките са много важни по време на дъжд и затова трябва да се погрижите за тяхното състояние по-рано. Ако се пак завали внезапно и не сте го направил, а самите те не чистят добре, спрете под навес или дърво. Изтрийте гумата на чистачките с чиста кърпа или мокра салфетка, преди да продължите пътя си.

Работата е там, че както на асфарта, така и на чистачите и стъклата се полепват доста мръсотия от пътя. Съответно това намалява ефекта от работата им, така че обърнете им специално внимание.

Не подценявайте състоянието на гумите

Как трябва да се кара на дъжд?

Винаги отчитайте състоянието на гумите, с които пътуате. Ако те са износени наполовина, тяхното сцепление също е наполовина по-малко. Затова и протекторите отстраняват два пъти по-малко вода и съответно при силен дъжд летните гуми са опасни. Рискът от аквапланинг е по-голям, така че просто намалете скоростта. По-добре да закъснееш за там, където си тръгнал, отколко изобщо да не стигнеш.

Изключете круиз-контрола

Ако пътувате на дъжд, най-добре е изобщо да не изполвате круиз-контрола – нито стандартния, нито адаптивния. Тези системи често допуккат грешки заради капките дъжд и съответно не разбират кога трябва да намалят скоростта, например.

0 от 500
  • #10
    0 rate up comment 1 rate down comment
    дядо и ряпа ( преди 5 години )
    с бански...
  • #9
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Darth Plague ( преди 5 години )
    Пропускат най-важния съвет - Внимавайте със спирачките, не ги натискайте рязко!
  • #8
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Шофер ( преди 5 години )
    Всички съвети, които давате, са правилни.Изненадан съм - това го виждам за пръв път в аутомедия.
  • #7
    7 rate up comment 4 rate down comment
    112 ( преди 5 години )
    Аз съм се предоверявал и съм карал със 140 км/ч по магистралата в много силен дъжд и то не веднъж. Имал съм хубави гуми и доста късмет да не се случи най-лошото но е много рисково това шофиране. Затова съм се отказал да предизвиквам съдбата.
  • #6
    6 rate up comment 5 rate down comment
    Елита на Вермахта ( преди 5 години )
    Еми както цяла година си караме нали за това имаме 4 различни гуми една за зимата, една за лятото, една всесезонна за всякакви условия, и една пролетна за дъжд, какъв е проблема?
  • #5
    5 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Ами зимата на сняг и лед с летните джапанки.
  • #4
    16 rate up comment 1 rate down comment
    вин ( преди 5 години )
    "... и съответно при силен дъжд летните гуми са опасни." Това е неверно! Всъщност летните гуми са по добри на мокро, дори да са ниски температурите, стига да са над нулата.Всички сравнителни тестове между летни, зимни, всесезонни го показват.Друг е въпросът с износването.
  • #3
    25 rate up comment 2 rate down comment
    младен ( преди 5 години )
    "Увеличете дистанцията поне 2 пъти"Това в БГ е невъзможно. Все ще се намери някой *** да се шмугне пред тебе мислейки си че се е качил в космически кораб.
  • #2
    22 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Мда, най-важния съвет е да се кара бавно. Иначе се пребивате като фолкпевица и ревете по телевизията и разбирате в последствие, че аквапланинга не го интересува колко скъп джип карате. Също така следете си гумите, ако надлъжните канали на гумите са намалели, аквапланига ще се случи на по-ниска скорост. Дълбочината на грайфера е определяща колко вода може колата ви да изхвърли гумата.
  • #1
    24 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Как пък стандартния круиз-контрол допуска грешки заради капките дъжд ми е много интересно? Пълна глупост е това! За адаптивния съм съгласен, но за стандартния не.Другите съвети са полезни и дано повече хора ги спазват, защото забелязвам, че много увеличават скоростта по време на дъжд вместо да я намалят. Нямам идея каква е причината да го правят. Един много важен съвет ще дам, който не е споменат. Не карайте в образувалите се коловози,които са по повечето пътища.Събралата се вода е опасна!