От 1 септември в Европа действа новият екологичен стандарт WLTP, който прати в историята остарелия и неотговарящ на реалностите протокол NEDC. Месец след неговото въвеждане вече може да се направи реално оценка на въздействието му на пазара в ЕС.
Въпреки очакванията на някои експерти, „ефектът WLTP” не се оказа катастрофа, но последствията от неговото въвеждане ще се помнят дълго време. Заради новия протокол за проверка на разхода на гориво и вредните емисии, всички актуални модела на пазара трябваше да преминат нова сертификация. Затова през август търговците направиха опит да се отърват от старите модели, като предложиха сериозни отстъпки и други стимули за клиентите.
Всичко това доведе до ръст на продажбите през последния месец от лятото, което по принцип е „мъртъв” сезон за автомобилните търговци. Авторитетната агенция JATO Dynamics регистрира най-големия месец ръст на продажбите за последните 20 години – плюс 30% до 1,17 млн. Предишният рекорд беше през ноември 2009 г., когато скокът е с25%.
През септември обаче вместо очакваното увеличение на продажбите, хаактерно за този месец на годината, повечето производители отчетоха сериозен спад. Според агенция Reuters, в Германия регистрацията на нови коли за първия есенен месец, през който по принцип пазарът се оживява, е спаднала с 30% - до 200 000 единици.
На свой ред Automotive News Europe съобщава, че и във Франция се отчита намаление с 13% - до 148 752 продажби. Най-сериозни загуби регистрират марките Nissan (-76%), Audi (-55%), Jeep (-44%) и Volkswagen (-34%). Все пак има и компании, при които се отбелязва обратната тенденци. Във Франция през септември увеличение записват Hyundai (+36%), Volvo (+29) и Toyota (+12%).
Експерти от автомобилния бранш коментират, че картината на пазара в ЕС не може да бъде обяснена само с ефекта от въвеждането на WLTP, но той определено играе сериозна роля. Например, при компания като Volkswagen, която беше принудена да спре предлагането на част от своите модели, които не са сертифизирани по новия екологичен стандарт.
Снимка: Mercedes-Benz