Да „убиеш” автоматична скоростна кутия общо-взето не е толкова трудно. Ако използвате изброените по надолу методи определено ще постигнете успех в това. Факт е, че някои от агрегатите може и да се противопоставят на вашите действие, но в крайна сметка резултатът най-вероятно ще е един и същ. Затова ви предлагаме 5 грешки, които водят до съсипването на автоматика в колата.
Екстремен режим
Честите ускорение в режим „газ до ламарината”, буксуването в снега, тегленето на тежко ремарке или друг автомобил – всичко това води до прегряване на маслото в трансмисията, което не само смазва кутията и нейните системи, но и охлажда агрегата. Разбира се, повишаването на температурата може да бъде предизвикано от запушен радиатор или понижение на маслото в помпата заради повреда, но в случая става дума за човешкия фактор, който най-често е виновен за увреждането на агрегата.
При тежки условия на експлоатация маслото в трансмисията прегрява и губи своите свойства. Ако започне да изграя, се получават сажди, които запушват хидравликата и соленоидите. При прегряване автоматикът преминава в авариен режим или направо отказва и се нуждае от ремонт. Сиптомите за прегряло масло са специфична миризма, трудно превключване на предавките и смяна на цвета на заслото от червено към тъмно-кафяво.
Смяна на предавките преди пълно спиране
Една от най-опасните ситуации, в които попадат автоматичната скоростна кутия е когато водачът я държи в позиция D или R, но автомобилът се премества в обратна посока. Това се случва най-вече при маневриране. В случая режимът на трансмисия не отговаря на посоката на движение и агрегатът е подложен на жестоко натоварване. Затова не бива да се сменят предавките като при механична скоростна кутия. Трябва са се изчака автомобилът да спре напълно и след това да се действа със селектора.
Закъсняла смяна на маслото
Все още има шофьори, които вярват, че маслото в автоматичната скоростна кутия не трябва да се сменя, тоест неговият срок на действие е такъв, какъвто има и самият агрегат. Това е огромна заблуда, която обикновено води само до едно – повреда. Периодите на смяна на маслото зависи най-вече от условията на експлоатация. При каране в града, например, процедурата трябва да се извършва по-често – на около 30 000 – 40 000 км.
Трябва да се отбележи, че закъснялата смяна на масло може да се окаже фатална и кутията да излезе от строя. Причината е ясна – старото масло просто губи свойствата си и вече не е ефективно. Образуват се мръстотия, която запушва каналите на хидравличния блок. Понякога проблемът може да бъде решен и само с доливане на масло, а не с пълната му смяна.
Недоливането на масло или съответно наливането на повече течност, често води до прегряване и по-бързо износване. В първия случай помпата на автоматичната скоростна кутия може да „глътне” въздух и това до доведе до поява на пяна в маслото. Съответно температурата се покачва, а налягането в системата пада. При сипване на повече масло ефектът е подобен.
Неправилно теглене
Тегленето на автомобил с повредена скоростна кутия може да доведе до нейното окончатено излизане от строя. Просто агрегатът ще бъде унищожен, ако системата за смазване не работи. Нейното функциониране може да бъде проверено по нивото на течност в трансмисията – ако то не пада след стартирането на двигателя, то автомобилът трябва да бъде закаран по друг начин в сервиза.
Проблем е и тегленето на автомобил с работеща автоматична скороста кутия. В този случай селекторът на трансмисията трябва да бъде в положение N, като задържително преди това трябва да се прочете и указанието на производителя за това как се действа в подобни случаи. Повечето компании залагат на една и съща стратегия – 50-50, тоест теглене на разстояние до 50 км с максимална скорост от 50 км/ч.
Включване на неутрална предавка
Много шофьори на коли с автоматични скоростни кутии превключват в положение N при спиране на светофар. Това действие е доста странно, но не води до фатални последствия за агрегата. То обаче става причина за много спорове – част от водачите са на мнение, че това не е проблем, а други смятат, че по този начин кутията се уврежда.
Какво обаче казват производителите? Във Ford, например, са категорични,че двигателят не бива да работи дълго време на празни обороти в положение D и натиснат педал на газта. Тоест, добре е да се превключи на N. На свой ред от Toyota твърдят, че дългото стоене в позиция D с работещ двигател, не е фатално за трансмисията.
В крайна сметка ясно е едно – безмислено е да се мести селектора при всяко спиране. Но при голямо задръстване или например при спиране на жп-прелез, когато се чака доста време, преминаването на N или P не е забранено.