Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

5 грешки при шофиране с автоматична скоростна кутия

Резултатът при някои от тях може да бъде фатален за агрегата

5 грешки при шофиране с автоматична скоростна кутия

Да „убиеш” автоматична скоростна кутия общо-взето не е толкова трудно. Ако използвате изброените по надолу методи определено ще постигнете успех в това. Факт е, че някои от агрегатите може и да се противопоставят на вашите действие, но в крайна сметка резултатът най-вероятно ще е един и същ. Затова ви предлагаме 5 грешки, които водят до съсипването на автоматика в колата.

Екстремен режим

5 грешки при шофиране с автоматична скоростна кутия

Честите ускорение в режим „газ до ламарината”, буксуването в снега, тегленето на тежко ремарке или друг автомобил – всичко това води до прегряване на маслото в трансмисията, което не само смазва кутията и нейните системи, но и охлажда агрегата. Разбира се, повишаването на температурата може да бъде предизвикано от запушен радиатор или понижение на маслото в помпата заради повреда, но в случая става дума за човешкия фактор, който най-често е виновен за увреждането на агрегата.

При тежки условия на експлоатация маслото в трансмисията прегрява и губи своите свойства. Ако започне да изграя, се получават сажди, които запушват хидравликата и соленоидите. При прегряване автоматикът преминава в авариен режим или направо отказва и се нуждае от ремонт.  Сиптомите за прегряло масло са специфична миризма, трудно превключване на предавките и смяна на цвета на заслото от червено към тъмно-кафяво.

Смяна на предавките преди пълно спиране

Една от най-опасните ситуации, в които попадат автоматичната скоростна кутия е когато водачът я държи в позиция D или R, но автомобилът се премества в обратна посока. Това се случва най-вече при маневриране. В случая режимът на трансмисия не отговаря на посоката на движение и агрегатът е подложен на жестоко натоварване. Затова не бива да се сменят предавките като при механична скоростна кутия. Трябва са се изчака автомобилът да спре напълно и след това да се действа със селектора.

Закъсняла смяна на маслото

5 грешки при шофиране с автоматична скоростна кутия

Все още има шофьори, които вярват, че маслото в автоматичната скоростна кутия не трябва да се сменя, тоест неговият срок на действие е такъв, какъвто има и самият агрегат. Това е огромна заблуда, която обикновено води само до едно – повреда. Периодите на смяна на маслото зависи най-вече от условията на експлоатация. При каране в града, например, процедурата трябва да се извършва по-често – на около 30 000 – 40 000 км.

Трябва да се отбележи, че закъснялата смяна на масло може да се окаже фатална и кутията да излезе от строя. Причината е ясна – старото масло просто губи свойствата си и вече не е ефективно. Образуват се мръстотия, която запушва каналите на хидравличния блок. Понякога проблемът може да бъде решен и само с доливане на масло, а не с пълната му смяна.

Недоливането на масло или съответно наливането на повече течност, често води до прегряване и по-бързо износване. В първия случай помпата на автоматичната скоростна кутия може да „глътне” въздух и това до доведе до поява на пяна в маслото. Съответно температурата се покачва, а налягането в системата пада. При сипване на повече масло ефектът е подобен.

Неправилно теглене

Тегленето на автомобил с повредена скоростна кутия може да доведе до нейното окончатено излизане от строя. Просто агрегатът ще бъде унищожен, ако системата за смазване не работи. Нейното функциониране може да бъде проверено по нивото на течност в трансмисията – ако то не пада след стартирането на двигателя, то автомобилът трябва да бъде закаран по друг начин в сервиза.

Проблем е и тегленето на автомобил с работеща автоматична скороста кутия. В този случай селекторът на трансмисията трябва да бъде в положение N, като задържително преди това трябва да се прочете и указанието на производителя за това как се действа в подобни случаи. Повечето компании залагат на една и съща стратегия – 50-50, тоест теглене на разстояние до 50 км с максимална скорост от 50 км/ч.

Включване на неутрална предавка

5 грешки при шофиране с автоматична скоростна кутия

Много шофьори на коли с автоматични скоростни кутии превключват в положение N при спиране на светофар. Това действие е доста странно, но не води до фатални последствия за агрегата. То обаче става причина за много спорове – част от водачите са на мнение, че това не е проблем, а други смятат, че по този начин кутията се уврежда.

Какво обаче казват производителите? Във Ford, например, са категорични,че двигателят не бива да работи дълго време на празни обороти в положение D и натиснат педал на газта. Тоест, добре е да се превключи на N. На свой ред от Toyota твърдят, че дългото стоене в позиция D с работещ двигател, не е фатално за трансмисията.

В крайна сметка ясно е едно – безмислено е да се мести селектора при всяко спиране. Но при голямо задръстване или например при спиране на жп-прелез, когато се чака доста време, преминаването на N или P не е забранено.

 

0 от 500
  • #14
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Георги ( преди 1 месец )
    Смяната на маслото е наложителна когато има цикъл "топло - студено". Като в двигателя и автоматичната скоростна кутия. При ръчните почти не се загрява маслото, затова и може да се кара много по-дълго преди смяна (въпреки че пак си губи от свойствата, но не е така фатално)
  • #13
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 месеца )
    Не слагам на N затова имам старт стоп. Няма излишно износване на двг , кутия
  • #12
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 месеца )
    На ръчката се сменя на около 60-80 000 но почти никой не го прави...
  • #11
    1 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 месеца )
    Не знам кога е сменяно маслото на "ръчката" на Мондеото ми, взех го на 273 000км, сега е над 500 000км и не съм сменял още.
  • #10
    6 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 месеца )
    Затова си взимаш "ръчка" и не се занимаваш с глупости
  • #9
    4 rate up comment 0 rate down comment
    БТК ( преди 6 месеца )
    Грешки! Ах, колко много грешки ...
  • #8
    12 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 месеца )
    За гуми няма пари и си взема регенерат и кара със сликове на които им стърчат конците, но да дава по 10 лв ца цигари и още толкова за кафета на ден може. От това от което му зависи живота не го вълнува, но "екстрите" с които се трови са незаменими. Важното е да е немски "премиум" колата и да може да дава *** газ, за да го забележат другите. Вярно е че се се забелязват подобни индивиди и правят много лошо впечатление, а черната статистика е предимно с подобни екземпляри. И във форума ги има...
  • #7
    16 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 месеца )
    Българина е тарикат и няма да даде 50-100 лв да си смени маслото на скоростите, а ще повтаря мантрата, че то не се сменяло. После, като почне да реве, че има проблеми с трансмисията изкарва кой ли не виновен за това, а не собствената си мърлявщина и селски тарикатлък да спести някаква дребна сума. Иначу да отиде на чалготека и да хвърли същата сума за една вечер може. Вместо да си вземе по-нисък клас нова кола си взема "немски" премиум нов внос, който отдавна вече не е такъв и почват ремонти...
  • #6
    7 rate up comment 0 rate down comment
    тираджия ( преди 6 месеца )
    Ох, има хора, които до каквото се докоснат го трошат.
  • #5
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 месеца )
    Това с N-a важи за класическия автомат. Двусъединителните сами се вкарват на N. При новите микро хибриди (предполагам не само при тях) дори при натискане на спирачка ако прецени го включва и гаси двигателя.