fallback

10 000 долара начален бонус, ако станете тираджия в САЩ

Най-голямата икономика страда от все по-остър недостиг на шофьори

В социалистическа България да караш ТИР (това всъщност е името не на камиона, а на документа - от френското transit international routier, международен пътен транзит) беше една от малкото професии, позволяващи пътуване на Запад и достъп до дефицитни стоки. В наши дни тази професия е далеч от престижното. Но има краища на света, където тя може да ви осигури солидни и незабавни доходи - особено в САЩ.                   В последните години Америка страда от все по-остър недостиг на шофьори за тежките си камиони. По сметки на могъщия синдикат АТА, в момента недостигат поне 51 000 тираджии. Заплатите в сектора растат с десетина процента всяка година, а цената на услугите е пораснала с цели 18% през 2017. За да привлекат шофьори, по-големите компании им предлагат стартов бонус между 5 и 10 хиляди долара - независимо от заплатата и преди още да са започнали работа. Въпреки това кандидатите не достигат. А проблемът ще се задълбочи още повече, защото средната възраст на тираджиите в САЩ в момента е 55 години.

Защо е този парадокс? Отговорът е комплексен. От една страна, повечето хора вече вярват, че с напредъка на автономното управление тази професия ще стане ненужна и товарните машини ще бъдат управлявани от компютри. Няколко компании вече провеждат изпитания на подобни технологии. Но ще минат поне още десетина години, преди те да са готови за масово приложение - а междувременно стоките трябва да се транспортират някак.        Задължителните от 2018 насам електронни дневници ограничават доста свободата на шофьорите в САЩ      Друга причина е, че към традиционните недостатъци на тираджийската професия - самотен живот, тежка отговорност и постоянни отсъствия от дома - сега се прибавя още един минус, който е решаващ за младите: в камиона не е позволено да си ползваш смартфона.

Допълнителен фактор са и някои регулации за повишаване на сигурността, които дълги години липсваха в САЩ, но напоследък бяха приети по примера на Европейския съюз. От април 2018 например шофьорите на ТИР са длъжни да имат на борда т.нар. "електронни дневници" (ELD), които през цялото време следят локацията им, скоростта и колко дълго са зад волана. Така шофьор, който е само на петнайсетина километра от дома, може да бъде принуден да спре и да изчака осем часа, за да не надхвърли максимално разрешения си еднократен пробег. Чрез камери ELD следи и самия шофьор, и подава автоматично сигнал до базата, ако той се държи неестествено или показва признаци на умора.            Големите транспортни компании полагат огромни усилия да привлекат към професията млади хора, включително и жени, но засега без особен успех       Засега дефицитът не се отразява на крайните потребители в САЩ, защото големите търговски вериги предпочитат да намалят печалбата си пред риска да загубят клиенти. Гигантът Amazon, при когото транспортните разходи на американска земя са пораснали от 11.5 млрд. долара през 2015 до 21.7 милиарда през 2018, за момента компенсира разликата с приходите от своите cloud услуги. Но това са временни решения и ако кризата с тираджиите не намери решение, и потребителите рано или късно ще я усетят.

fallback
  • #9
    суперфаст ( преди 6 години )
    ТИР е конвенция, как пък един журналист не го разбра.
  • #8
    Ради ( преди 6 години )
    Един чул, другия пък е видял. ПОЧТИ всичко е вярно в темата. Има ЕЛД-дита, но камерите не се използват масово. Някои от коментарите на темата са в типичния бай Ганьовски стил. Няма срамна професия.
  • #7
    шщд ( преди 6 години )
    По повод статията говорих с един приятел шофьор в Щатите. Думите му бяха - пълни глупости, човек!
  • #6
    ТИРаджия ( преди 6 години )
    Единствените държави в които тази професия е адекватно заплатена са САЩ, Канада и Австралия. Там обаче, като тръгнеш на път може цял месец да не се прибереш в къщи. Разстоянията са огромни. почивките и тях си ги бива. Примерно месец си на път, после 2 седмици почиваш. За млади хора е ОК или за такива пред пенсия. Бачкаш няколко години и после със спечелените пари си живееш живота, както правят повечето и заради това няма шофьори. в Европа цял живот въртиш геврека и накрая нищо нямаш.
  • #5
    ТИРаджия ( преди 6 години )
    В БГ и в Европа НЯМа големи заплати за ТИРаджии!Чисто се вземат около 2000-2500 евро на месец максимум независимо Германия или Франция (работил съм и в двете държави, като такъв). По другите държави и по-малко. Знам от колеги, че в Сакндинавските държави плащат по около 500 евро повече, но там условията са много тежки за каране и просто не си струва. Та, ако на някой тези пари са му много да заповяда да кара. Шофьори търсят навсякъде, но работата е много неблагодарна и слабо платена.
  • #4
    Анонимен ( преди 6 години )
    То и в Европа и БГ има големи заплати за Тираджии но няма желаещи много. Това да пътуваш по 20 дни в месеца и да живееш в камион не е много привлекателно. Само такива пропаднали като Мишо Шамара могат да го правят.
  • #3
    Анонимен ( преди 6 години )
    Имам приятел, който преди 15 г спечели зелена карта и замина. Започна, като шофьор. След втората година си купи камион и започна да работи за себе си. После си кипи още няколко, а в момента има над 20 камиона и е милионер. Преди няколко години се беше прибрал и се видяхме. Та още тогава ми се оплака, че няма шофьори и търси такива под дърво и камък. Заплатите започват от $5000 и скачат над $10 000 за дългите пътувания до Канада, Мексико и Латинска америка, където било и доста опасно.
  • #2
    ( преди 6 години )
  • #1
    sd ( преди 6 години )
    Мишо Шамара хахаха
fallback
Последни