fallback

Седан или хечбек – кой е по-удачният избор?

Разликите между двата типа автомобили не са само във външния вид

Спорът между феновете на седаните и на хечбек-моделите съществува от години и едва ли някога ще бъде решен. Двата типа автомобили си имат своите плюсове и минуси, което прави избора на непредубедения клиент доста труден. Ако приемем, че не искате кросоувър или SUV, а също така не ви трябва комби, на какво ще се спрете?     

   През последните години хечбеците навлязоха мощно на пазара, като се опитаха да изместят седаните, които на свой ред все още си имат доста поддръжници. На първо място заради представителния си вид, тъй като много смятат, че с подобен тип кола изглеждат далеч по-сериозно в очите на останалите. При това не става дума само за по-възрастните собственици на автомобили, които по принцип са по-консервативни и залагат не само на външния вид, но и на практичността. Редица млади мениджъри от средно ниво се опитват да демонстрират своя социален статус и успехите си, като залагат на седан, а не на хечбек.

Най-осезаемото приемущество на седана е в големия багажник в сравнение с хечбек от аналогичния клас. Един от най-ярките примери за това е предпоследната генерация на Ford Focus, който се предлага и в двата варианта. При седана обемът на багажника е 411 литра, а при хечбека – 316. Разликата от близо 100 литра си е доста, особено за някои хора, които имат нужда от място за повече багаж. Подобно е съотношението и при Mazda3 - 408 срещу 308 литра.

Феновете на седана посочват и още един плюс на седана, свързан с багажното отделение. При хечбека то не е отделено от салона, което може да доведе до миризма (ако товарът в багажника издава такава). Шумът също е по-голям, отколкото при седана, тъй като заради конструкция на хечбека изолирането на багажното отделение е минимално.           При студено време, дори ако багажникът бъде отворен, топлият въздух в салона на седана си остава, докато при хечбека няма шанс това да се случи. Съответно и загряването на салона на четиривратия модел през зимата става по-бързо, тъй като при хеча трябва да се затопли и багажното отделение. И обратно – когато двигателят бъде изключен, хечбекът изстива по-бързо заради по-голямата повърхност на отсека с пътниците.

Друг плюс, който изтъкват собствениците на седани, е задното стъкло, което не се цапа толкова много по време на движение. Неслучайно при хечбека върху петата врата има монтирана чистачка, докато при седана подобно техническо решение е напълно излишно.

На свой ред феновете на хечбека посочват като основно предимство удобството при паркирането и маневрите на заден ход. При седана именно багажникът пречи на шофьора да усети габаритите на колата. Това е факт, но пък съвременните модели разполагат с парктроник, а в по-високите нива на оборудване и с камера, които успяват да компенсират този недостатък и да изравнят възможностите.

Снимки: Mazda, Opel

fallback
  • #2
    Анонимен ( преди 6 години )
    Хубавото е че все повече производители се оритентират към лифтбек или казано на чист български бест ъф бот уърълдс.И аз на там се ориентирах като сменях колата
  • #1
    Анонимен ( преди 6 години )
    Точно плюса с отделения багажник на седана е и голям минус - първо на много седани отвора за багажника не е никак голям и второ, ако не можеш да бутнеш седалките, губиш всякаква възможност за товарене на едри и дълги предмети.Друг проблем, е че седаните в D сегмент са ориентирани към интериорно пространство и от това страда багажника - повечето се въртят около 450л. А голям хеч от C може да стигне до 400 без проблем. В общи линии единствения безусловен плюс на истинските седани е визията.
fallback
Последни