IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

На електромобилите им трябва по-смел дизайн

Повтаря се еволюцията на каретите отпреди над 100 години, категорични са експертите

На електромобилите им трябва по-смел дизайн

Един от анализаторите на британското списание Car, Гавин Грийн, повдигна още през пролетта въпроса защо дизайнерите на електромобилите предлагат форми и концепции, които сякаш идват от 80-те години. И се оказа, че голяма част от участниците в анкетата, организирана от изданието, са на мнение, че електромобилите, стигнали до серийно производство трябва да са с по-смел и интересен дизайн. С други думи, не трябва да имат нищо общо с първото поколение на Nissan Leaf.

На електромобилите им трябва по-смел дизайн

В по-голямата част от случаите, обясни Грийн, електромобилите са клонинги на колите с двигател с вътрешно горене, което не им позволява да използват предимствата на електрическото задвижване. Изключенията като Tesla или някои малки компании, които работят в посока създаване на суперелектромобили, са повече от интересни.

И подобен боязлив подход не се случва за първи път. Историята на автомобилостроенето сочи, че преди повече от 100 години, когато се появяват първите бензинови коли, те на практика са клонинги на формата на транспорт, която наследяват: каретите, теглени от коне. В случая, карети, но вече без коне. Всички сме виждали снимките на първите коли с големи колела, каросерия тип фургон, висока позиция на седене, за да се вижда добре над гърба на конете и т.н.

Но в началото на XXI век е трудно да се приеме подобно боязливо поведение на дизайнерите, все пак не сме края на XIX век, откогато е примерът с каретите. А някои компромиси са повече от показателни. И днес се появяват концепти с арматурни табла, които служат повече за разхищение на пространство, особено при луксозните лимузини, където става въпрос за скъпа дървена апликация.

Сър Алек Исигонис се отказа от този вид арматурно табло при създаването на Mini, а развитието на автомобилните технологии вече доказа, че подобно решение не е необходимо. Проблемът е, че първите автомобили и дизайнът им имат нужда от няколко десетилетия, за да скъсат с каретите. Електромобилите и техните създатели не разполагат с това време.

„Това е най-вълнуващият проект, по който съм работил в последните 40 години, откакто се занимавам с автомобилен дизайн – призна Йън Калъм за Jaguar I-Pace. – Това е нов Jaguar, за нова ера. За мен това е най-важният модел на Jaguar от създаването на E-Type.”

На електромобилите им трябва по-смел дизайн

Възможността да се „пакетират” най-важните механични компоненти на електромобила плюс батериите в пода, дава много предимства – от нисък център на тежестта до варианти за по-различен дизайн. Вече не се налага колата да има голям двигателен отсек, висока предница и т.н.

Калъм и екипът му не приемат тези идеи и са се опитали да превърнат I-Pace в еволюция на концепция на автомобил с двигател, разположен пред задния мост – поне отвън да изглежда така. Електромобилите имат по-скромни нужди от бензиновите и дизеловите коли, когато става въпрос за охлаждане, което пък както знаете се отразява на формите, т.е те могат да са по-агресивни и колата да е с по-добра аеродинамика.

На електромобилите им трябва по-смел дизайн

Но Tesla Model 3 е добра илюстрация за това как се развива мисленето на дизайнерите в тази посока. Някои от съвременните електромобили, които са създадени от нулата с идеята, че ще се са с електрическо задвижване – като Model S на Tesla, Renault Zoe и второто поколение на Nissan Leaf, все още не илюстрират напълно смелия дизайн, който потребителите очакват, въпреки че са на светлинни години от електрическите версии на бензинови/дизелови модели с ново задвижване. Но поне посоката вече е различна и каретите ще останат далечен спомен.

Тагове: jaguar
0 от 500
  • #6
    4 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Спор няма, че са ефективни, но има много фактори, които за жалост неутрализират въпросното КПД. Това са зависимости на натоварването, трансмисии и най-вече въпросната батерия или начина на съхранение и пренос на енергия
  • #5
    8 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Електро двигателите изобщо не са остаряла технология. Това е най ефективния начин за предаване на енергия към колела. Електро мотора има над 95% ефективност. Тоест почти никакви загуби.А ДВГ има средно 30% ефективност. По голямата част от енергията се губи под формата на топлина и шум.
  • #4
    3 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Всъщност истината, е че и електро двигателите са остаряла технология. Няма как да има технологичен скок докато не се намери и ново решение за съхраняване на енергия и ефективно задвижване. Сблъсъкът с механиката и всичките й проблеми е челен. Това не е смартфон... (коментарите пак са счупени в този сайт...)
  • #3
    4 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Всъщност истината, е че и електро двигателите са остаряла технология. Няма как да има технологичен скок докато не се намери и ново решение за съхраняване на енергия и ефективно задвижване. Сблъсъкът с механиката и всичките
  • #2
    12 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    За 30 сек да смениш пакет батерии тежащ около половин тон ...А дали ще искаш да го направиш ако току що си си купил автомобила и твоите нови батерии бъдат сменени с някакви на 5 годиниА къде отива гаранцията от производителя.Да може би това което си мечтаеш ще се случи но едва ли ние ще го видим
  • #1
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    колбасар ще продава домати е няма как да стане проблема си е изцяло на веганите