За да накарат клиента да си купи нова кола, производителите добавят какви ли не опции в оборудването. В случая обаче става дума за системи и технологии, които са много популярни и би трябвало да бъдат само от полза на шофьора и пътниците. При по-сериозен поглед върху тях се оказва, че това не е точно така и те са по-скоро безполезни.1. Система „старт/стоп”Не теория режимът „старт/стоп” действително изглежда впечатляващо. Достигате светофара, спирате на червено и двигателя бързо се изключва, за да пести гориво и да намалява вредните емисии. После пускате спирачката и той се стартира. През цялото време умната система следи за напрежението в електрическата мрежа – изобщо всичко е наред. Много хора, които ползват тази технология, обаче имат сериозни претенции към нея, най-вече заради забавянето, което се получава при тръгване. Преди няколко години екип на AutoBild тества 15 автомоила със система Start/Stop, за да провери колко време се забавят те след смяна на светлините на светофара. Оказа се, че повечето губят до 1,5 секунди на спиране , което изглежда малко, но ако се натрупа във времето, съвсем не е така. По-интересно е дали наистина технологията пести гориво. Производителите твърдят, че водачът печели 10% при използване на „старт/стоп”, но реалните измервания при Volkswagen Passat 2.0 TDI показват разлика от 0,1 л/100 км. При тези цени на горивото, това едва ли си заслужава.Има и още нещо – включването и изключването на двигателя в задръствания и светофари натоварва стартера и най-вече неговата батерия. В някои случаи се получават над 100 стартирания на ден, което е много. Да не говорим, че батерията се зарежда от генератор, който на свой ред взима енергия от бензиновия резервоар. И съответно, макар и малко, вдига разхода.2. Безключов достъп Приближавате се до колата си и тя се отваря, без да правите нищо. Системата разпознава ключа в джоба и ви улеснява максимална. Безспорно, това е много удобна опция, но въпросът е дали вашият автомобил няма да разпознае още някой? И съответно бързо да се простите с него.Ако за отмъкване на кола със стандартна ключалка крадецът се нуждае от специални инструменти и съответно подходящо място, при безключовия достъп нещата са далеч по-лесни. Слизате от автомобила си пред магазина и се отправяте към входа. Зад вас върви единият от крадците, който има нужното оборудване. То се състои от ретранслатор, който просто улавя сигнала от вашия ключ и го препредава на своя съучастник. Когато се отдалечите на безопасно разстояние, вторият крадец отваря колата, стартира двигателя и си тръгва.Най-страшното е, че няма реална защита срещу подонбо посегателство. Собствениците на автомобили трябва да поставят ключовете си в метални кутийки или да ги увиват във фолио, както и да добавят допълнителна защита от кражба. А всичко това прави тази опция напълно безмислена, след като не може да бъде използвана безопасно.3. Низкопрофилни гумиТози тип гуми се харесват на някои, тъй като придават по-агресивен вид на автомобила. И създават усещане, че той върви повече. Спор няма – по-твърдата гума се върти по-добре, като не губи енергия за деформация, както се случва с по-тесните гуми. Като цяло тя се държи далеч по-спортно, но това не е цялата истина в случая..Първо – забравете за комфорта. Този тип гуми приближават автомобила по-близко до земята, като усещането не е от най-приятните. Всяка по-голяма неравност, да не говорим за дупка, обикновено нанася сериозни щети не само по гумата, но и на джантата. Окачването също е подложено на по-сериозно натоварване, тъй като не е проектирано за такива гуми.Към това може да се добави и по-силният шум, който се получава. Да не говорим, че с подобен тип гуми може да се кара само на асфалт. Опитът да се мине през тежък терен обикновено завършва неуспешно.4. Панорамен покрив Главното достойнство на автомобила с панорамен покрив е ефектният външен вид плюк усещането за повече пространство. Със сигурност е приятно да наблюдаваш небето и зведите, но все пак живеем на земята. При отворен покрив в автомобила влизат какви ли не гадости, което прави пътуването доста неприятно.Друг проблем е слънцето, което може да превърне салона на колата в парник. Климатикът също никак не обича панорамния покрив, тъй като през зимата той замръзва, а през лятото се нагорещява. В в двата случая климатичната система се подлага на допълнително натоварване.5. СветодиодиНякои производители предлагат задни LED-светлини като опция, а често собствениците сами правят подобни „подобрения” по колите си. Целта е машината да изглежда впечатляващо, въпреки че този тип светлини е по-скъп от стандартните. Проблемът обаче не е само в парите, има и други минуси.Първият може да изглежда несериозно, но е факт – собственикът на колата не вижда как работят тези светлини. Така се оказва, че той е похарчил парите си на вятъра. Освен това задната LED-оптика е прекалена ярка и често дразни останалите шофьори.Има и друг сериозен проблем – този тип оптика се ремонтира много трудно. Светодиодите, по правило, не се сменят единично, а накуп. Освен това те са свързани към електрическата система не директно, а с помоща на електронен блок, който също може да се повреди. И ако преди ремонтът на задните светлини се е изчерпвал с подмяна на една крушка, сега нещата са далеч по-сериозни.Нищо лично - просто бизнес!Има и примери за опции, които се оказват напълно безполезни. При някои автомобили това е навигационната система, която често се оказва неефективна. Или пък управлението с жестове и гласови команди, което може да ви вкара в сериозно приключения. Но пък и производителите са в правото си да предлагат всичко, което считат за полезно. Общо-взето – всеки маркетинг е начин на живот. Или както се казва – нищо лично, просто бизнес!