IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Петте най-безполезни опции в автомобила

Някои от тях си имат предимства, но и създават сериозни проблеми

Петте най-безполезни опции в автомобила

За да накарат клиента да си купи нова кола, производителите добавят какви ли не опции в оборудването. В случая обаче става дума за системи и технологии, които са много популярни и би трябвало да бъдат само от полза на шофьора и пътниците. При по-сериозен поглед върху тях се оказва, че това не е точно така и те са по-скоро безполезни.

1. Система „старт/стоп”


Петте най-безполезни опции в автомобила

Не теория режимът „старт/стоп” действително изглежда впечатляващо. Достигате светофара, спирате на червено и двигателя бързо се изключва, за да пести гориво и да намалява вредните емисии. После пускате спирачката и той се стартира. През цялото време умната система следи за напрежението в електрическата мрежа – изобщо всичко е наред.

Много хора, които ползват тази технология, обаче имат сериозни претенции към нея, най-вече заради забавянето, което се получава при тръгване. Преди няколко години екип на AutoBild тества 15 автомоила със система Start/Stop, за да провери колко време се забавят те след смяна на светлините на светофара. Оказа се, че повечето губят до 1,5 секунди на спиране , което изглежда малко, но ако се натрупа във времето, съвсем не е така.

По-интересно е дали наистина технологията пести гориво. Производителите твърдят, че водачът печели 10% при използване на „старт/стоп”, но реалните измервания при Volkswagen Passat 2.0 TDI показват разлика от 0,1 л/100 км. При тези цени на горивото, това едва ли си заслужава.

Има и още нещо – включването и изключването на двигателя в задръствания и светофари натоварва стартера и най-вече неговата батерия. В някои случаи се получават над 100 стартирания на ден, което е много. Да не говорим, че батерията се зарежда от генератор, който на свой ред взима енергия от бензиновия резервоар. И съответно, макар и малко, вдига разхода.

2. Безключов достъп

Петте най-безполезни опции в автомобила

Приближавате се до колата си и тя се отваря, без да правите нищо. Системата разпознава ключа в джоба и ви улеснява максимална. Безспорно, това е много удобна опция, но въпросът е дали вашият автомобил няма да разпознае още някой? И съответно бързо да се простите с него.

Ако за отмъкване на кола със стандартна ключалка крадецът се нуждае от специални инструменти и съответно подходящо място, при безключовия достъп нещата са далеч по-лесни. Слизате от автомобила си пред магазина и се отправяте към входа. Зад вас върви единият от крадците, който има нужното оборудване. То се състои от ретранслатор, който просто улавя сигнала от вашия ключ и  го препредава на своя съучастник. Когато се отдалечите на безопасно разстояние, вторият крадец отваря колата, стартира двигателя и си тръгва.

Най-страшното е, че няма реална защита срещу подонбо посегателство. Собствениците на автомобили трябва да поставят ключовете си в метални кутийки или да ги увиват във фолио, както и да добавят допълнителна защита от кражба. А всичко това прави тази опция напълно безмислена, след като не може да бъде използвана безопасно.

3. Низкопрофилни гуми


Петте най-безполезни опции в автомобила

Този тип гуми се харесват на някои, тъй като придават по-агресивен вид на автомобила. И създават усещане, че той върви повече. Спор няма – по-твърдата гума се върти по-добре, като не губи енергия за деформация, както се случва с по-тесните гуми. Като цяло тя се държи далеч по-спортно, но това не е цялата истина в случая..

Първо – забравете за комфорта. Този тип гуми приближават автомобила по-близко до земята, като усещането не е от най-приятните. Всяка по-голяма неравност, да не говорим за дупка, обикновено нанася сериозни щети не само по гумата, но и на джантата. Окачването също е подложено на по-сериозно натоварване, тъй като не е проектирано за такива гуми.

Към това може да се добави и по-силният шум, който се получава. Да не говорим, че с подобен тип гуми може да се кара само на асфалт. Опитът да се мине през тежък терен обикновено завършва неуспешно.

4. Панорамен покрив


Петте най-безполезни опции в автомобила

Главното достойнство на автомобила с панорамен покрив е ефектният външен вид плюк усещането за повече пространство. Със сигурност е приятно да наблюдаваш небето и зведите, но все пак живеем на земята. При отворен покрив в автомобила влизат какви ли не гадости, което прави пътуването доста неприятно.

Друг проблем е слънцето, което може да превърне салона на колата в парник. Климатикът също никак не обича панорамния покрив, тъй като през зимата той замръзва, а през лятото се нагорещява. В в двата случая климатичната система се подлага на допълнително натоварване.

5. Светодиоди

Петте най-безполезни опции в автомобила

Някои производители предлагат задни LED-светлини като опция, а често собствениците сами правят подобни „подобрения” по колите си. Целта е машината да изглежда впечатляващо, въпреки че този тип светлини е по-скъп от стандартните. Проблемът обаче не е само в парите, има и други минуси.

Първият може да изглежда несериозно, но е факт – собственикът на колата не вижда как работят тези светлини. Така се оказва, че той е похарчил парите си на вятъра. Освен това задната LED-оптика е прекалена ярка и често дразни останалите шофьори.

Има и друг сериозен проблем – този тип оптика се ремонтира много трудно. Светодиодите, по правило, не се сменят единично, а накуп. Освен това те са свързани към електрическата система не директно, а с помоща на електронен блок, който също може да се повреди. И ако преди ремонтът на задните светлини се е изчерпвал с подмяна на една крушка, сега нещата са далеч по-сериозни.

Нищо лично - просто бизнес!

Има и примери за опции, които се оказват напълно безполезни. При някои автомобили това е навигационната система, която често се оказва неефективна. Или пък управлението с жестове и гласови команди, което може да ви вкара в сериозно приключения. Но пък и производителите са в правото си да предлагат всичко, което считат за полезно. Общо-взето – всеки маркетинг е начин на живот. Или както се казва – нищо лично, просто бизнес!

0 от 500
  • #16
    15 rate up comment 5 rate down comment
    Към Бъгчо ( преди 5 години )
    "Добре оразмереният светодиод е вечен."Колега, прочети малко за повреди в електрониката:- електромиграция- пакетни и контактни повреди- проблемни проходни и монтажни отвори- студени спойки- дефекти на метализацията- отделяне и миграция на Si атоми- необратими рекомбинации- окисляване- разслояване на кристала и печатната платка- електростатичен пробив, и да не забравяме:- умора на материала от монтажни напрежения (особено запоени и лепени съединения), от термични и електрически цикли.
  • #15
    14 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Аз пък имам кола със стъклен покрив и няма абсолютно никаква полза от него освен да му се радват децата отзад. Защото реално само от задните седалки можеш да гледаш през него. Докато караш няма как тоест шофьора изпитва единствено минусите от него. А това да го отвориш е доста рядко удовослтвие. Не трябва да вали, да не е горещо, да не караш по магистрала защото става мн шумно. Единственото му предимство е при лека градушка защото няма щети но съм виждал и счупени от силна което вече ГОЛЯМ пробл
  • #14
    6 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    със старт стоп ще пести гориво отивам да преплувам океана много ми идва от сутринта
  • #13
    12 rate up comment 13 rate down comment
    Бъгчо ( преди 5 години )
    - Системата старт-стоп има предимства, не е само пестенето на гориво. Най-вече намалява замърсяването около ключови кръстовища.- Безключовия достъп е истинско удобство, особено комбиниран с електрическа врата на багажника. Говоря от опит, имам го от години.- Панорамния покрив не е направен за функционалност, а за удоволствие. Долатих 2 бона за него и не съжалявам за нито един лев от това. - Светодиодите, ако са добре оразмерени, са на практика ВЕЧНИ. Светодиод не може да изгори
  • #12
    22 rate up comment 1 rate down comment
    615540 ( преди 5 години )
    Ако редактора на аутомедиа е позволил тази статия да се качи, по добре да си скъса дипломата и да закрие целия сайт. Да не говорим че и снимката към СТАРТ/СТОП системата е подвеждаща. Също така главното предназначение на тази система е редуциране на вредните емисии от дизела, а второстепенната е пестене на гориво. Когато се опитвате да цитирате проучвания е редно да оставите линк с изледването, иначе си остава просто слух
  • #11
    15 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Понеже гума гърми толкова често. Предвид какви коли караме тежък проблем по окачването водещ до подобна ситуация е доста по-вероятен. И познай - нископрофилната гума натоварва точно окачването по хубавите ни пътища
  • #10
    12 rate up comment 1 rate down comment
    Мони ( преди 5 години )
    Наистина, някой се е чудил какво да напише (препише)!Само за LED светлините ще го информирам, че светват в момента на захранване, а тези с нажежаема жичка им е необходимо около 0,1 секунда!0,1 секунда при 100 км/час са почти 3 метра!!! .....понякога фатални!
  • #9
    11 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Старт стио системата има своя смисъл но само ако има добре организирани светофари и културни шофьори. Ако имаш светофар с дълъг цикъл има голям смисъл. Но в БГ всички карат в празната лента и накрая засичат натоварената което накъсва цикъла и причинява малки движения на колоната при червен сигнал. А не дай си боже да не затвориш дупката от една кола пред теб ще чуеш 20 клаксина
  • #8
    9 rate up comment 7 rate down comment
    Roadrunner ( преди 5 години )
    Ако изгори диод, какво правим? Не е изключено, малък е шансът, но се случва.? 500 лв примерно даваш ? Или 15 лв за крушка? За мен лично не е важно кой какво си мисли за колата ми.
  • #7
    11 rate up comment 7 rate down comment
    гена ( преди 5 години )
    Старт-стопа системата е пълна глупост в 99% от случаите.Всяко едно от останалите си има своите предимства и приложение.Светодиодите несъмнено са предимство. За фарове не знам как са, но на останалите места не би трябвало да изгарят през 10-20 годишният живот на автомобила, а ако изгорят - значи са зле проектирани. Единствено след удар може да се наложи смяната им. Чудя се, как някои все още слагат мигачи с нажежаема жичка - с такава нова кола бих се чувствал като на ретро парад.