IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Как биха изглеждали днешните коли в миналото? (ЧАСТ II)

Странен, но забавен поглед върху някои модели на един холандски художник

Как биха изглеждали днешните коли в миналото? (ЧАСТ II)

Чудели ли сте се някога как биха изглеждали днешните автомобили, ако бяха създадени в миналото? Всички знаем, че повечето съвременни коли имат директни предци, но доста си нямат. Така че, холандският художник Рубен Оумс се отдаде на въображението си и реши да "пусне" някои прочути модели от наши дни  в миналото. Получиха се доста интересни и забавни резултати, които могат да ви накарат да се замислите.

1936 г. TESLA MODEL C – "TESLA MODEL S"

Как биха изглеждали днешните коли в миналото? (ЧАСТ II)

Електрическите автомобили са всеобщо увлечение в Ню Йорк над 100 г., преди първата Tesla Roadster на Илон Мъск да потегли. През 1900 г. в града има повече електромобили отколкото такива на бензин. Съпругата на Хенри Форд - Клара, не иска Model T и той й купува Detroit Electric от 1914 г., която може да измине 80 мили (129 км) при скорост от 20 мили/час (32 км/ч) с едно зареждане. Какво щеше да стане, ако вместо за автомобили, задвижвани с гориво, инвестициите бяха отишли за батерии? Щяха ли улиците ни да бъдат по-тихи и въздухът по-малко замърсен? И къде би ни отвел новаторът Никола Тесла с парите на милиардер, мечтаещ да създаде своя собствена футуристична кола с най-съвременните технологии?

До средата на 30-те години на 20-ти век националната мрежа за зареждане в САЩ би изпитала трудности да се конкурира с бензиновия двигател, но в по-големите градове тихите и чисти електрички щяха да продължават да царуват. Развитието на батериите и ограничението на скоростта в градовете и предградията биха осигурили значително по-голям обхват и по-бързо зареждане. А никоя филмова звезда или магнат нямаше да бъде видяна зад волана на нещо друго от елегантния и лек Tesla Model C. Това обаче щеше да бъде лебедовата песен на компанията, защото само три години по-късно производителите на автомобили щяха да се стягат за война и бензинът да вземе връх в следващите 60 г. Но това поне е доста голямо "какво, ако...".

1979 г. RANGE ROVER EVOQUE – "RANGE ROVER EVOQUE"


Как биха изглеждали днешните коли в миналото? (ЧАСТ II)

Каква криза на горивата? В средата на 70-те г. Simca - френското подразделение на Chrysler, заедно с Matra създадоха модела Rancho. Това бе първият истински SUV в Европа, по-евтина и по-ориентирана към обикновените пътища версия на Range Rover. Последният, от своя страна, пък бе проектиран като утилитарен автомобил с интериор от винил, който можеше да се почисти с маркуч. Rancho изглеждаше огромен и як, но всъщност имаше задвижване само на предните колела и продажбите му бяха скромни, макар че стана причина за появата Renault Espace - първият миниван в Европа. Range Rover продължи да носи SUV факела в следващите години, но през 80-те и 90-те на миналия век връх на пазара взеха малките хечбеци и седаните.

Range Rover, Land Rover и Jaguar прекараха 70-те години под бъркотията на конгломерата British Leyland. Какво щеше да стане, ако те, вместо Матра, бяха комбинирали грубия външен вид на Range Rover с хечбек платформа и лукса на Jaguar, за да създадат един напълно нов автомобил? И, още по-важно, колко елегантно и хладно щеше да изглежда през 1970-те купео Evoque без "багажа" на съвременните правила за безопасност?

1980 г. AUDI R8 – "AUDI R8"

Как биха изглеждали днешните коли в миналото? (ЧАСТ II)

Audi винаги сякаш е флиртувала с идеята да направи спортен Grand Tourer, давайки части за Porsche 924 и чакайки шест години за първата си победа в "24-те часа на Льо Ман" до появата на R8. През 70-те г. на миналия век Porsche се окичи с цялата спортна слава с моделите си 911, 928 и 924, докато Audi се съсредоточи върху безопасността със своята система за задвижване на четирите колела, въведена за първи път през 80-те в Audi Quattro. Футуристичният BMW M1 - хомологизация, специлно направена в Италия, бе пусната само две години по-рано. Audi избра да се състезава с Quattro, но какво би станало, ако Porsche не доминираше при прототипите и GT класовете в "Льо Ман", а Audi бе погледнала към елегантен спортен спортен автомобил като M1, но с Quattro задвижване?

Да, системата за задвижване на четирите колела щеше да донесе полза само на мокра или рохкава настилка при излизане от тесни завои, а допълнителното тегло щеше да "забие" колата другаде, но ние говорим за това какво би могло да бъде. По ирония на съдбата M1 бе създадена от Lamborghini - компания, която сега споделя части със сестринската Audi.

1977 г. TOYOTA PRIUS – "TOYOTA PRIUS"

Как биха изглеждали днешните коли в миналото? (ЧАСТ II)

Кризата с горивата през 70-те години намали значително продажбите на автомобили почти за една нощ и поднови интереса към колите на ток. GM създаде прототипа Electrovette, базиран на Chevette, с електрически мотор осигуряващ пробег от 50 мили (към 80 км) при скорост от 30 мили/час (48 км/ч). Prius на Toyota би бил доста ограничен, приснат от оловните батерии и с малък пробег, но пък много добър избор като четириместно такси или градски автомобил за къси разстояния.

1965 г. DODGE VIPER – "DODGE VIPER"

Как биха изглеждали днешните коли в миналото? (ЧАСТ II)

В средата на 60-те години Dodge търсеше нова дизейнерска посока, след спорното напускане на главния дизайнер на Chrysler Върджил Екснър. И подобно на другите играчи в Детройт по онова време, също гледаше отвъд популярните форми.
Какъв по-добър начин да посрещнеш новата ера от това да направиш нисък и с огромен двигател огнедишащ масъл кар, който в същото време да вдъхне живот на марката Dodge? Chrysler наистина ще направи това, макар и не и преди 1991 г. , но може би така щеше да изглежда моделът през 60-те.

Илюстрации: Рубен Оумс, Autocar