IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Трябва ли да се промива радиаторът?

Голяма част от шофьорите пренебрегват тази важна процедура

Трябва ли да се промива радиаторът?

Част от сервизите предлагат на своите клиенти услугата „промивка на радиатора”, но голяма част от собствениците на автомобили се отказват от нея, тъй като не виждат смисъл както от харчене на пари, така и от почистване на системата за охлаждане. Малцина обаче са наясно, че лекомисленото отношение към тази процедура може да има сериозни последствия за превозното средство.

Трябва ли да се промива радиатора?

Експертите са категорични, че радиаторът трябва да се мие от време на време, тъй като се задръства и така намалява своята ефективност. Съответно това води до повишаване на риска от прегравяне на мотора. Просто с времето в радиатора се натрупват мръсотия от пътищата, насекоми и какво ли още не, така че почистването му е задължително.

Големият въпрос в случая е на колко време трябвя да се прави то? Производителите препоръчват това да става поне един път в годината, но според независими експерти радиаторът се замърсява сериозно и започва да не изпълнява функциите след 5-7 години употреба. Така че срокът зависи най-вече от начини на експлоатация на автомобила. Ако колата се кара на малки разстояния, проминаването може да се прави по-рядко. Съответно при повече каране – по-често.

Ясно обаче е едно – тази процедура е важна и не бива да се пропуска. И още нещо – тя изглежда лесна и повечето шофьори си мислят, че могат да я извършат сами, но това съвсем не е така. Далеч по-добре е тя да бъде поверена на опитни механици. Причината е, че съвременните автомобили са натъпкани с електроника и неумелото промиване на радиатора може да нанесе сериозни щети на електронните системи.

Трябва ли да се промива радиатора?

Да не говорим, че около двигателя са разположени още други важни агрегати – охладители на маслото, както и скоростната кутия, които също трябва да бъдат почиствани от време на време, но достъпът до тях е доста труден. И често се налага демонтирането на бронята и самата решетка на радиатора.

Освен това самият радиатора трябва да бъде промиван внимателно. Струята с вода под високо налягане, насочена към пространството под капака, може не само да изчисти мръсотията, но и да нанесе сериозни поражения по електрическата система на автомобила. Съответно това води до ремонт, който понякога е и доста скъп.

Затова, ако решите, че радиаторът ви се нуждае от промивка, то най-добре се доверете на официален сервиз. Дори там не е сигурно, че колата ви ще попадне в ръцете на най-подходащият за подобна процедура изпълнител, но поне се зне кой ще оси отговорност, ако нещо се обърка.
 

0 от 500
  • #7
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Често на старите радиатора е наполовина пълен с кал, не охлажда добре и мотора е с едно 5-10 градуса нагоре, а прегряването дебне. Доеи и нов радиатор не е толкова скъп, че да се пести от това. А антифриз на 3-5 години си е зафължително просто.
  • #6
    2 rate up comment 1 rate down comment
    - ( преди 5 години )
    с калгон ако карам помага ле
  • #5
    12 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Като вземате стара кола не гледайте само колко струват частите и ремонтите, а колко обслужваема е колата и по какъв начин се правят тези ремонти. При коли с големи V-образни двигатели и малък двигателен отсек всичко е яко наблъскано, за прости неща като смяна на водна помпа например се маха радиатор, за по-сложни се вади целия мотор. Освен, че ще ви одерат яко за труда, могат да развалят и 100 други неща по колата при разглобяване и сглобяване.
  • #4
    15 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Като гледам, какви "майстори" има по сервизите в София, даже и не си помислям да ходя да ми разгобяват колата за да измият радиатора. После я маркуче ще са скъсали я букса ще са счупили.
  • #3
    16 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Въобще като взимаш стара кола трябва да си приготвиш едни 1000 лв само за обслужване и да заделиш още толкова за наследствени дефекти от предния собственик. А ако си взел стар лукс дизел удвояваш сумата.
  • #2
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Вероятно става въпрос за вътрешно. Особено ако колата е внос от южна Италия с една промивка няма да се мине. Имал съм лошия късмет с такава - колата не беше виждала антифриз преди да дойде при мен. 3 пъти промивахме докато спре да излиза кал. Колкото и да я борих така и не избистри антифриза съвсем. Като се вземе нова стара кола всички течности трябва да се източат и всичко да се промие. Не както ние обичаме масло двг филтри и толкова - то другото ще си каже... ама като те остави на пътя
  • #1
    25 rate up comment 1 rate down comment
    .. ( преди 5 години )
    Добре де, за каква промивка иде реч? За вътрешна или външна? Статията говори (според мен) за външна промивка, но на български правинлата дума е измиване/почистване.Ако ще промиваме, по-скоро говорим за вътрешно промиване, но за такова нещо не става дума в статията.Обърках се... помогнете.