След 19 години на червено Opel най-сетне излезе на печалба във второто полугодие, откакто е собственост на френската група PSA Peugeot Citroen. За първите шест месеца на тази година германската компания има почти половин милиард евро положителен финансов резултат и завидните 5% марж на печалбата. Преди това като собственост на General Motors Opel губеше средно по 1 милиард евро годишно.
Карлос Таварес е на път да повтори и в Opel магията, която вече направи в Peugeot. Снимка PSA
Самата PSA отчете отлични резултати за полугодието - 18% ръст в нетните приходи и 40% ръст в оборота. Маржът на печалба на трите й френски марки е вече 8.5% - доста над заложената за 2021 година цел от 6%. Ако се сметне и Opel, маржът е 7.8%, а нетната печалба - 3.02 милиарда евро, почти двойно спрямо същия период на миналата година.
При Peugeot добрите резултати се дължат отчасти на солидните пазарни успехи на моделите 3008 и 5008, и отчасти на проведените от главния изпълнителен директор Карлос Таварес мерки за ограничаване на разходите.
Таварес обмисля да продаде развойния център на Opel в Рюселсхайм - нещо, което очаквано не се харесва на германските синдикати
Сега Таварес се е заел да постигне същото и в Opel, която за последен път бе на печалба през далечната вече 1999 година.
Оповестените данни за полугодието доведоха до поскъпване на ценните книжа на гиганта с над 12.6 процента и ги върнаха към нивата им отпреди кризата през 2008 година.
"Постижението на PSA е забележително, като се има предвид, че в предишното полугодие Opel загуби 179 милиона евро", коментира Арнд Елингхорст, анализатор на Evercore ISI, цитиран от Reuters.
Според финансовия директор Жан-Батист Шатийон групата PSA страда от "свръхкапацитет" в развойната и инженерната дейност
Силните резултати обаче ще затруднят планираните от французите съкращения в структурата на Opel. Таварес планира да ликвидира 3700 работни места в германската компания и да продаде центъра за развойна дейност, където работят още около 4000 души. Финансовият директор Шатийон призна, че компанията има "свръхкапацитет" в развойната и инженерната дейност. Германските синдикати обаче трудно ще приемат аргументи за нуждата от тези съкращения в момент, когато компанията е на печалба.
Според Елингхорст подобреният резултат на Opel се дължи на орязваните с 28% маркетингови разходи. Себестойността на автомобилите на компанията също се е понижила с 200-250 евро. Заложената от Таварес цел е производството да поевтинее средно със 700 евро на кола.