След дълги години на апатия властите в България най-после предприемат реални мерки за ограничаване на вноса на стари автомобили и насърчаване на покупката на нови. Засега обаче тези мерки имат по-скоро символичен характер: екотаксата за регистрация на над 10-годишен автомобил се увеличава... с 35 лева. В момента да ползваш автомобил в София е по-евтино дори и от градския транспорт - до голяма степен и благодарение на решението да се увеличи цената на билета за него от 1 на 1.60 лева. Снимка shutterstockПравителството гласува промени в размера на екотаксите, които се плащат при първа регистрация на автомобил. При над 10-годишните таксата се увеличава от 275 на 310 лева. Автомобилите между 5 и 10 години се таксуват с 290 лева, вместо с 260, както бе досега. При колите до пет години таксата се запазва - 194 лева. При новите автомобили е намалена от 138 на 125 лева. Въвежда се и екотакса за пътнически микробуси, камиони до 12 тона и малки автобуси, които досега бяха освободени. Размерът й според възрастта им варира между 625 и 1550 лева. За по-големи камиони и пълноразмерни автобуси таксите са между 938 лева (за нови) и 2325 лева (за над 10-годишни). Със събраните от екотакси средства ще се финансира рециклирането на бракувани автомобили. България си остава единствената държава сред 28-те в Европейския съюз, при която данъкът за нови автомобили е по-висок (и то в пъти) от този за стари. Това е и част от обяснението защо страната има най-остарелия автопарк в общността. В интервю за Bulgaria ON AIR тази пролет финансовият министър Владислав Горанов разкри, че се работи по изработването на промени в законодателството, които да променят това. "Моделът, по който се облагат леките автомобили, е свързан най-вече със стойността им, без в достатъчна степен да отчита замърсяването и екологичната следа, която всеки автомобил оставя", обясни тогава министър Горанов. "Сигурни сме, че това е проблем, който ще се задълбочава, защото в доста европейски страни в момента се обмисля или вече налага политика за пълно премахване на дизеловите леки автомобили. Това автоматично ще увеличи естествения натиск България да се превърне още веднъж в гробница на автомобили втора ръка от Европа, в случая - дизелови. Така че със сигурност нямаме много време за реакция".