Приемането на нови екологични стандарти в Европа води до промени на пазара, които засягат не само електромобилите и хибридите, но и моделите на метан (CNG). Това показва проучване на европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), според което на някои пазари търсенето на такъв тип автомобили е скочило с 60%.
Основният двигател на тази тенденция е Volkswagen Group, която е увеличила повече от 2 пъти продажбите на коли със CNG в Европа. Германците са най-големият продавач на автомобили на метан в Италия, която на свой ред е и най-големият пазар на такива превозни средства в Европа.
За първото тримесечия на континента са продадени 19 496 бройки, като лидер е VW Golf с 4518 единици. Интересът към автомобила явно е голям, защото Volkswagen обяви, че спира да приема поръчки за модела, тъй като производството не може да се справи в търсенето.
След Golf се нареждат „братята му” Skoda Octavia – 2 775 и Seat Leon - 2 010. На четвърта позиция е Fiat Panda - 1,645 продажби. Следват VW Up – 1316, VW Polo – 1023, Fiat Punto – 842, Audi A3 – 809 и Seat Ibiza – 780.
Като цяло марката Volkswagen увеличава с 60% продажбите си на коли на метан. За първото тримесечие на 2017 г. те са били 2718, а сега достигат 7027. Интересът расте, като за закупуване на метаново Audi A3, който използва същата платформа като Golf, се чака поне 8 месеца.
През 2017 г. продажбите на коли на метан в Европа спаднаха с 15% - до 49 243 единици, но се очаква през тази година това да бъде компенсирано. Като цяло CNG-автомобилите заеман под 0,5% от европейските продажби за януари, февруари и март, като отстъпват на plug-in хибридиje и изцяло електрически автомобили, чиито пазарни дялове са съответво 0,78% и 0,89%. Колите на метан губят и от тези на пропан-бутан (LPG), които заемат 1% от пазара.
Развижването на пазара обаче е очевидно и все повече производители се насочват към метана. Към основните играчи Fiat Chrysler Automobiles и VW Group са на път да се присъеднинят и друг компании. Една от тях е Renault, която е сред водещите производители на автомобили с LPG, а сега обмисля и пускането на модел на метан, който ще се предлага на доста примамлива цена.
Някои производители обаче се отказват, тъй като не виждат смисъл. Opel/Vauxhall продължава да предлага версии на Astra и Zafira на метан, но след поглъщането от PSA Group стратегията на германците се промени. На свой ред Mercedes-Benz спря производството на версията CNG на B-Class, тъй като смята, че търсенето на подобни автомобили ще намалее още.
Японските и южнокорейските производители на автомобили също са скептично настроени спрямо CNG като алтернатива на дизеловото гориво, чиито продажби съща спадат. От Hyundai Europe вече обявиха, че допълнителната инвестиция за оборудване на автомобилите на марката с метанови системи не си заслужава, тъй като не може да бъде компенсирана от продажбите.
Според експертите ситуацията с перспективите пред колите на метан в момента е същата като при електромоболилите. На тях се възлагат големи надежди и се увилачава избора на предлагани модели, но в същото време големият проблем е наличието на инфраструктура. Автомобилите със CNG обаче имат някои предимства – много по-голям пробег и наличие на допълнителен резервоар за бензин, както и бързо зареждане.
Метановите модели се справят и с екологичните изисквания. Те имат много по-ниски нива на азотен оксид (NOx) и на прахови частици. Емисиите на СО2 при VW Golf на метан, например, са 98 гр/км, докато при дизеловата версия на 106 гр/км, а при бензиновата – 109 гр/км. Към това трябва да се прибави и по-ниската цена на самото гориво, която е по-ниска от тази на бензина и дизела.
Големият проблем пред колите на CNG и на LPG през последните 5 години се оказа именно спада на цените на стандартните горива. Това доведе до рязък спад на продажбите, при това най най-големите пазари като този в Италия. През 2014 г. в страната са били продадени 72 363 нови коли на метан, докато през 2017 г. техният брой е бил 32 743.
Сега това е на път да се промени, като важна роля за това играят както производителите, така и самите държави. В Италия VW Golf CNG се предлага на същата цена като базовия модел с бензинов мотор, а в Германия компанията предлага до 2000 евро отстъпка за закупуване на автомобил на метан. Като цяло концернът си е поставил за цел през 2025 г. по пътищата на Германия да се движат поне 1 млн. автомобили на метан.
Големият проблем, с който трябва да се справи не само VW Group, но и останалите производители на подобни транспортни средства, е инфраструктурата. В Италия и Германия има съответно 1206 и 861 станции за зареждане с метан. Швейцария, Австрия и Чехия също имат сравните добра мрежа, но във Франция и Испания те са едва 57 и 51 станции, което е крайно недостатъчно.
Снимки: Volkswagen