При мното нови модели автоматичната трансмисия има много полезна опция – ръчна смяна на предавките. В същото време обаче малцина шофьори се възползват редовно от нея. При какви ситуации е добре да се случва това?
На първо място, трябва да се отбележи, че под термина „автоматична трансмисия” се разбира класическия хидротрансформатор, както и роботизирана скоростна кутия, тъй като при тях съществуват предавки. При вариатора няма смисъл да се говори за подобно нещо, тъй като там предавките са виртуални. Те просто не същестувавт при този механизъм.
Най-често ръчното превключване на скоростите при автоматична кутия се приема от водачите като чисто спортна опция. С нейното активно използване шофьорът може да разкрие спортния потенциал на колата си и съответно да ускорява по-бързо. Това обаче се случва наистина, само ако човекът зад волана знае как да използва тази опция.
Ако се премахне състезателния елемент, то има още няколко случая, в които е по-добре шофьорът сам да сменя предавките. Първият е включване в магистрала, където автомобилите се движат със значително по-висока скороста. Тогава идващият от второстепенен път водач трябва да ускори възможно най-бързо, за да не пречи на останалите.
Колкото по-добре се справи с това, толкова по-малък е рискът в него да се вреже движещо се по магистралата превозно средство.
В тази ситуация преминаването на ръчен режим е напълно оправдано, тъй като шофьорът може да принуди скоростната кутия да работи на по-ниска предавка на високи обороти, като така ще подобри динамиката на автомобила си.
Това, разбира се, ще стане за сметка на икономията на гориво, която по принцип е заложена при новите „умни” скоростни кутии. Същият подход може да се използва и при задминаване на движещи се с по-ниска скорост превозни средства на път с една лента. Тогава идеята е да изпревариш предния автомобил и бързо да се прибереш в лентата си.
Друга ситуация, в която ръчното сменяна на скорости е добра алтернатива, е движение по заледен път или по-терен с повече пясък под гумите. В тези условия автоматичната скоростна кутия може да качи с една предавка нагоре, заради което да се стигне до загуба на сцепление и съответно колата да излезе от пътя. При контролиране от страна на шофьора, подобна възможност е почти изключена.
Ръчната смяна на скорости е много полезна и при теглене на друг автомобил. Тогава се случва, кутията да премине на по-висока предавка и моторът да започне да работи на празни обороти заради по-голямото натоварване. За да бъде избегната подобна опасност, водачът може сам да избере по-подходяща предавка, като премине на ръчен режим.
Снимки: BMW