Големите всъдеходни модели Ford Explorer и Jeep Grand Cherokee, моделна година 2018, не са успели да се справят с краш-тест, организиран от Американския институт за безопасност на движението (IIHS).
И двата автомобили получават „двойки” за безопасността на пътника на предната седалки при теста, имитиращ челен сблъсък с малко покритие. При подобен инцидент една от колите се оказва в насрещната лента за движение и се сблъсква с друга машина, като на удара е изложен пасажерът до шофьора.
Това изпитание е въведено още през 2012 г., но въпреки това си остава едно от най-трудните за автопроизводителите. Сега с него не са се справили дори на пръв поглед безопасни всъдеходи.
В резултат на удара при Ford Explorer (на снимката горе) приборният панел и конструкцията, закрепваща предната врата, са се изместили с 38 см напред, като манекенът на предната седалка избягва сериозна рани, но са наранени дясното му бедро и левия глезен.
Деформациите при Jeep Grand Cherokee (на снимката) също са големи, като изместването е с 25 см. Тук обаче нещата са още по-сериозни, тъй като въпреки задействаната въздушна възглавница, главата на манекена се удря в предния панел. Страничната възгтлавница на свой ред не се отваря. В крайна сметка манекенът е с тежки наранявания по главата и краката.
В същото време друг голям всъдеход - Kia Sorento, моделна година 2019, не само е оценен с „Добър” за същото изпитание, но и като цяло получава най-висока оценка Top Safety Pick+ за представянето си. Салонът на корейския модел се е изместил напред само с 10 см след удара.
Добре се представят още GMC Acadia и Volkswagen Atlas. Деформацията на Atlas е само 5 см, но въддушната възглавница не сработва много успешно и манекенът получава наранявания по главата. Затова и моделът остава без оценка Top Safety Pick+.
В изпитанията участват още три големи всъдеходни модела - Toyota Highlander, Nissan Pathfinder и Honda Pilot. Всички те получават „тройка” за представянето си.
Снимки: IIHS