IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

7 факта за електромобилите по света

Най-много са в Китай, а развитието им зависи от държава в Африка

7 факта за електромобилите по света

Официални представители на ЕС само преди дни напълно сериозно обявиха, че „дизелът е технология на миналото, с която вече е свършено”. Едновременно с това Международната агенция по енергетика (МАЕ) публикува доклад от 141 страници, посветен на екологично чистия транспорт в цял свят. Ето 7 доста любопитни факта от него.

7 факта за електромобилите по света

1. Безусловен лидер по електромобили на глава от населението е Норвегия. В скандинавската държава 39% от продадените автомобили през 2017 г. са били електрически или хибриди, които се зареждат от мрежата. На второ място е Исландия с 11,7%, а на трето Швеция – 6,3%. В първата петица влизат още Холандия – 2,7% и Финландия – 2,6%.

В Китай, който е най-големият автомобилен пазар в света, дялът на екологично чистите антомобили е 2,2%. Тук обаче са продадени 40% от всички електромобили през 2017 г. Към тях могат да се прибавят и около 60% от електрическите мотоциклети и скутери, чиито продажби в световен мащаб през миналата година достигат 30 млн. бройки.

2. През 2017 г. за първи път в историята са продадени над 1 млн. електромобили и зареждащи се хибриди. Общото количество на такива машини вече превишава 3,1 млн., което е много малко в сравнение с бензинови и дизеловите коли. Скоростта, с която растат продажбите на тези превозни средства, обаче е впечатляваща – увеличение с 56% за година.

3. Прогнозите на експертите са, че през 2030 г. броят на електромобилите и зареждащите се хибриди ще достигне 125 млн. единици. И това е песимистичният сценарий. Според оптимистичния, броят им ще достигне 228 млн. единици, от които електромобилите ще бъдат 130 млн. а хибридите – 90 млн. В Европа и Китай дялът на екологично чистите коли след 12 години се очаква да е около 25%.

7 факта за електромобилите по света

При мотоциклетите и скутерите, прогнозата е 39%, като едновременно с това се предвижда и сериозно развитие на инфраструктурата. През 2030 г. количеството на зарядните точки ще превиши това на електромобилите с 10%. За сравнение, сега в Норвегия едно устройство се пада на 19 електромобила, а в Швеция – на 12. В тази бройка не влизат зарядните в частните домове. В Япония на една общодостъпна станция падат 7 коли.

4. Ръстът на търсенето на електромобили ще доведе до рязко повишение на цените на редица полезни изкопаеми, като на първо място са литият и кобалтът. Очаква се търсенето на кобалта да се увеличи до 25 пъти. Големият проблем е, че 60% от този минерал се добива в Демократнична Република Конго, където обстановката е доста нестабилна.

7 факта за електромобилите по света

Около 90% от добива на кобалт се контролира от Китай, като през последните 2 години цената му е скочила 5 пъти.

5. Основната причина за покупка на електрическа кола са стимулите от страна на съответните държави. Резултатите показват, че в Норвегия повечето купувачи се насочват към автомобили на ток заради данъчните отстъпки. Ако те бъдат отменени, търсенето на такива превозни средства рязко спада.

Друг фактор да държавните поръчки за електромобили. В Канада, например, през 2030 г. поне 75% от превозните средства, използвани от държавните служби, трябва да бъдат екологично чисти.

Третата причина е, че властите на места принуждават превозвачите да преминаването на електромобили. В китайския трад Шенчжен в момента всички автобуси са на ток, очаква се скоро това да се случи и с такситата. Това е първият голям град в света, който си е поставил за цел, да премине изцяло на електрически превозни средства.

6. В момента ресурсът на литиево-йонните акумулатори е около 175 000 км пробег, а цената на батерията е $274 за 1 кВт/ч. Увеличението на производството обаче ще позволи стойността на 1 киловат да спадне до $155. А през 2030 г. на пазара трябва да се появи и ново поколение акумулатори, които ще бъдат още по-ефективни и по-евтини.

7 факта за електромобилите по света

7. Екологичните коли набират популярност на повечето големи пазари. В Китай техният брой е 1 227 000, като от тях 951 000 са само електромобили, а останалите са залеждащи се хибриди. Следва САЩ – 762 000 (401 000 електрически коли), Япония – 205 000 (104 000), Норвегия – 176 000 (116 000), Великобритания – 133 000 (45 000), Холандия – 119 000 (21 000), Франция – 118 00 (92 000), Германия – 109 000 (59 000), Швеция – 49 000 (12 000), Канада – 45 000 (23 000) и др.

0 от 500
  • #13
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Минтири тинтири ( преди 5 години )
    Въобще не е нужно да пророкуваш, когато има автомобили които са изминали толкова километри и може да се провери. Тези автомобили са ги изминали по пътищата, а не в лаборатория и са собственост на хора от цял свят, които публикуват на споделена страница състоянието на батериите си. Потърси в Google Батериите на Tesla и Nissan Leaf след 300 000 км Данните, публикувани от потребителите на форума, демонстрираха, че за първите 100 000 км повечето акумулаторни батерии Tesla деградират с 5%. За следващите 100 000 км този процес върви с по-бавни темпове. Като резултат след изминаване на 250 000 км качеството на батерията на електромобила Tesla се е вложило с 9,2%. По този начин сметката показва, че 10% деградация на батерията ще бъде налице при 300 000 км пробег.
  • #12
    4 rate up comment 4 rate down comment
    Минтири-финтири ( преди 5 години )
    Разбирачо *** ти си много осведомен за батериите..да не би да имаш фабрика за батериики..или търкаляш тесличка.Що л исе съмнявам.Сектантски звучиш.И така поднесеното инфо озббщо не е вярно.Няма мозък на планетата да може да прорукува колко ще издържат тия фенерчета.
  • #11
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Минтири тинтири ( преди 5 години )
    Разбрал недоразбрал, но пак ръси мозък!След тези 1000 цикъла, батерията губи 10% от първоначалния си капацитет. След още 1000 цикъла ще изгуби още по-малко от 10%. След 700 хиляди километра, батерията ще има 80% от първоначалния си капацитет и от 100 киловатчаса ще може да събира само 80 киловатчаса. Ти за колко години навърташ 700 хиляди километра? Колко ще ти струва автомобилът тогава? От електромобила ще ти остане батерия, за фотоволтаиците, от която да зареждаш новият електромобил.
  • #10
    1 rate up comment 2 rate down comment
    До този под мен ( преди 5 години )
    баба Пена и дядо Петър от село хвойна какви данъци плащат ми кажи най напред .... двамата по 20-30 лева и това е и това е
  • #9
    3 rate up comment 9 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 5 години )
    487431000 пълни цикъла в лабораторни условия... тури 10 % фира и реален пробег в ежедневието около 350 км и излизаш на 300 хил км... един дизеляк тъкмо се е разработил :D
  • #8
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Помощта от държавата макар и малка е за хибрид около 2500 лв бонус и плащаш данък само върху бензиновата мощност (което при сегашните тойоти те вкарва в ниския данък, а при хюндай не) и 5000лв за пълна електричка.Конкретно за чистотата на въздуха в БГ ще е достатъчно да има строг или по-точно истински контрол при техническите прегледи
  • #7
    5 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Третата снимка показва колко е екологична електрическата кола!
  • #6
    7 rate up comment 6 rate down comment
    48743 ( преди 5 години )
    "В момента ресурсът на литиево-йонните акумулатори е около 175 000 км пробег"- Това само не го казвайте на собствениците на Тесла със по 300к-400к километра пробег. Реално капацитета на li-ion батериите е поне 1000 пълни цикъла и еквивалент ан 2000 ако не се разреждат до 0% и пълнят до 100%. И ако прехода с едно зареждане е 500км то общия живот на батерията е между 500 000 и 1 000 000 км.
  • #5
    7 rate up comment 3 rate down comment
    13456 ( преди 5 години )
    "Ръстът на търсенето на електромобили ще доведе до рязко повишение на цените на редица полезни изкопаеми, като на първо място са литият и кобалтът"- Литий има навсякъде, Дори и в морската вода. Това реално е най-често срещания метал на земят- Кобалта също не е проблем. В момента се работи усилено върху батерии без кобалт. За пример, батериите на Тесла Модел 3 ползват под 3% кобалт в катода си. Това е значително по-малко от батериите всички други производители.
  • #4
    5 rate up comment 2 rate down comment
    ае ( преди 5 години )
    гигантските разлики в цифрите само на първите 5 в тая измислена класация са достатъчно показателни... Още не сме там и скоро няма да бъдем.