Германците наричат новия Touareg единствения си "премиум модел", и са се постарали да е заслужено
Съвсем доскоро думата "туарег" означаваше обитател на Западна Сахара, член на eдно сравнително малко племе, което обаче си спечели световна слава със смелостта си и с легендарната си неохота да се подчинява на колонизатори.
НО ПОСЛЕ ДОЙДЕ 2002 ГОДИНА и въпреки героизма на гордите номади Touareg вече означава нещо съвсем друго: това е най-големият модел в гамата на Volkswagen. А сега този узурпатор има ново, трето поколение. Пътувахме до Залцбург и австрийски Тирол, за да се запознае с него.
РАЗЛИКАТА С ПРЕДИШНИТЕ генерации се вижда от пръв поглед. Това вече не е "баси големия Голф", както се шегуваха в Пернишко. Touareg е станал с почти 8 сантиметра по-дълъг, и с почти 5 по-широк. Освен това е по-нисък, а променената форма на светлините и изобилието от хромирани ленти отпред го отварят още повече. Всъщност отдалече този автомобил прилича повече на Аudi, отколкото на Volkswagen. Точно внушението, което германците искат да й дадат, защото те самите определят Touareg като единствения си "премиум" модел. И като технологии, и като материали, и като цена това нещо окончателно е скъсало връзката с името "народна кола".
МЕЖДУ ДРУГОТО ПРИЛИКАТА С Audi не е само в дизайна. Новият Touareg ползва абсолютно същата платформа като Q7, като Porsche Cayenne, Lamborghini Urus и дори Bentley Bentayga. И почти същите двигатели.
Наесен ще се появи 6-цилиндров турбобензин с 340 коня, а идната пролет - дизелов V8 с 420. Но засега изборът на купувачите е съвсем лесен: какъвто поискат мотор, стига да е шестцилиндров дизел.
ТОЗИ ИЗЦЯЛО НОВ ДВИГАТЕЛ дава 286 конски сили, внушителните 600 нютонметра въртящ момент, и е съчетан с 8-степенната трансмисия на ZF, която по наше скромно мнение е най-добрият автоматик на пазара. Накратко, налице са всички съставки за ракетно ускорение. Но така и няма да го дочакате.
РЯЗКОТО НАТИСКАНЕ НА ГАЗТА е последвано от пауза, каквато имаха турбомоторите отпреди двайсетина години. От Volkswagen ни предупреждават да свикваме с това усещане - то е предизвикано от новите системи за рециркулация на отработилите газове. Добре дошли в света на реалните тестове за емисии и стандарта Евро 7.
ВСЕ ПАК НЕ МИСЛЕТЕ, че Touareg е бавен. Шест секунди от 0 до 100 км/ч е много добро постижение за двутонен хипопотам с челното съпротивление на хотел "Плиска". Воланът е лек, но приятно прецизен. Окачването и антирол барът са усъвършенствани и в резултат колата изобщо не се накланя в завоите, колкото и истерично да ги взимате. За пъргавината помагат и завиващите задни колела.
НИЕ ВИНАГИ СМЕ СМЯТАЛИ, че едно комби е за предпочитане като семейна кола пред дебелашките SUV. Но за наше изумление този Touareg се кара не по-лошо от Passat. Въздушното окачване изглажда всякакви неравности - не че ги има много по австрийските пътища. Като никога дори и обявеният разход изглежда реалистичен. Ние отчетохме 8 литра на 100 км, но с чести спирания и потегляния, така че официалното 6.9 на сто изглежда съвсем постижимо.
ДОПУСКАМЕ, ЧЕ ЩЕ ГО БИВА и за офроуд, със съчетанието от Торсен диференциал и адаптивно окачване, което при нужда може да вдигне колата с цели 7 сантиметра, до общо 27 и половина. Но така и не го пробвахме на международния тест. А и клиентите вероятно никога няма да го пробват.
ИСТИНСКАТА ГОЛЯМА СТЪПКА напред се забелязва отвътре. Като се започне с този огромен 15-инчов сензорен екран, който се управлява по абсолютно същия интуитивен начин като смартфона и таблета ви. Материалите са първокласни - независимо дали ще изберете класическия интериор с кожа и дърво, или по-спортния с алуминиеви детайли. Седалките са безукорно удобни, с отопление и вентилация. Багажникът побира колосалните 810 литра - повече от два Голфа, взети заедно.
АДАПТИВНИЯТ КРУИЗ КОНТРОЛ ползва не само камери и радари, но и данни от GPS, за да намалява скоростта преди завой или препятствия. Технологичните играчки включват още асистент за поддържане на лентата, който може да взема завоите вместо вас, и инфрачервена камера за нощно виждане. Но тя едва ли ще ви трябва - Touareg идва с ново поколение LED-фарове, с общо 128 диода, управлявани от компютър така, че никога да не заслепяват насрещните коли.
ИЗОБЩО ЩЕШЕ ДА НИ Е ДОСТА ТРУДНО да намерим някакъв недостатък на тази кола. За щастие на помощ ни се притичат господата от маркетинга на Volkswagen. Никакъв "Volks" - това е всъщност най-скъпият "wagen", предлаган някога от компанията. В България новият Touareg ще започва някъде от 108 000 лева, или с цели пет хилядарки над сегашното поколение. Вярно, че за тази разлика получавате повече оборудване - но не много повече. Най-съблазнителните системи все така си остават допълнителни - и не особено евтини - опции.
От друга страна, вече споменахме казахме, че във Volkswagen смятат тази кола за единствения си премиум модел. И, честно казано, не видяхме нито едно основание да спорим с тях.
ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ
286 к. с. максимална мощност
600 Нм максимален въртящ момент
6.1 секунди 0-100 км/ч
6.9 л/100 км среден разход
Още по темата:
-
Новият хибриден модел има по-голяма батерия от първия Nissan Leaf, и драстично по-добра цена от аналогичния дизел
-
Най-продаваната кола в Европа изглежда позната отвън и абсолютно неузнаваема отвътре
-
По-лоши за каране, по-тежки, по-скъпи? Традиционните ни възражения срещу кросоувърите вече не са актуални